Totaal aantal Berichten: 14
Geregistreerd: 22-01-2014
- C3 1.4 VTi Ligne Business
- Xsara Picasso 1.8 16V Plaisir
Hallo Citroën liefhebbers!
Dit is natuurlijk het zoveelste stuurwiel bediening onderwerp, maar helaas gaven geen van de overige topics een sluitend antwoord. Ik ben met wat reserch al ver gekomen maar loop nog tegen het laatste stukje aan.
Ik ben sinds een klein aantal weken trotse bezitter van een Xsara Picasso, 2002. Het oude beestje werkt allemaal nog naar behoren, incl elektra. Echter had ik toch graag mijn wat luxere JVC radio ingebouwd.
Dit heb ik ondertussen ook al gedaan, en heb hiervoor ook een Stalk adapter van TEP er tussen geplaatst.
Alles werkt, schakelstroom, constantstroom, display dimmen bij verlichting, boordcomputer blijft werken (verbruik info etc) alle speakers… Maar helaas reageert de stuurwielbediening nog niet.
Ik maak gebruik van een JVC KD-BT22, deze heeft een OE ingang (de bekende jackplug).
Hierbij heb ik de volgende stuurwiel interface: http://www.acr-helmond.nl/stuurwiel-interface-citroen.html
Ik heb hierbij 2 leads getest: http://www.acr-helmond.nl/stuurwiel-interface-lead-jvc-2700.html (zou voor mij moeten zijn, radio is uit 2008) en de http://www.acr-helmond.nl/stuurwiel-interface-lead-jvc-27-1000-18.html
De stuurwielbediening wordt wel gewoon verlicht bij het inschakelen van de verlichting (elk knopje heeft een groen dotje) maar de radio reageert niet op bediening.
Kent iemand dit fenomeen, of heeft iemand nog adviezen hiermee? Of is het een verloren zaak?
Ik ben uiteraard al blij met de juiste werking van schakelcontact etc maar de stuurwielbediening zou natuurlijk een mooie Pro zijn.
De originele radio is (VDO) model no. 22RC290/35, hierop werkt de bediening wel.
Heel erg bedankt alvast!
Totaal aantal Berichten: 31
Geregistreerd: 12-07-2011
- C4 (2004-heden) Shine 1.2 PureTech 110 S&S
- Xsara 1.4
Hoi hoi !
Hier even een kleine reactie van een mede lotgenoot.
Ook ik heb een mooie radio gekocht waarvan het natuurlijk mooi zou zijn als deze aangestuurd zou kunnen worden met de knopjes op het stuur. Na enig zoekwerk kwam ik er achter dat er een aantal adapters bestaan waarmee je stuurkolommen aan niet fabrieksradio’s kan koppelen. Zo’n adapter heet een “Steering Wheel Control Stalk Adaptor”
Helaas…. de vreugde was echter snel over…
Blijkt (na veel zoeken) dat de pin-bezetting van de stuurkolom en de signalen welke gebruikt worden in mijn Citroen Xsara om de standaard radio/boordcomputer aan te sturen, angstvallig door de fabriek geheim worden gehouden.
Stel je voor dat men een niet-Citroen radio koopt en die erin zet !!!!
André Citroën zou zich in zijn graf omdraaien…
Uiteindelijk heb ik er een aantal mogen proberen, ik heb er zelfs een enthousiast gefotografeerd, maar niets mocht werken. Of ik had helemaal geen aansturing of alleen harder en zachter of knopjes die ogenschijnlijk zomaar iets deden.
Nu rijd ik dan ook rond zonder aangesloten stuur-besturingen is mijn afstandbediening het topje van mijn rechter wijsvinger…
Mocht iemand nieuwsgierig zijn naar hoe mijn knutselarij : https://www.flickr.com/photos/jecepede/sets/72157644712980729/
Cheeeeeeeeeeeeeeeeeers
Jecepede
C4 Cactus (2018) Shine 1.2 PureTech 110 S&S
C3 1.2 VTi 82pk Collection
Xsara 1.4 Berlingo
Totaal aantal Berichten: 14
Geregistreerd: 22-01-2014
- C3 1.4 VTi Ligne Business
- Xsara Picasso 1.8 16V Plaisir
Hey Jecepede,
Dit zijn zéér waardevolle fotos! Ik denk dat vele personen met hetzelfde probleem je hier érg dankbaar voor zijn.
