Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Midfriesland schreef:
Maar nu vraag ik me dus af of er verschillende drukzenders zijn die er hetzelfde uitzien, want zowel die van Geeskje als Brek zijn bij de motorrevisie vervangen door nieuwe en toch hebben ze blijkbaar een andere threshold ...
Ja, die zijn er. Ik heb ze gezien die schakelen bij 0,3 bar maar ook van 0,5 of 0,7 bar. Tijdens de Citron Pressé werden we nog geconfronteerd met een gaar oliedrukcontact. Eerst ging het lampje branden bij stationair draaien van een Gs 1220, de volgende dag spoot de olie er uit. En we hadden geen andere bij ons in de wegenwachtauto dus hebben mijn collega en ik besloten het bestaande, kapotte, contact even open te maken, er een plug in te slaan en de boel af te solderen. Zo kon de deelnemer in ieder geval goed thuiskomen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 653
Geregistreerd: 23-11-2009
- GS/GSA 1220 Club break
Hier de deelnemer
Zoals gezegd ging het oliedruklampje niet meer uit op vrijdagavond. Met een pijpsleutel uit den wegenwachteend heeft Waterman de sensor een slagje losgedraaid om te verifiëren dat er wel degelijk oliedruk was.
De volgende dag na een ochtendje stampen bij de tijdcontrole toch maar even de kap opengetrokken, bleek dat de sensor was gaan lekken. De olie liep via de kap tot in de hoeken naar beneden. Er was gelukkig minder dan half litertje uitgelopen.
De sensor was stuk omdat het rubber membraan lekte. De oliedruk duwt normaal gezien via het rubbertje een conisch tonnetje omhoog wat het contact met het lampje verbreekt. Met een lek membraan is de druk boven en onder gelijk en blijft het tonnetje lekker beneden contact maken.
Vervelende is dat het boven het membraan niet gemaakt is om olie tegen te houden, dus het was eigenlijk wachten op lekkage.
Deze keer is de sensor door WW-eend uitgepoerd, afgestopt met een boutje en volgegoten met soldeer. Toen konden we weer verder
Het lekte nog een heel klein beetje, vandaar de ietwat aangeslagen citroen aan de trekhaak…
maar even terug
De schakeldruk hangt dus af van de stijfheid van het membraan. Ik denk dat een frutje dunner of dikker al uitmaakt. De volgende rol rubber in de fabriek kan dus al een andere waarde geven, misschien verderop in dezelfde rol al.
P.S. de eend had een andere bobine nodig
P.P.S. ik wil proberen de kapotte sensor zo te verbouwen dat er een ander type schakelaar ingeschroefd kan worden, kun je ook meteen de oliedruk gemakkelijker meten mocht je dat willen
GS Club berline ‘73, GS Club break ‘79, Xsara 1.8 16v berline ‘99
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Kortom: een reserve drukschakelaartje in de gereedschapskist kan geen kwaad ...
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Goede tip ik heb er altijd één bij me. Ook bij de eend/ visa! heeft me al een paar keer kunnen redden!
MIGS, dat kán: http://www.2cv6.nl/fotos/upload/Files/_Oil pressure Adapter/6. Final 2.jpg
Beter één eend op straat dan tien in het water….
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Vanmiddag Brek weer eens schoongemaakt en gepoetst want ze werd op steeds meer plekken gespikkeld zwart ...
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Mieters, ‘t wordt onderhand toch eens tijd dat ik die aandrijfas ga vervangen ... Ze staat al meer dan een jaar stil onder een kleedje. Laatst heb ik d’r wel even gestart in de stalling. Na de carburateur gevoerd te hebben met wat benzine sloeg ze meteen aan en steeg mooi vlot naar de rijhoogte. Ze wil dus nog wel.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 1481
Geregistreerd: 31-10-2007
- CX 2500 diesel
- GS/GSA GS break club
welke auto uit je wagenpark gebruik je eigenlijk als dagelijkse auto?
