4 van de 9
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 6 Volgende >  Laatste »
   
Koen’s BX 14 Deauville “Het Kasteel” - eerste auto
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5379
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 08 juni 2014 11:28 PM
  [ # 46 ]

Zou een krik eronder misschien net dat zetje omhoog kunnen geven?

(ik heb de vorige reactie nog wat aangevuld)

Profiel  
 
Peteryed
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004

- C5 Break 2.0-16V
Gepost: 08 juni 2014 11:57 PM
  [ # 47 ]

Wat je zou kunnen proberen is om met draaiende motor de ontlastschroef eens los te draaien en dan weer eens vast. Dan weer los en weer vast. Laat de motor gewoon doordraaien en zet ze handel voor de hoogte stelling in de hoogste stand. Doe dit eens een keer of tien met tussen pozen van een half minuutje. Ik las namelijk dat je de schroef terugdraaide met de motor uit. Maar die hoogteregelaar voor zal, denk ik, niet meer gangbaar worden met wat nieuwe LHM. Geluk kan je uiteraard hebben, maar je kan ook verwachten dat het niet werkt.

Profiel  
 
Prowl
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 763
Geregistreerd: 11-09-2010

- CX Break 2500 D Super
- BX 16TRS
- BX Sport
- Dyane 6
- BX BX GTi 16 Soupapes
Gepost: 09 juni 2014 12:11 AM
  [ # 48 ]

Spoelen met spoelolie kan wat helpen maar het beste is die hoogte regelaar uit elkaar te halen goed schoon te maken

In/uitbouwen zal het meeste werk zijn

Ex: (tel kwijt) Xantia & BX & CX - divers Japans spul - Volvo 440 en een slOpel Astra….

Profiel  
 
Vermond
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007

- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Gepost: 09 juni 2014 03:25 AM
  [ # 49 ]
Timo1990 schreef:

Gewoon een paar keer gymnastieken naar de hoogste stand, komt vanzelf wel weer.

En daarna een keer LHM verversen en misschien kort daarna nog een keer.

Profiel  
 
MLConian
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 324
Geregistreerd: 31-05-2014

- BX 14 Deauville "Het Kasteel"
- AX 1.1i Volcane
Gepost: 09 juni 2014 10:50 AM
  [ # 50 ]

Als het de hoogteregelaar is, hoeveel zou dat geintje me dan gaan kosten, ongeveer? En hoe lang zouden ze daar mee bezig zijn? Heel vervelend dit - tijdens de proefritten deed de hydrauliek het perfect, nu heb ik ‘m net op mijn naam staan, gaat het ‘stuk’ (ok, geen lekke octopus, achter gaat nog omhoog, dus het valt mee wat dat betreft). Enige andere optie die ik zou hebben is de auto hier laten staan en dan m’n schoonvader heel lief aankijken of ‘ie er naar wil kijken als hij zaterdag terug komt van vakantie… Hij heeft BX gereden en is zelf erg handig met auto’s (onderhoudt zelf zo’n geinig Tsjechisch driewielertje, een Velorex).

Koen.

Voor de deur:
1993 BX 14 Deauville “Het Kasteel” GZ-TT-15 (236dkm)
1995 AX 1.1i Volcane LF-JG-33 (209dkm)

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5379
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 09 juni 2014 11:44 AM
  [ # 51 ]

Die zijn gaaf!

Techniek is wel wat simpeler dan van een BX… Zit niet veel hydrolikeu in.
Maar het werkloon is het duurst. Evt. proberen een gebruikte HR te scoren.
Even hele ruwe schatting: 2 uur of zo? Als ie op de brug staat.
Dan nog LHM verversen, €50,-?

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 09 juni 2014 11:45 AM
  [ # 52 ]

Die auto moet omhoog. Begin daar nou eens mee. Motor starten, hoogste stand zetten en gas geven. En geduld hebben.

Profiel  
 
MLConian
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 324
Geregistreerd: 31-05-2014

- BX 14 Deauville "Het Kasteel"
- AX 1.1i Volcane
Gepost: 09 juni 2014 12:02 PM
  [ # 53 ]

Een half uur aaneengesloten geprobeerd gisteren, zonder effect. GWHENDRIKS2 komt over een half uurtje ook even een blik werpen op de auto. Hopelijk krijgen we ‘m dan omhoog, anders wordt het morgen een dure dag. Ik gok dat ik zo maar €300 verder ben - bijna de helft van wat ik voor de auto betaald heb, joepie.

Koen.

Voor de deur:
1993 BX 14 Deauville “Het Kasteel” GZ-TT-15 (236dkm)
1995 AX 1.1i Volcane LF-JG-33 (209dkm)

Profiel  
 
Midfriesland
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008

- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gepost: 09 juni 2014 12:10 PM
  [ # 54 ]

- Een grote hoeveelheid gas in het systeem door een geknapte bol -> Gymnastieken van hoog naar laag + de ontlastschroef een aantal keren open en dicht draaien met lopende motor. Dan zou ie weer wakker moeten worden en dan zal blijken dat een van de bollen hard staat.

- Verstopte hoogteregelaar. (De symptomen komen hiermee overeen: soms wel, soms niet omhoog, verkeerde hoogte, traag reageren op gewicht.) -> Demonteren, schoonmaken of vervangen, terugplaatsen en, zo nodig, de hoogte afregelen. En omdat het ding niet zonder oorzaak verstopt is geraakt -> LHM vervangen + filter schoonmaken. Het kan in dat kader ook geen kwaad om, voor het terugplaatsen van de regelaar, de aanvoer daarvan even te laten ‘bloeden’ door er een slangetje op te zetten naar een emmer o.i.d. en dan de motor kort te laten draaien.

Een BX is relatief onderhoudsvriendelijk en betrouwbaar maar als je alles moet laten doen dan kunnen ook deze, intussen oude auto’s, erg duur worden. Voorbeeld: het eerste euvel van mijn eerste auto, ook een BX,  manifesteerde zich slechts enkele dagen na de aanschaf: vanuit stationair reageerde ze soms helemaal niet op het gaspedaal. Niet handig bij stoplichten. Ik heb toen het hele gasklephuis laten vervangen. Daarmee was het probleem opgelost maar de operatie kostte bijna hetzelfde als de hele auto. Wist ik veel dat ik de positiesensor had kunnen vervangen of schoonmaken en dat het dan voor 10 euro klaar was geweest ...

Met andere woorden: zelf wat kennis vergaren en leren knutselen kan zeker geen kwaad en een hoogteregelaar schoonmaken is een mooi klusje om mee te beginnen. Benodigdheden: vraagbaak + wat basisgereedschap en geduld.

Ouwe meuk is leuk!

Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Profiel  
 
beerpeet
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006

- BX 19 GT
- BX 16 RS
Gepost: 09 juni 2014 12:14 PM
  [ # 55 ]

Als eerste zou ik gewoon het huidige vat leeggooien en verse LHM erin doen. Daarbij wat kruipolie ofzo op het mechaniek van de voorste hoogteregelaar. En dan, terwijl je eindeloos geduld zit te hebben, motor laten lopen en ondertussen spelen met de bediening van de hoogteregeling > hoog -laag - hoog - rij- laag - hoog- rij - enz.

300 Euro om de hoogteregelaar te laten vervangen door een gebruikte is onzin. Bij een garage die weet wat ze doen is het hooguit een uurtje werk en ‘t ding zelf mag gebruikt hooguit 50 euro kosten.

Hopelijk kan Gert je helpen.

Profiel  
 
Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 09 juni 2014 12:14 PM
  [ # 56 ]

Een ‘doorsnee’ garage gaat zo’n hoogteregelaar niet kunnen vervangen/schoon maken vermoed ik. Zoek dan als je persé wilt echt even een Citroënspecialist op.