Ik zal nog even een na-verslag plaatsen van mijn bevindingen rondom de Xsara Picasso en JVC radio.
Ik heb inderdaad een stalk adapter geprobeerd, en het interface kabeltje voor oude én voor nieuwe radio.
Uiteindelijk deed de adapter niets, behalve dat de radio uit gaat als je contact uitzet (ja, als je rauw de ISO stekkers op de radio doet, dan gaat hij nooit meer uit. En let op: kan nog schadelijk voor boordcomputer zijn ook heb ik gelezen).
Maar stuurwielbediening hoef je niet te verwachten van de stalk adapter. Ik vond het eerst acceptabel dat ik geen stuurwielbediening had, uiteindelijk had mijn JVC veel meer functies en iets zwaardere versterker… maar toen mijn boordcomputer-functies uit gingen vallen, begon ik toch wel te zweten.
Alle functies zoals hoeveel km tot de pomp, snelheidswaarschuwing, verbruik etc waren weg. Het knopje op rechter pookje deed dus niets meer. Gelukkig was het kort aansluiten van de oude radio voldoende om te herstellen. Echter na een dag met de JVC kwam het probleem weer terug.
Ik heb hierna de oude radio terug gezet en het JVC idee afgeschreven.
Maar… ik heb nu tóch wat ik wilde, want het ging mij om USB op de radio. En dat heb ik opgelost doormiddel van de yatour digital music changer (google het maar ). Dit apparaatje sluit je aan op de CD wisselaar poort, en dan kan je mappen CD01, CD02, CD03 etc op een stickje zetten, en die kan je afspelen.
Houdt er wel rekening mee: Je radio heeft standaard die cdwisselaar poort uit staan, en die moet bij de dealer geactiveerd worden. Nu ben ik naar een officieele dealer geweest, en ben letterlijk 3x terug gemoeten:
- 1e keer: “sorry, we hebben de sleutelcode nodig om in je autosysteem te komen”
- 2e keer: “Het lukt niet we krijgen hem niet geactiveerd”
- 3e keer: ik had info opgezocht, en gevraagd of ze nogmaals wilde kijken: “Sorry, dit zijn echt alle settings en het is nog steeds niet gelukt”
...echter na de 3e keer in de auto stappen, bleek het CD-Wisselaar knopje tóch opeens te werken
Je dealer heeft dus even werk aan het activeren van die Yatour, maar laat ze even spelen in de settings en dan komen ze er uiteindelijk wel.
Ik heb bijlages bijgevoegd, sorry dat de tekst zo klein is, maar mag geen bredere plaatjes uploaden.
Dit is van een RD4 radio, maar lijkt beetje op RD3 radio. Je krijgt in iedergeval beetje gevoel waar ze moeten kijken.
Ik heb nu gewoon originele radio met USB en stuurwielbediening, en aan de passagiers kant met klittenband het kastje tegen de middenconsole geplakt aan de passagierskant, achteraan bij de middenconsole zit namelijk een gaatje waar je het kabeltje van de Yatour doorheen kan doen. Ik kon geen andere ingang vinden zonder te hoeven boren/zagen. Die yatour kan je zelfs uitbreiden met Bluetooth carkit optie.
Ik zou zeggen, denk er eens over na, en mocht je nog vragen hebben dan help ik graag verder.
Ik heb overigens ook een contact gekregen van de yatour dealer van een persoon die ervaren is met activeren van cd-wisselaar port. Voor +/- 25,- ben je dan klaar (zelfde als bij meeste dealers).
Totaal aantal Berichten: 14
Geregistreerd: 22-01-2014
- C3 1.4 VTi Ligne Business
- Xsara Picasso 1.8 16V Plaisir
Ah! Toevallig had ik nog een foto van het kastje op mn telefoon.
Bij deze de foto hoe ik de ‘digitale cdwisselaar’ heb weggewerkt.
Daar waar de stof eindigt, daar zit het gaatje waar je doorheen kan met het plugje voor de cd-wisselaar port.
edit:
*whoops* ik nu overigens dat ik hem in het Xsara forum had geplaatst, in plaats van Picasso.
Modjes mogen hem verplaatsen uiteraard
Totaal aantal Berichten: 95
Geregistreerd: 29-12-2010
- Xsara VTS
- Xsara 1.6i Ligne Prestige
- AX 1.1i Volcane
Het is erg jammer dat dit zo moeilijk moet zijn! Ik heb in mijn naïviteit ook een JVC radio gekocht in de veronderstelling dat het “gewoon” zou werken. In het Citroën boekje staat namelijk een schema van de ISO stekker waarbij twee pinnetjes door de stuurbediening gebruikt worden. Ik dacht dat die JVC radio die wel zou herkennen. Wellicht dat ik slechts de functie van de knop zou moeten ‘mappen’ op de functionaliteiten van de radio. De autoradio-specialist in de buurt weet er ook geen raad mee.
[ironische modus]
Wat fijn dat fabrikanten hun patenten uitwisselen en universele spullen ontwikkelen.
[/ironische modus]
Project: Peugeot 205 1.6 8V TU5
Totaal aantal Berichten: 14
Geregistreerd: 22-01-2014
- C3 1.4 VTi Ligne Business
- Xsara Picasso 1.8 16V Plaisir
Ja die stalk-adapter makers beweren ook dat het allemaal zou moeten werken, maar uiteindelijk ben je 80 euro verder en blijkt het naderhand alleen maar problemen te geven.
JVC is er op voorbereid, die heeft netjes OE uitgang op meeste autoradio’s. Helaas wil Citroen zich niet helemaal compatible maken met een dergelijke oplossing.
Nu is het wel dat ik met mijn luxe KD BT-22 nou niet echt een wereld schokkend beter geluid uit de stock speakers van de auto haalde. Dus wanneer je fabrieksspeakers hebt, dan zou ik lekker de originele radio laten zitten en zo’n yatour halen voor de luxe functies. Dát werkt dan weer wel goed als de dealer het geactiveerd krijgt.
Maar ach… zo heb ik ook een aygo met ingebouwde navigatie die geen geluid meer geeft of oplaad als je de radio doet vervangen dus Citroen is niet uniek met dergelijke grappen hehe.
Totaal aantal Berichten: 95
Geregistreerd: 29-12-2010
- Xsara VTS
- Xsara 1.6i Ligne Prestige
- AX 1.1i Volcane
De JVC radio die ik nu heb ingebouwd heeft ondersteuning voor de (bescheiden) subwoofer die ik achterin heb liggen. Zo belangrijk om lage tonen te hebben voor mooi geluid. Ook fijn is dat de VTS standaard tweeters in het dashboard heeft zitten. Dat merk je echt! De standaard speakers zijn dik in orde wat mij betreft. (Ook al is het goedkoop karton).
De originele radio past wel mooier in het interieur. Ik snap niet waarom aftermarket radio’s altijd kermis moeten zijn met glimmende randjes en kleurige displays. Echt heel lelijk eigenlijk.
Project: Peugeot 205 1.6 8V TU5
Totaal aantal Berichten: 14
Geregistreerd: 22-01-2014
- C3 1.4 VTi Ligne Business
- Xsara Picasso 1.8 16V Plaisir
Aftermarket wil meestal beetje opvallen inderdaad, helemaal wanneer je de >250,- modellen bekijkt
Enige voordeel van mn JVC was dat hij een super brede equalizer had, en een port waar ik het bereik van de subwoofer kon bepalen.
