Ik heb geen idee, destijds was de dame nog een leasewagen en heb ik me niet zo bemoeid met wat er precies met de kop gebeurd is.
Ik weet wel dat dit euvel vaker voorkomt met de klepseals uit de pakkingset. Het revisiebedrijf gebruikt de standaard seals daarom niet meer, maar zet er klepseals van een Mercedes in. Deze seals zijn een kleine beetje nauwer en blijven daardoor beter zitten.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Is grossau toch? Die is OK!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Dit is de vervangende seal:
http://www.autopartoo.com/oem/goetze/5030637450mpj.html
In combinatie met deze geleider:
http://www.metelli.com/en/dettaglio.php?c=01-1340&cm=01-1340&ds=Guidevalvola&nm=Valve Guides&m=1#
Zou eigenlijk een stickie in dit forum moeten worden.
bogaard77 schreef:Is grossau toch? Die is OK!
Is inderdaad Grossouw uit Amstelveen. Die levert prima werk, ben d’r vroeger vaak geweest om brommer- en motonderonderdelen te laten reviseren. En ik begrijp dat hij revisies uitvoert voor alle Amsterdamse DS garages.
De dame rijdt weer en is van haar rookprobleem verlost.
Gisteren de laatste spullen terug gebouwd en de dame opgestart. Bij het warmdraaien vond Richard een oliespoor daar waar het olieleidinkje de op de kop geschroefd zit. Boutje even natrekken en probleem verholpen. Na de eerst rit de kleppen nogmaals stellen is het advies, dat staat voor vanavond op het programma.
Op naar de volgende stap. Instapdorpel rechtsachter vervangen en de dame door de APK heen loodsen.
Dus mogen we concluderen dat een rookprobleem wel degelijk door uitlaatklepseals ontstaan. Mijn kop is nog niet klaar ( ondanks dat ze beloofd hadden hem voor afgelopen weekend klaar te maken).
Het lijkt er wel errug veel op. De seals op de inlaatkleppen zaten allemaal nog op hun plek, terwijl ze bij drie uitlaatkleppen ‘los’ zaten.
Maar aan de andere kant zijn de seals van de inlaatkleppen ook vervangen, dus helemaal zeker weten doen we het niet. Wellicht zaten er ‘mindere’ seals op de inlaatkleppen die ondanks dat ze nog op hun plek zaten de olie tot de verbrandingsruimte toelieten.
Je kop was toch al eens gereviseerd? Die van mij ook, 1000km niets aan de hand ( geen spoortje rook) en van het ene moment de (blauwe) stoomboot van Sinterklaas. Uitlaatklepseal los en olie liep uit de poort na verwijdering uitlaatspruitstuk.
De dame reed weer prima met haar nieuwe klepseals. Tot gisterenmiddag. Op de terugweg van een borrel bij DS Advies begon de dame op de A2 ineens te kuchen en ploffen. Motorkap open, het was een waar feest bij cylinder 4, daar ging overduidelijk iets totaal mis in de verbranding. Om toch thuis te komen ( ik was er bijna ) de bougiekabel maar van de bougie af gehaald. Dan maar op 3 cylinders naar huis.
Vanmiddag maar eens op inspectie gegaan, tref ik dit aan onder het kleppendeksel:
Een van de draadeinden waarop de klepstoteras van de uitlaatklep van cylinder 4 vastgeschroefd zit is in tweeën gebroken. Geen idee hoe dit heeft kunnen gebeuren. Anyway de keuze om door te rijden op 3 cylinders heeft, in ieder geval onder het kleppendeksel, geen al te grote schade aangericht.
Ik moet behalve naar een nieuw draadeind in ieder geval ook op zoek het vierkante plaatje met het kommetje aan de onderkant, dat de klepstoteras vasthouds. Die heeft aardig wat te verduren gehad:
Ook de klepstoter en de as zelf tonen wat sporen van beschadiging
Kortom van de week maar eens op jacht naar geschikte vervangers.