Bestuur Citroen Contract, organisatie 100 jaar Citroen eiland van Maurik en ICCCR 2016, nu een GS 1220 club break, ex CX 2500 diesel 1984, CX2400 special break c-matic 1980, GSA 1.3 special 1984, BX 1.9 diesel 1991, BX 1.4 1990, DS 23 Pallas, 1973
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Bello maakt de meeste kilometers en doet het zwaardere werk. In de zomer is het wisselend. Dit jaar heb ik in verhouding best veel in Geeskje gereden, een km of 1500. De witte Dyane heeft ook aardig wat gereden. De oranje Dyane, daarentegen, is maar een keer of twee-drie buiten geweest en Brek helemaal niet ...
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
dat betekend dat je teveel auto,s hebt. Had ik ook op een gegeven moment.
Toen opgeruimt en nu heb ik nog ‘‘maar’’ 3 . En rijden allemaal regelmatig.(cx,en alleen in de zomer)
Citroen CX2500D bj 1981
Renault 5 tl 1984
Renault 5 tl 1982
Vw kever 1200.1983
Chrysler grand voyager 3.3l v6 aut. 2003 (het moederschip)
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Afgelopen zaterdag een net setje velgen + doppen met daarop nog hele knappe Vredestein classic sprint’s van een sloper getrokken. Daarnaast, onder meer, ook nog een set rolgordels voor de achterbank meegenomen.
Brek d’r aandrijfas staat nog steeds op de ‘to do’-lijst. Er staat echter al een tijdje geen brug meer in de knutselruimte en zonder is ‘t eigenlijk geen doen.
En een setje betere stoelen zou d’r ook goed doen ...
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Joh, Wouter, jij bent nog jong en flexibel. Ik wissel, ook op mijn ouwe dag, een aandrijfas nog met de auto op steunen. Ik heb ook geen brug tot mijn beschikking. Als het moet kun je zelfs een as wisselen met de auto gewoon op de grond. De moeren waarmee het tripoidehuis en de remschijven vast zitten zijn ook van bovenaf bereikbaar. Je kan zelfs met ratel en lange verlengstukken door het gat in het subframe de moeren losdraaien. Is de hele as aan vervanging toe, of is alleen de homokineet slecht?
Rolgordels achter, een prima score!!!! Zijn zeldzaam.
Van de banden krijg je ook geen spijt, voldoen zeer goed onder een GS/A
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004
- C5 Break 2.0-16V
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Ik weet niet precies wat er mis is met die as. Hij begon tijdens een rit van een paar honderd km ineens te ratelen en te bonken alsof ie zo door de vloer kon schieten. Na een half uurtje stil staan was het een stuk minder erg en durfde ik de rit uit te rijden. Sindsdien voel je ‘m protesteren bij optrekken en afremmen.
En ach, ik ben gewoon een beetje verwend met die brug. Het ding is trouwens mobiel gemaakt met gelaste stalen balken aan de voet en het schijnt dat ie in het voorjaar weer terug wordt geplaatst. Ik ben benieuwd. Vooralsnog staat er een camper gestald op die plek.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
Totaal aantal Berichten: 1195
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Zitten alle moeren op de bak wel goed vast????
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
De keuring staat voor de deur, dus zou ik vanmiddag eindelijk eens een begin maken met die aandrijfas te vervangen. Bij het lossen van de splitpen, echter, bewoog de naafmoer al mee!
Dusss ... eerst maar ‘ns een rondje rijden met die moer weer vast, voordat ik dingen vervang die niet stuk zijn. Hopen dat het lager niet aan gort is.
Allee, dan maar eerst de nieuwe wielen eronder gezet. Dat moest toch ook gebeuren.
Bijna zonde om er een dop overheen te zetten ...
Maar mét dop is ook mooi. En zo hoort ‘t bij een club.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30