Hoi,
Ik heb een probleem met de koeling van mijn Picasso 1.6 HDI 66KW.
Als de motor warm wordt slaat de ventilator voor de radiator niet aan en krijg ik een waarschuwing dat de motortemperatuur te hoog is.
Ik dus alles uit elkaar gehaald en erachter gekomen dat de binnen bumper gebroken was en een helft tegen de ventilator drukte.
- Ventilator vervangen en niks.
- Thermostaat getest en dat is ok.
- De Relais bij de ventilator vervangen ook zonder resultaat.
- Alle zekeringen nog een nagelopen en alle goed.
- De sensor van de BMS lijkt ook te werken want ik krijg een juiste melding.
Heeft iemand nog ideeën hier over?
Bij warm weer (nu) is rijden in de stad bijna niet te doen en een CC hebben maar die continue op 28c hebben staan is ook niet alles.
Weet niet wat je met de BMS sensor bedoeld dus misschien zeg ik nu iets wat je al hebt getest….
Ik zou denken aan de thermoschakelaar. De voeler die bepaald wanneer de ventilator aan moet slaan.
ZX 16v 1992 groen—> stalling
BX 16v 1988 rood—> stalling
Xantia tct activa—> Te Koop
Totaal aantal Berichten: 25633
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
In de radiator inderdaad zit een sensor. Als je die draden doorverbind moet hij aan gaan.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Met de BMS sensor bedoel ik die mij zegt dat de motor te warm wordt. Die thermoschakelaar die jij bedoeld, waar zou die moeten zitten?.
Als jullie het relais bedoelen wat naast de ventilator zit (tegen de radiator aan). Die heb ik vervangen zonder resultaat. Maar het vreemde is wel dat ik op de 12 toevoer ervan geen continue stroom heb. Wel heb ik vanaf de maxi zekering doorgang tot in de ventilator. Op de draden van de schakelspanning heb ik wel stroom.
Totaal aantal Berichten: 25633
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
In de radiator. meestal aan de zijkant.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43330
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
bogaard77 schreef:In de radiator inderdaad zit een sensor. Als je die draden doorverbind moet hij aan gaan.
Nee. Dat is bij ouwe meuk zo, niet bij moderne auto’s. Bij de Picasso wordt de koelfan aangestuurd door of de ECU of de BSI al dan niet gecombineerd met een bitronmodule. Het is zaak om uit te zoeken welke sensor signaal geeft aan BSI of ECU dus. Er zit vrijwel zeker geen ouderwets contact meer in de radiateur dus.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Nee inderdaad. De radiator is compleet “dom”. Inlaat, uitlaat en 2 drukslangetjes naar de koelvloeistof tank. Ik vermoed dat er ergens nog een sensor zit voor het motormanagement maar ik weet dus niet waar.
Totaal aantal Berichten: 43330
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dat kun je opzoeken in service.citroen of bij de dealer vragen. Ik neem aan dat je de auto al hebt laten uitlezen bij de dealer?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
[edit mod] quote gewist, quoten van het laatste bericht is niet toegestaan!Zie regel 10 [/edit mod]
Dit lijkt me toch wel een beetje een dooddoener voor dit forum.
Service citroen is niet voor particulieren!
Ik stel hier een vraag juist om te vermijden dat ik naar een dealer moet. Ik wil eigenlijk alleen weten hoeveel sensoren, schakelaars, relais, etc. voor de koeling er in mijn auto zitten en waar.
Totaal aantal Berichten: 25633
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Nou graag gedaan hoor. Wat wou je dan gaan doen? Ze blind vervangen? Als je em laat uitlezen weet je wat er stuk is en dan vertellen ze je echt wel waar die sensor zit. Of je koopt een manual.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 2134
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
service citroen is wel beschikbaar voor particulieren, je zult je alleen moeten registeren.
Ik (zoals velen hier) gebruik het regelmatig om e.e.a. op te zoeken aan onderdeelnummers etc….
Je mag er misschien van uit gaan dat als je temperatuur meter/lampje te hoog aan geeft die sensor nog werkt. Bij een moderne auto wordt alle informatie gedeeld, er zit dus maar een water temperatuur sensor op, en dat is de input voor alle systemen die informatie over de water temperatuur nodig hebben, zoals je ventilator/koeling, de ECU voor de injectie, en de lamp/meter die te heet aangeeft.
Ik zou vanaf de ventilator gaan kijken: Krijgt je relais spanning? Zo ja, trek de stekker van het relais en zet direct stroom op de ventilator vanaf een 12 volt, werkt ie dan? Zo niet, aarde probleem of draad of motor…. En zo verder als je zelf wilt gaan zoeken. Krijgt het relais geen spanning, dan kijken van welke zekering dei spanning komt en daar meten ( niet alleen de zekering maar ook kijken of er 12 volt staat op de pennen, zo niet, waar komt dat vandaan.
Succes,
To err is human, not to err is divine.