Gebruikt tapeind en schaaltje opgehaald bij DS Advies. Spul weer in elkaar gezet .... loopt weer prima. Ritje maken, gaat prima. Sta ik stil bij een stoplicht, komt er een blauwe rookwolk voorbij…
Het lijkt erop dat één van de nieuw geplaatste klepseals haar plaats weer heeft verlaten.
Nu eerst twee weken aan het werk in Mexico en aansluitend vakantie. Daarna het kleppendeksel maar weer los om te kijken of er wederom een seal los zit.
En voor ik het vergeet te maken, instapdorpeltje RA is inmiddels gelast en madame is voorzien van een verse APK.
Dat is niet zo mooi, heb net mijn kop er weer opzitten met Mercedes klepseals. Moet alleen de kop nog even natrekken en ze kan de weg weer op en hopen dat het nu goed blijft.
Na alle buitenlandse beslommeringen eindelijk tijd gevonden om verder te gaan met de dame. Cylinderkop er er weer afgehaald en weggebracht naar HRW in Wageningen. Vandaag de kop weer opgehaald. Voorzien van nieuwe klepgeleiders voor de uitlaatkleppen. De in de kop aanwezige geleiders zaten volgens Bert te los in de kop.
De nieuwe geleiders zijn iets dikker en de gaten zijn precies pas gemaakt voor deze geleiders. Daarnaast gebruikt hij een speciaal stuk gereedschap waarmee buitenkant van de geleider zodanig bewerkt wordt dat het eigenlijk onmogelijk is dat de seals nog loskomen.
Pakking set is inmiddels ook binnen, morgenavond weer verder sleutelen. Voordat het opbouwwerk begint ga ik eerst het kachelhuis demonteren en de aanjager motor vervangen. Deze draait niet heel best meer en produceert een hels geluid. Als alles verloopt volgens plan is de auto over een week of twee weer rijdbaar.
Vorige week de cylinderkop weer opgehaald, Voorzien van nieuwe uitlaatklepgeleiders. Bert vond de geleiders die er in zaten wat losjes in de kop zitten. Gaten waar de klepgeleiders in zaten zijn weer mooi rond gemaakt en voorzien van passende geleiders. De geleiders zijn bovendien bewerkt met een speciaal freesapparaatje met als doel de klepseals een beter houvast te bieden. Laten we hopen dat dit de oplossing biedt voor de loskomende deals.
Vanavond weer begonnen met het opbouwen. De kop zit er inmiddels weer op samen met het waterpomphuis, inlaatspruitstuk en de carburateur. Volgende week weer verder bouwen.
Vrijdagavond kleppen gesteld en de laatste zaken gemonteerd. Een kleine waterlekkage verholpen. Slang tussen waterpomp en pijpje was niet helemaal lekker aangesloten. Klaar om de motor te starten. Omdat het ondertussen al half elf is geworden en ik de eigenaren van de stalling te vriend wil houden, stel ik het starten maar even uit tot zaterdagochtend.
Zaterdagochtend startte de dame vlot. Na het opstijgen de assteuntjes er onderuit en mevrouw naar buiten gereden. Buiten de motor een minuut of 20 laten draaien totdat alles lekker op temperatuur was. Ondertussen de radiateur nog een beetje verschoven. De fan liep een beetje aan. Auto weer naar binnen gereden. Volgende keer weer verder. Kopbouten natrekken en de kleppen nogmaals stellen. Daarna de koeltunnel er weer in en het linkerspatbord er weer opschroeven. Afstelling van de ontdekking controleren en een proefritje maken.
Totaal aantal Berichten: 10259
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Wat ik niet snap, en trouwens ook in een paar andere draadjes niet; ik heb diverse dssen gehad. Allemaal met alleen maar seals op de inlaatkleppen. Nooit een probleem geweest. Dat is ook eigenlijk wel logisch. Als een inlaatklep open is heerst er een onderdruk en kan er tussen klepsteel en geleider olie aangezogen worden. Als een uitlaatklep open is heerst er overdruk en gaat dit dus niet op. Iemand ideeen daarover?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.