Mijn eerste BX had precies hetzelfde toen ik hem net had op mijn 18e. LHM ververst (toen ook voor het eerst met hulp gedaan), elke dag gymnastieken. Na twee weken kwam die eindelijk ‘los’, daarna nooit meer problemen gehad. Plan een dagje vrij en ga rustig de LHM vervangen, echt niet moeilijk. Desnoods met hulp, die inmiddels genoeg is aangeboden.


Citroen BX by Timo1990NL, on Flickr

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  
 
MLConian
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 324
Geregistreerd: 31-05-2014

- BX 14 Deauville "Het Kasteel"
- AX 1.1i Volcane
Gepost: 09 juni 2014 12:32 PM
  [ # 57 ]

Ik hoop ook dat Gert me kan helpen. Ik wil inderdaad wel alles leren, en ook zelf in staat zijn om die auto te onderhouden - sterker nog, het feit dat ik overal lees dat een BX net LEGO is, is zelfs één van de redenen waarom ik er eentje wilde. Het nadeel is echter dat ik nu niet thuis ben, maar bij mijn schoonouders. Dat is een uurtje van huis. Ik wil toch wel graag naar huis kunnen eigenlijk, omdat ik zelf andere afspraken heb staan.
Mijn schoonouders gingen zelf altijd met hun Citroëns naar Garage Zaayer, hier in het dorp, ook om de hydrauliek te laten onderhouden. Hij heeft op het moment een paar Citroëns met hydrauliek ook staan, dus hij is bekend met het systeem en heeft vaker onderhoud gepleegd eraan. Ik zie het als absoluut laatste redmiddel.

Koen.

Voor de deur:
1993 BX 14 Deauville “Het Kasteel” GZ-TT-15 (236dkm)
1995 AX 1.1i Volcane LF-JG-33 (209dkm)

Profiel  
 
GWHENDRIKS2
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5465
Geregistreerd: 01-07-2007

- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Gepost: 09 juni 2014 03:15 PM
  [ # 58 ]

Zo,

Ik heb de volgende bij de Bx van MLConian gedaan:

- LHM vervangen (filters waren zwart, en de LHM geel)
- Ontlucht, na het vervangen van de LHM kwam geen gefluit meer uit de ontlastingsschroef.
- Met behulp van de garagekrik ,de auto vóór om hoog gekrikt totdat ze vanzelf omhoog ging.

Volgens Koen, was de LHM 20,000 kilometer geleden vervest.. Ik zelf heb daar mijn twijvels erover. Mede omdat het geel/zwart-achtig eruit,en de filters waren met de houders gewoon zwart.

Ik denk zelf dat indd de hoogteregelaar voor intern vervuild is, waardoor ze voor niet zelfstandig omhoog komt. Nu is ze echter wel op rijhoogte door de tip van .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken). Nu hoop ik, door er mee te rijden dat het vuiligheid in de voorste hoogteregelaar weggespoeld/verplaatst wordt door de schone LHM..

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5379
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 09 juni 2014 03:21 PM
  [ # 59 ]

Mooi mooi!
Kan je thuis verder prutsen!

Maar als die 20000km geleden in 1994 was kan die olie best geel geworden zijn.
Of: in 1994 was de olie vervangen en in 2013 pas opnieuw.
Ja, dan zit de bagger van 20 jaar er voor een groot deel nog in…
Dus binnenkort maar weer even spoelen! drunk
Succes!

Profiel  
 
Marviin
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1312
Geregistreerd: 20-06-2011

- BX 16 TRS
Gepost: 09 juni 2014 03:22 PM
  [ # 60 ]

Mooi werk Gert!

1985 Citroën BX 19 Spogt
2001 Volvo S60 24 170pk

Profiel  
 
 
4 van de 9
« Eerste  < Vorige 2 3 4 5 6 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook