Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
MLConian schreef:Het rare is dat als ik de druk weg haal door de hendel in de auto naar laag te zetten de neus wél naar beneden komt. Hij houdt dus druk vast op de één of andere manier
Nee dat is niet raar, hij doet precies wat ‘ie moet doen. Lees voorgaande.
Totaal aantal Berichten: 324
Geregistreerd: 31-05-2014
- BX 14 Deauville "Het Kasteel"
- AX 1.1i Volcane
Ok, even zien of ik het dan snap - ik dacht namelijk dat als ik de auto parkeer en 24 uur wacht de druk ook van het systeem zou zijn, gezien het volledig inzakken van de achterkant. De auto houdt permanent restdruk op de neus en knalt niet plotseling naar beneden als ik de neus flink induw (dan veert ‘ie namelijk netjes weer op), maar dat hoort? Of is dat dan juist weer het gevolg van een vervuilde/verstopte hoogteregelaar? De auto geeft namelijk weinig tot geen weerstand bij het induwen, en ik heb de veerpoten inmiddels grondig gesmeerd. De achterkant komt wel netjes naar beneden en pompt zich weer op, terwijl de voorkant nog steeds niet hoger wil dan rijstand (en ook niet op komt als de druk eenmaal van het systeem is geweest, tenzij de auto geholpen wordt met een krik - dan pikt ‘ie het vanzelf op en tilt zichzelf van de krik af).
Koen.
Voor de deur:
1993 BX 14 Deauville “Het Kasteel” GZ-TT-15 (236dkm)
1995 AX 1.1i Volcane LF-JG-33 (209dkm)
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
Hoe langer restdruk in het systeem, hoe beter de conditie ervan. Druk verliest ‘ie normaal gesproken eerst achter. Als ‘ie gelijk in zou storten zodra je de motor uitzet, zou er iets best wel grondig mis zijn. Dus dat de neus eindeloos hoog blijft staan is prima, zolang dat tenminste niet veroorzaakt wordt door rotte veerpoten en dus netjes veert zoals je beschrijft. Voor het overige geldt nog steeds: hoogteregelaar schoonmaken.
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Timo1990 schreef:Na het verversen van de LHM is het heel normaal dat de auto lang, heel lang omhoog blijft staan. Dit valt na ongeveer een week weer in z’n oude inzak-gedrag. Geen idee hoe dat komt, maar dat heeft in denk wel elke Citroën met bollen. Hetzelfde doet die ook als je de veerbollen vervangt/vult.
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”
Totaal aantal Berichten: 324
Geregistreerd: 31-05-2014
- BX 14 Deauville "Het Kasteel"
- AX 1.1i Volcane
Dat realiseer ik me, Timo, maar de auto vertoonde hetzelfde gedrag vóór het vervangen van de LHM ook al. Het enige dat ik nu merk van de nieuwe LHM is dat de auto achter nog sneller weer hoog is na het starten (hij was al snel) en wat strakker voelt na het nemen van verkeersdrempels. Ik denk dat dat vooral komt doordat deze LHM een wat hogere viscositeit heeft dan de oude, en dat het reservoir en filters nu schoon zijn, dus de LHM makkelijker rond gaat.
De hoogteregelaar gaat er sowieso onderuit voor revisie/schoonmaakbeurt maandag.
Koen.
Voor de deur:
1993 BX 14 Deauville “Het Kasteel” GZ-TT-15 (236dkm)
1995 AX 1.1i Volcane LF-JG-33 (209dkm)
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Ik ben benieuwd hoe vies het van binnen is. Wel gek dat je de auto voor helemaal niet in de hoogste stand krijgt. Als je beneden in de buurt van de hoogteregelaar kijkt zie je de stang lopen die naar je hoogtebediening in de auto gaat. Daar zit een lipje aan die de HR bedient. Dit lipje zou ook nog iets verschoven kunnen zijn. In de BX vraagbaak staat hoeveel speling er aan beide kanten van dit lipje moet zitten. Je komt dat maandag vanzelf tegen.
Kan handig zijn: http://www.mechuccio.nl/foto/citroen/HRrevisie/HRrevisie.html
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007
- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Lipje zit net onder de wartel van de hogedrukleiding rechts onder:
Totaal aantal Berichten: 324
Geregistreerd: 31-05-2014
- BX 14 Deauville "Het Kasteel"
- AX 1.1i Volcane
Ik zal er maandag een blik op werpen, Vermond. Bedankt voor de link, dat is een erg duidelijke handleiding.
Hier dan de eerste foto’s in wat hogere kwaliteit van mijn BX 14 Deauville (GZ-TT-15).
20140610_162913
0251272389001
IMG-20140611-WA0001
Koen.
Voor de deur:
1993 BX 14 Deauville “Het Kasteel” GZ-TT-15 (236dkm)
1995 AX 1.1i Volcane LF-JG-33 (209dkm)
Fraai!
Ha Jeroen, ik had precies dezelfde foto van jou ook al uitgezocht! http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/225386/P30/#1834132
Maar kan het niet zijn dat de voorpoten gewoon gesmeerd moeten worden?
Vastlopende poten komen nogal eens voor bij BX-en….
Ik kan alleen het eerder geposte fotootje van het smeergaatje onder de veerbol niet zo gauw vinden.
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013
- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Die bedoel ik!
En ik smeer ook met teflon kruipolie.
Gaat prima!
Paar drupjes is genoeg! Het is geen LHM vat Tim!
Totaal aantal Berichten: 324
Geregistreerd: 31-05-2014
- BX 14 Deauville "Het Kasteel"
- AX 1.1i Volcane
Ik smeer de veerpoten inderdaad via die gaatjes, ik ga wel van die teflon kruipolie halen morgen. WD40 blijkt na wat onderzoek op dit forum niet de juiste substantie te zijn…
Máár! Wel goed nieuws, een beetje dan. Ik moest even snel met de auto langs de winkel vanavond, en toen ik haar startte om hier weg te rijden ging de neus ineens een stukje omhoog! Ze reageerde toen ook op de hoogte hendel, helaas ging ze nog niet volledig omhoog. Jammergenoeg was de vreugde van korte duur: bij de winkel geparkeerd, m’n boodschap gedaan en toen ik terug kwam nog een keer geprobeerd de auto hoog te zetten, helaas zonder resultaat. Maar toch, er was even beweging in!
To-do lijstje voor dit weekend: betere kruipolie om de vering te smeren kopen, goed veel smeren en veren, juiste kit uitzoeken om de bovenrand van de achterklep vast te zetten. Bij de vorige eigenaar is de achterruit een keer gesprongen, die is vervangen toentertijd, maar de kitrand ziet er heel slordig uit aan de bovenrand. Hierdoor zit de ruit aan de onderkant en zijkanten wel goed vast, maar kan ik de bovenkant er bijna uitduwen. Even ontvetten en dan de binnenkant kitten zodat het in ieder geval waterdicht is (er liep toch wat water naar binnen toen ik vanmiddag checkte of het niet lekte), dan tussen de ruit en het rubber even kitten aan de bovenkant om de ruit op z’n plek te houden. Tijdelijke oplossing, als ik werk heb gaat de ruit er gewoon opnieuw in - kan ik me nu alleen even niet veroorloven, en ik wil toch dat ‘ie op z’n plek blijft.
Koen.
Voor de deur:
1993 BX 14 Deauville “Het Kasteel” GZ-TT-15 (236dkm)
1995 AX 1.1i Volcane LF-JG-33 (209dkm)
Totaal aantal Berichten: 5465
Geregistreerd: 01-07-2007
- Xantia 1,9D
- 2CV 6 Charleston
Mooi de Bx gaat deze steeds beter veren!
Veel rijden en dan komt het wel goed!
Citroën das très bien!!!
Citroën schaalmodellen Wat is jouw verhaal achter de interesse in Citroën?
Goed om de achterruit vast te zetten, die zou er ineens uit kunnen vliegen! (op een provinciale weg als er een vrachtwagen tegemoet rijdt bijvoorbeeld)
Je moet speciale flexibele ruitenkit hebben trouwens…
WD40 is niet verkeerd trouwens, maar met teflon blijft het langer smerend.
Het beste vind ik Fin Super, maar dat is moeilijk te krijgen en vrij duur.
Het is niet plakkerig, dus houdt het ook minder vuil vast naar mijn idee…
Totaal aantal Berichten: 324
Geregistreerd: 31-05-2014
- BX 14 Deauville "Het Kasteel"
- AX 1.1i Volcane
Ik had zelf Bison Polymax op het oog om te kitten.
Het hoog blijven staan begint nu wel z’n tol te eisen op m’n oude dame: vanochtend een stukje gereden (ironisch genoeg naar de bouwmarkt om PTFE spray te halen) en toen viel me op dat de voorpoten af en toe toch een beetje kraken. Dat deden ze eerst totaal niet, dus ik denk dat het toch wat te maken heeft met het niet inzakken en kunnen gymnastieken. Maar goed, ze zakt niet plots in als ik er een paar keer flink op duw, dus de poten zijn niet verrot. Nu nog een keertje smeren, en dan vanavond nog een keer, morgenochtend, morgenmiddag en morgenavond - kijken wat ze dan doet nadat maandag de hoogteregelaar z’n beurt heeft gehad. Als het goed is zweef ik dan weer goed rond op de weg.
Koen.
Voor de deur:
1993 BX 14 Deauville “Het Kasteel” GZ-TT-15 (236dkm)
1995 AX 1.1i Volcane LF-JG-33 (209dkm)