Om line-out te krijgen op de stock radio is ook mogelijk, dan heb je de gele connector nodig. De blauwe is de CD Changer port.
Je hebt dan helaas geen gefilterde subwoofer output, maar de meeste versterkers hebben een ingebouwd filter waarmee je het midden en hoog er uit krijgt. Niets mooier dan gewoon je sjieke standaard radio waar een super geluid uit komt wolf in schaapskleren
Totaal aantal Berichten: 95
Geregistreerd: 29-12-2010
- Xsara VTS
- Xsara 1.6i Ligne Prestige
- AX 1.1i Volcane
Precies, die equalizers zijn geweldig om het geluid af te stemmen op je situatie
Op zich is het wel een mooi project om je standaard radio uit te bouwen met extra versterkers weggewerkt in het interieur en een hardware filter op je subwoofer (toevallig heeft de mijne dat ingebouwd)
Waar kun je al deze spullen bestellen? Het is altijd maar de vraag welke spullen je precies nodig hebt. Een AUX solderen op de versterker moet ook wel mogelijk zijn. Volgens mij verschilt mijn oude Xsara radio wel met die nieuwe (bj 2000+) ivm de boordcomputer enzo.
Project: Peugeot 205 1.6 8V TU5
Totaal aantal Berichten: 14
Geregistreerd: 22-01-2014
- C3 1.4 VTi Ligne Business
- Xsara Picasso 1.8 16V Plaisir
Ik spreek over de RD3 radio, dat staat in grote letters op de sticker van je radio, kan niet missen
De digitale cd wisselaar had ik via http://www.carinterface.nl: http://www.carinterface.nl/citroen/yatour-usb-sd-aux-in-mp3-interface-voor-citroen-autoradios_ytm06-rd3 Ze hebben hem ook voor de RD4.
De line-out kabel moet je even voor googlen, ik weet geen shop waar ze die verkopen.
Maar uiteindelijk zal het wel iets zoals dit zijn:
* even kleine disclaimer: ik kan niet 100% bevestigen dat de gele connector als lineout kan worden gebruikt, maar dacht ooit zoiets te hebben gelezen.
Mocht je een shop vinden, dan horen we het graag
Totaal aantal Berichten: 31
Geregistreerd: 12-07-2011
- C4 (2004-heden) Shine 1.2 PureTech 110 S&S
- Xsara 1.4
Reemface schreef:
Ik vond het eerst acceptabel dat ik geen stuurwielbediening had, uiteindelijk had mijn JVC veel meer functies en iets zwaardere versterker… maar toen mijn boordcomputer-functies uit gingen vallen, begon ik toch wel te zweten.
Sinds jaar en dag heb ik al mijn ouwe JVCtje in de auto. Ik heb niet echt het idee dat ik functies mis. Functies zoals hoeveel km tot de pomp, snelheidswaarschuwing, verbruik etc had ik met de standaard radio ook niet.
Reemface schreef:
Maar… ik heb nu tóch wat ik wilde, want het ging mij om USB op de radio. En dat heb ik opgelost doormiddel van de yatour digital music changer (google het maar ). Dit apparaatje sluit je aan op de CD wisselaar poort, en dan kan je mappen CD01, CD02, CD03 etc op een stickje zetten, en die kan je afspelen.
Oh… even gezocht met de grote boze zoekmachine. Zag er LEUK LEUK LEUK uit !
Totdat ik de prijs zag van die dingen (plus Euro 25 voor het aanzetten van de wissel-poort)
Ik kan dan beter een spiksplinternieuwe radio kopen voor vijf tientjes.
—-
Gniels schreef:
[ironische modus]
Wat fijn dat fabrikanten hun patenten uitwisselen en universele spullen ontwikkelen.
[/ironische modus]
Zelfs die ISO stekkers….. zijn helemaal niet standaard.
