Sigmund schreef:ik concludeer dus: heel kort stationair laten draaien , maar zeker niet te lang
Precies lang genoeg om je ruiten schoon te krabben
It was the ZL-28-RV…..
Syb-Sosef schreef:Sigmund schreef:ik concludeer dus: heel kort stationair laten draaien , maar zeker niet te lang
Precies lang genoeg om je ruiten schoon te krabben
Ja maar dat duurt een eeuwigheid als je aan de binnen en buitenkant moet krabben. Ik ben soms 10 minuten met alleen de voorruit bezig.
overigens ben je (verre) familie van me zie ik
Caroline81 schreef:Syb-Sosef schreef:Sigmund schreef:ik concludeer dus: heel kort stationair laten draaien , maar zeker niet te lang
Precies lang genoeg om je ruiten schoon te krabben
Ja maar dat duurt een eeuwigheid als je aan de binnen en buitenkant moet krabben. Ik ben soms 10 minuten met alleen de voorruit bezig.
overigens ben je (verre) familie van me zie ik
verre familie?? Vertel?
(PB berichtje maybe good?)
It was the ZL-28-RV…..
tja..
Instappen (0:00)
Starten (0:05)
Gordel om (0:10)
Spiegels goed zetten (0:40)
Frontje radio er op priegelen (*%*^$ Sony 1:20)
CD uitkiezen (2:00)
Wachten tot ik parkeervak in drukke straat uit kan rijden (3:00)
Motor draait wel een minuut of 3 voor ik weg kan…
BX19TD van 319000 - 406400 kms—> Verkocht aan Emiel (bx19trs)
"De pasvorm is zo belabberd dat ‘t best origineel zou kunnen zijn" - Harm
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Een paar minuten laten draaien lijkt me wat lang. De motor direct belasten is uiteraard geen goed idee, maar een seconde of 10 a 20 laten draaien voordat je wegrijdt zorgt er wel voor dat de olie de meeste onderdelen in de motor heeft kunnen bereiken. Citroens met HP moeten sowieso eerst opstijgen, dus dat komt dan goed uit.
En als je dan gewoon rustigjes wegrijdt, het toerental de eerste minuten niet te hoog laat oplopen (maar zeker ook niet te laag, niet echt lekker voor je motorlagers) en zo “vloeiend” mogelijk de motor naar bedrijfstemperatuur rijdt moet het gewoon goed gaan. Dit lijkt me het beste compromis wat betreft levensduur van de motor en milieu, en ik denk dat de versnellingsbak het dan ook wel zo lekker vindt, aangezien schakelen bij lagere toerentallen over het algemeen soepeler verloopt. Heb zat ervaring met oudere handgeschakelde bussen (nee, geen halfautomaten!!) die voor geen meter schakelen na een koude start, lage toerentallen en dubbelclutchen willen dan echt helpen .
M&M schreef:winnetou schreef:Citroens met HP moeten sowieso eerst opstijgen, dus dat komt dan goed uit.
Sommige wel ja
Echte citroëns wel ja
Huidige eigen auto: geen
Huidige auto vriendin: Citroën Xsara 1.6
Gehad: Citroen saxo, 2x citroen xantia, 2x citroen BX GTI, citroen ZX
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
metro2005 schreef:M&M schreef:winnetou schreef:Citroens met HP moeten sowieso eerst opstijgen, dus dat komt dan goed uit.
Sommige wel ja
Echte citroëns wel ja
Is de Ami6 berline geen echte citroën?
Zonder gekheid. De 6 moet even….( een minuutje ) lopen eigenlijk voor je in de winter fatsoenlijk kan wegrijden tenzij je de eerste 500 meter niet hoeft te stoppen…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004
- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
bogaard77 schreef:...Is de Ami6 berline geen echte citroën?
Zonder gekheid. De 6 moet even….( een minuutje ) lopen eigenlijk voor je in de winter fatsoenlijk kan wegrijden tenzij je de eerste 500 meter niet hoeft te stoppen…
‘Tuurlijk is de Ami wel een echte Citroen!! Wat jij beschrijft zal eerder met de carburateur te maken hebben, denk ik. Iets soortgelijks had ik ook in mijn laatste Ford Fiesta mk1. Als ik daarmee te snel wegreed of de choke er te snel afhaalde bleef ze wel lopen, maar echt lekker liep het niet. Maar even wachten met wegrijden, choke niet te snel terugduwen resulteerde wel in een mooi lopende Ford (alhoewel die Valencia-blokjes wel wat rauw van karakter waren).
Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004
- BX 14E
- C1 C1 Selection
M&M schreef:
Je bedoeld ‘oude meuk’ , tja je hebt gelijk
Die oude meuk van mij moet ook eerst een paar tellen op druk komen voordat ik pas kan rijden
Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl
Ik laat mijn ZX 1.9 td al jaaaaaaren stationair opwarmen (vooral) ‘s winters. D.w.z. 10 tot 15 minuten, tot het binnenin lekker warm is. En vermits hij van 01/1995 is en 250.000 km’s op de teller heeft, denk ik niet dat je kan zeggen dat dat een slechte zaak is. Of wel…?
ZX & CX 4 ever!
Totaal aantal Berichten: 2039
Geregistreerd: 14-02-2004
- BX 14E
- C1 C1 Selection
Ruiten krabben? Da’s al lang geleden dat ik dat heb gedaan
Nissan X-Trail ‘17
C1 Selection pack look 5d, ‘16 (Wit…)
BX 14E ‘86 (Blanc Cremant)
Ex: BX 16RS, BX 14TE, Saxo, Xantia Break TD, Xsara Picasso HDi Excl, C1 Sed, 2CV6 Club, C5 break HDi, C1 Ambiance, C5 Tourer, C4GP Excl
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik vorige week nog.. van binnen en van buiten!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
bogaard77 schreef:Ik vorige week nog.. van binnen en van buiten!
Stumper, je moet gewoon je garage verbouwen! Dan ben je uitgekrabt!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste