Heb na een aantal CX’n nu een heel nette en goed rijdende GS gevonden. Ongeveer eenzelfde waar ik heel lang geleden ooit als beginnend automobilist mee ben begonnen.
Omdat GS’n niet heel veel te koop worden aangeboden had ik als alternatief de GSA van Bram gekocht om deze weer in rijdende staat te brengen. Heb daar ook een start meegemaakt, maar toen kwam deze GS voorbij!!
Heb al wel een vraag: in het deurvak vond ik een flacon met “loodvervanger” ,neem aan dat de vorige eigenaar dit aan de loodvrije brandstof toevoegde. Is dit noodzakelijk of kan de motor gewoon op euro 95 lopen
CITROEN C5 1.8 Break 2001.
Eerder,
CX Athena 1981,CX Athena LPG 1981, CX 2000 1975, CX 2000 Athena 1985, CX 2400 IE Automatique 1982, XM Break type1, GS 1200 1974, BX 1400 1988, BX Break 1.6 TGI 1991GSpecial 1979,C5 2.0 Exclusive,C5 Break 1.8 2001, DSuper 1974, Ford Taunus 17M Super 1964.
DSuper 1971, G Special Break 1972.
Gefeliciteerd! Gisternmidden kwam ik je volgens mij tegen op de A28 nabij Harderwijk.
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/201074/P930/
Prachtige GS!
Totaal aantal Berichten: 2777
Geregistreerd: 09-03-2008
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Een GS motor kan prima tegen ongelode 95. Soms moet je wel nog even wat friemelen met de timing om pingelen te voorkomen (iets later zetten). Dat laatste heeft met lood niks te maken trouwens, dus daarbij helpt die vervanger ook niet.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30
@ Bart ja dat klopt gistermiddag de auto van Meppel naar Oosterhout gehaald, had ook wel zelfstandig rijdend gekunt denk ik. Maar het is nogal een hele rit en voor de zekerheid maar achterop de ambulance gezet.
@ Midfriesland, mooi dat er gewoon loodvrij in kan, tankte ik overigens ook altijd in mijn CX’en. Heeft dat pingelen dan meer met het octaan gehalte te maken?
CITROEN C5 1.8 Break 2001.
Eerder,
CX Athena 1981,CX Athena LPG 1981, CX 2000 1975, CX 2000 Athena 1985, CX 2400 IE Automatique 1982, XM Break type1, GS 1200 1974, BX 1400 1988, BX Break 1.6 TGI 1991GSpecial 1979,C5 2.0 Exclusive,C5 Break 1.8 2001, DSuper 1974, Ford Taunus 17M Super 1964.
DSuper 1971, G Special Break 1972.
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ja, dat klopt. Een laag octaangehalte kan pingelen veroorzaken. Het goed op tijd zetten van de ontsteking is de eerste stap. Als dat niet helpt kan het later zetten ( 2 tot 4 graden zijn meestal wel genoeg) helpen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Octaangetal! heeft inderdaad te maken met de klopvastheid van benzine, een te laag octaangetal kan pingelen veroorzaken. De onsteking iets verlaten kan dit inderdaad prima oplossen.
Gelood of ongelood heeft hier zoals gezegt niet zo veel mee te maken. Dat flesje kun je gerust op maken, echter zijn er genoeg GS(A) en 2CV rijders die aangeven altijd op ongelode benzine te rijden. De motoren zijn er niet voor gemaakt, echter blijken ze wel bijzonder goed bestand tegen loodvrije benzine.
De klepzittingen zijn kennelijk van een bijzonder harde kwaliteit waardoor ze het prima uithouden.
Een meer actueel probleem is de toevoeging van Ethanol aan de benzine:
http://www.clubfransemotoren.nl/index.php/begin/15-nieuwtjes/60-advies-over-benzine
Beter één eend op straat dan tien in het water….
Lpg is het antwoord!
Bij Gulf is de Challenger peut 100RON, dus zeg maar een soort duitse V-Power.
Gr. Wim.
Totaal aantal Berichten: 43269
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
LPG is een alternatief voor de veelrijder maar zeer zeker géén verbetering!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ik bedoelde natuurlijk wat betreft t octaangetal.
Gr. Wim.