Ik heb nog NOOIT een radio bij mij, bij mijn moeder of bij kennissen ingebouwd waar bijvoorbeeld
de pinbezetting van de luidsprekers klopte.
—-
Reemface schreef:
Maar ach… zo heb ik ook een aygo met ingebouwde navigatie die geen geluid meer geeft of oplaad als je de radio doet vervangen dus Citroen is niet uniek met dergelijke grappen hehe.
Nou, ik lach me rot om dit soort geintjes hahaha
—-
Gniels schreef:
k snap niet waarom aftermarket radio’s altijd kermis moeten zijn met glimmende randjes en kleurige displays. Echt heel lelijk eigenlijk.
Dat vind ik nu ook. Al dat zinloze geknipper van die dingen. Alsof ook maar iemand er naar kijkt, je kan beter je ogen op de weg houden !
Gelukkig kon ik met mijn oude radio dat gejutter uitschakelen en die zilveren gekleurde randjes heb ik er allemaal afgesleuteld. Sommige mensen die bij mij in de auto zitten moeten nu twee keer kijken om te zien dat het NIET de fabrieksradio is.
Cheeeeeeeeeeeeeeeeers
Jecepede
C4 Cactus (2018) Shine 1.2 PureTech 110 S&S
C3 1.2 VTi 82pk Collection
Xsara 1.4 Berlingo
ik heb een kenwood ingebouwd en ... die houdt de settings niet vast. De originele doet het wel. de kenwood doet het perfect in een evasion en xantia. vreemd dat de xsara settings anders zijn.
ik heb nog niet de oorzaak gevonden. iemand een tip?
heb wel gemerkt dat debstroom automatisch uitgaat van de radio als ik het contact uitzet.
Totaal aantal Berichten: 2115
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
In onze xsara kon je op geloof ik zekering 1 twee posities kiezen. Daardoor kon je kiezen tussen contqct geschakelde radio en niet geschakeld oid. Weet de details niet meer precies, maar stond ook in het gebruikersboekje. Betreft een xsara uit “98 dus wellicht niet gelijk aan de jouwe. ....
Totaal aantal Berichten: 51
Geregistreerd: 27-11-2010
- Xsara 1.6i Ligne Prestige
Jf schreef:ik heb een kenwood ingebouwd en ... die houdt de settings niet vast. De originele doet het wel. de kenwood doet het perfect in een evasion en xantia. vreemd dat de xsara settings anders zijn.
ik heb nog niet de oorzaak gevonden. iemand een tip?heb wel gemerkt dat debstroom automatisch uitgaat van de radio als ik het contact uitzet.
Constante en geschakelde plus omdraaien (vaak geel en rood). Dat is 1 van die dingen die per auto-merk en type anders zijn. Vaak kan dit bij aftermarket radio’s erg makkelijk. De zekering in het kastje omsteken wil ook maar dan gaat de radio niet uit met het contact. Dat vergeet je geheid een keer en dan moet je duwen
Totaal aantal Berichten: 913
Geregistreerd: 27-03-2006
- Xsara Coupe 1.6 i Prestige
Ik heb zelf achteraf een Pioneer radio ingebouwd in m’n Xsara en ook een interface bij ACR gekocht. Werkt echt perfect! Die gasten willen ook graag meedenken enzo
De Familiegeschiedenis qua Citroën: 3x BX, 1x Xsara Berline, 2x Xsara Picasso, 1x C4 Picasso en 1x C5 Tourer.
Totaal aantal Berichten: 95
Geregistreerd: 29-12-2010
- Xsara VTS
- Xsara 1.6i Ligne Prestige
- AX 1.1i Volcane
Hoppa! Even dit topic uit de archiefkast halen!
Het is gelukt om met het volgende artikel de JVC stuurbediening aan de praat te krijgen:
Ebay PC99-X13 Citroen Stalk Controller
Gewoon aansluiten en direct werken Zelfs de functies die op de stuurknoppen staan zijn gewoon in orde.
Project: Peugeot 205 1.6 8V TU5