Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
theoretisch gezien heb je gelijk, maar waar het mij om gaat is dat je eerst roept dat het onverantwoord is. Dat spreek ik tegen, je wordt zelf ook al milder door te zeggen dat het niet snugger is om het te doen.
Wat je doet is het uitschakelen van de twee extra veerbollen, je rijdt dus continu in de sportstand meer niet. Natuurlijk is dat niet wat Citroen bedoeld heeft, maar let wel dit soort acties gebeuren alleen na een vraag van de klant. Moet er ook bij zeggen dat we het alleen bij de eerste series C5’s gedaan hebben, waarschijnlijk is de software later aangepast.
Ik wil dus niet op de discussie verdergaan over hoe en wat maar wil wel mijn werkwijze verdedigen als er beweert wordt dat het onveilig is.
(ps. wat is jouw achtergrond, hobby? beroepsmatig bezig met Citroen?)
mvg Johan
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
Ik ging er ten onrechte vanuit dat je H3+ vast zette in de zachte stand, excuses hiervoor, maar ik blijf erbij dat ook vastzetten in de harde stand problemen oplevert. Niet in de laatste plaats omdat in harde stand er geen verbinding tussen links en rechts meer is. Hierdoor wordt rol van de auto sterk ondrukt (wat sommigen hier dan weer verwarren met Activa/SCCAR)
Echt permanent vastzetten kun je dit zowiezo niet, aangezien bij veranderingen in de hoogte of belading van de auto, de zachte stand altijd ingeschakeld moet worden door de BSI/hydractive compu. Zonder binding links-rechts kun je nml. ook geen druk toe of afvoeren. Bovendien zou er druk “opgesloten raken” in de midden bol.
Door 99% van de tijd in hard te rijden, nemen de dynamische belastingen op diverse onstelonderdelen ernstig toe. Dit heeft vooral gevolg voor slijtage van de lagers van achterste draagarmen, wiellagers, McPherson poten en ophangings rubbers. Ik neem aan dat jullie klanten met een “sportvoorkeur” dit voor lief nemen?
Maar mijn grootste bezwaar tegen permanent hard is dat je voor veel wegtoestanden veerweg nodig hebt, de eerste reactie van het wiel moet zijn op de klap op te vangen door rustig in te veren of uit te veren. Bij grote oneffenheden verlies je te snel het contact met de weg. Daarna is het wel zo prettig om met straffe demping verdere bewegingen onder controle te houden (vandaar mijn bezwaar tegen comfort-bollen, nml. te weinig demping) Zoals ik al zei, een Xm ph1 is wel met een knop in permanent hard te zetten, maar daarmee beinvloed je het weggedrag duidelijk negatief. (zie mijn verhaal over drempels)
(ps mijn achtergrond:
bovenmatige interesse voor autotechniek;
citrofiel; ik was werkzaam in de automobiel indrustrie, aan de ontwikkelings-kant; technisch-theoretische opleiding in o.a. voertuig-dynamica en contructies aan de universiteit.)
*EDIT opnieuw wat spelfoutjes*
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Tsja, Oldenhage, je blijft wel erg lang stil. Schakel je 3+ nog steeds om naar 3? Waarom beveel je je klanten die daarom vragen niet gewoon schroefveren-technologie aan? Deze personen horen gewoon niet in een hydropneumatisch geveerde auto thuis. Hard en Duits is beter op zijn plaats.
Groeten,
Kaaskop
N.B.: de sportstand gebruik ik voornamelijk met veel zijwind en op hoge snelheid (+ 140 km/u). Die heeft dus wel zijn nut, maar zeker niet permanent.
is er echt iemand die bij 130km ziet dat z,n car 13 mm lager
is ?
c5 break 2.2 hdi exclusive
pack hifi RT2,schuifkanteldak,verwarmde lederen stoelen.
mazda mx5 1.8 16v
hoho: 11mm achter, voor 15mm !
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Kaaskop schreef:Tsja, Oldenhage, je blijft wel erg lang stil. Schakel je 3+ nog steeds om naar 3? Waarom beveel je je klanten die daarom vragen niet gewoon schroefveren-technologie aan? Deze personen horen gewoon niet in een hydropneumatisch geveerde auto thuis. Hard en Duits is beter op zijn plaats.
Groeten,
Kaaskop
N.B.: de sportstand gebruik ik voornamelijk met veel zijwind en op hoge snelheid (+ 140 km/u). Die heeft dus wel zijn nut, maar zeker niet permanent.
goed lezen…. en volgens mij was de discussie allang gesloten, voel me nu ter veranwoording geroepen, maar waarom???
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
De vraag wordt niet beantwoord. Zet je nog steeds 3+ op de hardste stand vast? Hetgeen veel harder is dan bij 3. Met alle gevolgen zoals eviltwin die heeft beschreven. Dat heeft niets met ter verantwoording roepen te maken.
Groeten,
Kaaskop
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
kaaskop…........... goed lezen!!!!
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004
- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
ik denk echt dat de gevolgen van het ‘downgraden’ van het veersysteem schromelijk overdreven worden door eviltwin. Overmatige slijtage aan wielophanging zal zeer zeker niet veroorzaakt worden door een stugger veersysteem, daarnaast is het zo dat wegcontact niet bepaald wordt door veerweg maar door demping. Het kan natuurlijk niet zo zijn dat de gevolgen van het uitschakelen zo enorm groot zijn dat het gevaarlijk wordt (want dat zou je bijna gaan denken als je het relaas zo leest…), dat zou Citroën in grote problemen brengen op het moment dat een systeem uitvalt door storing. Inderdaad kun je door te schakelen tussen twee standen twéé compromissen nemen tussen comfort, handelbaarheid, bruikbaarheid, weglegging etc. Alleen is Citroën het merk er niet naar om dan voor spijkerhard en ultrasoepel te kiezen. Er is gekozen voor twee standen waar goed mee gereden kan worden. Of het nodig is om er daar eentje van uit te schakelen, kan je over praten. Of het zelfs gemérkt wordt door een aantal mensen, heb ik m’n twijfels over. Maar overmatige slijtage of onveilig? Zeker niet. Comfortbollen, of het opboren van de schokbrekergaatjes vind ik daarentegen een ander verhaal….
Gr Martijn de Ruijter
PS en dan vind ik het over een drempel rossen met een CX of XM niet echt een maatstaf waaraan je kunt afmeten of iets ‘veilig’ is….
@Martijn de Ruijter
Overmatige slijtage aan wielophanging zal zeer zeker niet veroorzaakt worden door een stugger veersysteem
Zeer zeker wel, de stugheid van de vering in HARD is anderhalf keer zo hoog als in ZACHT, dynamische belastingen kunnen hierdoor zo maar twee keer zo hoog worden! Het systeem is erop gebouwd om maximaal 20% van de tijd in HARD te rijden niet 99% van de tijd. In vergelijking met gewoon H3 is het verschil in stugheid nog altijd zo’n 25% dus in vergelijking daarmee levert het ook 50% grotere dynamische krachten op.
Het is niet voor niks dat ze op de Xm de permanent HARD stand eruit hebben gehaald na Hydractive 1.
Ik geef toe dat hard drempels nemen ook niet bevordelijk is voor de conditie van je onderstel, maar als je je C5 vastzet in HARD, kun je snel drempels nemen toch wel vergeten.
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije
Persoonlijk vind ik dat geen enkel andere auto hetzelfde rijd als een citroen. het comfort blijft gewoon hoog !! Zoals de Activa, hij veert wel wat harder, maar ik vind het heerlijk, en de sportstand ook. dan rijd de auto alsof deze op rails staat. mijn bx is ook geen vliegend tapijt meer. te “slappe” vering is ook niet lekker.
ik heb mijn BX verlaagd en de druk in de bollen iets lager gezet. hij veert nu iets stugger, maar wel met comfort. op de snelweg en bochtige wegen is het een wereld van verschil, en rijd gewoon vele maten beter dan origineel.
Als je bollen gaat opboren ben je naar mijn mening levensgevaarlijk bezig. je maakt dan van de auto een complete dweil, die veeeeeeeeeeel te soepel zal veren, en bijna geen demping meer heeft. ga maar eens in een auto rijden zonder schokdempers, en enkel de veren…das hetzelfde effect.
iedereen heeft zo zijn persoonlijke voorkeur, en gelukkig ook maar.
liever 10 sterren in me ruit, dan 1 op me motorkap
Hehe, dat gezeur over geknoei met vering, je weet dat als je een wekere vering kiest dat je minder hard de bocht om kan. Mijn bx heeft opgeboorde veerbollen en rijdt enorm comfortabel, maar hard de bocht om kan niet meer, daar is ie te dweilerig voor geworden.
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
oldenhage schreef:In de BSI is het type veersysteem te veranderen, je zou m dus asl hydractief 3+ in kunnen stellen, echter je mist 2 bollen, dus je schiet er niets mee op. Sterker nog wij hebben diverse hydractief 3+ terug gezet naar hydractief 3 om zo een betere wegligging te krijgen.
het is dus software-matig mogelijk.
Terugzetten van H3+ naar H3 !
Dit is exact waar ik al zo lang naar aan het zoeken ben.
Ik woon te ver van jou vandaan om tot daar te komen Oldenhage (800Km).
Kun je mij svp laten weten hoe ik aan mijn dealer moet uitleggen wat er precies moet gebeuren en hoe dat moet gebeuren?
Hij wil het wel doen, maar weet niet hoe.
Hij is uitgerust met zo’n diagnose computer en alles wat er bij hoort.
Ik weet zeker dat ik mijn zeer negatieve mening over de C5 2.2HDI herzie indien ik die H3 ipv H3+ vering erop zitten heb.
Mijn dank is bij voorbaat GROOT
C5 2.2HDI Automaat Exclusive
+
Renault Twingo Initiale automaat
@Frenchie,
Jij had toch de H3+ bollen vervangen door H3 bollen en was zeer tevreden?
Autos: C5 2.0-16V Exclusive Break LPG3 2002/ D Super 5 LPG 1971
Ze hebben allebei H3+ dus zouden allebei even zacht moeten zijn…
http://www.citroen.nl/NR/rdonlyres/C77D1958-71B0-4EF5-A576-40CD37C12C88/0/C5berlineinternet0206.pdf
Hoe is het verschil als ze beiden in de sportstand staan?
Hoeveel heeft de oudste van de twee gelopen?
C5 2.2HDi16v Exclusive, 5-bak Gris Aluminium, 2002
in de familie
C6 2.7HDi Exclusive, Ganache, pack Lounge
Xm V6 Exclusive, ES9J4 5-bak Bleu Mauritius
CX 25GTi, 5-bak Gris Perlé
Sm 3.0, 5-bak Blanc Meije