Gisteren ging m’n accu lampje branden: bleek de polyflex te zijn geknapt Gelukkig
zijn die tegenwoordig voor een 10’je te krijgen
http://www.mister-auto.be/fl/multiriem/citroen-sm-2-7-160pk_v6586_g305.html
Kunnen die “poelie ombouw constructie’s” ook weer (fff) de ijskast in.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
De accu is overleden…...Om deze te verwijderen wou ik de sm oppompen met de boormachine op de HD-pomp. Nu deed ik dat met een 400W boormachine maar zodra hij druk begint op te bouwen kwam er rook uit de boormachine….. : te licht dus. Wat voor vermogen moet die boormachine (minimaal) hebben om die pomp rond te kunnen draaien ??
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Veel. Ik heb een keer zo’n setje gemaakt met een losse pomp en daar hadden we de 1,4pk startmotor van een cx diesel voor nodig…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 10263
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Waarom lees je dan altijd van die tips over een boormachine? Die moet dan dus zo’n ruime 1000 Watt zijn.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 27893
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Kan je hem niet gewoon met de nieuwe accu naast de auto starten dmv startkabels?
Of met een andere auto. Als er verder niets mis is dan loopt toch zo?
Heb het ook aan mezelf te danken…. nadat het accu lampje ging branden heb ik ‘m naar huis gereden en de accu daarna niet aan de druppelaar gezet. met als gevolg te diep ontladen. Beide rubbers van de “centrale tussenas” vertonen scheuren dus die moest er toch uit waarna ik ‘m wou opkrikken met die boormachine. Maar gezien het vermogen wat er nodig is wordt dat nog een probleem. eerst maar eens proberen of het toch lukt met een andere accu ernaast: lukt het dan plaat ik die tussenas er weer in. Lukt het niet dan maar een zware elektr. motor bovenop de aircopomp o.i.d….....
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Als je een voldoende kleine poelie op je boormachine zet kan het met een 500 w unit prima. Misschien niet in hoogste stand maar wel uit de veren zodat een krik eronder kan.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 251
Geregistreerd: 02-04-2006
- Traction Avant 11BL
- HY Camper
Ik heb vorig jaar de accu nog vervangen toen die ‘dood’ bleef en ook niet meer oplaadbaar was. Ik heb eerst de SM de garage uitgeduwd om meer ruimte aan de zijkant te krijgen en toen het wiel wat gedraaid. Opkrikken is niet nodig.
Vervolgens de schroeven en het plaatje verwijderd en toen de accu zo tussen het wiel en het schutbord eruit geschoven. Is wel krap, maar prima te doen. Dit staat volgens mij ook ergens op dit forum beschreven.
Totaal aantal Berichten: 251
Geregistreerd: 02-04-2006
- Traction Avant 11BL
- HY Camper
PS: een accu die te diep ontladen is, kan je vaak toch weer met een oplader aan de gang krijgen. Daar kwam ik later ook achter. Je moet dan wel eerst een andere geladen accu verbinden met jouw accu. Ik dacht minstens een half uur. Daarna reageert deze vaak ook weer op de lader…
@makman Dat met die accu ernaast/erbij ga ik morgen eens proberen
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Dat komt omdat nieuwe laders een basis spanning nodig hebben. Als die te laag is gaat de unit niet laden…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
En inderdaad: na fff een andere accu erop te zetten (kwartiertje) starte de SM meteen Ook de druppellader doet het weer. Nou nog wachten tot die centrale tussenas rubbers op de deurmat liggen….......
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Ik heb ooit een CX laten herrijzen met een grote haakse slijper .
Weet het vermogen niet maar het was er een voor schijven van 230mm
Walter
PS zal binnen enkele weken de foto een keer plaatsen van de “Frans Tant ” oplossing
Meten is weten , gissen is missen
Is het normaal dat het stuur bij hogere snelheid (170 >)wat zoekend is ?? Is dit af te stellen ??
Er wordt dus laat/traag gereageerd op m’n stuur bewegingen. Hij stuurt dus niet zo strak ....als ik zou willen.
Alle stuurkogels en fusees zijn oke.
(gisteren een verse apk op de Sm gekregen waarbij het bleek dat alleen de remlichten het niet
deden :de overgangs weerstand van de remlichtschakelaar bleek te hoog).
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Nee, niet normaal, maar het is niet simpel te diagnosticeren.
De Diravi verminderd bij hoge snelheden de bekrachtiging, doordat er meer “tegenkracht” wordt geleverd, dat wil zeggen dat de bekrachtiging niet afneemt, maar er extra tegen gewerkt wordt. Als resultaat krijg je heel weinig terugkoppeling via het stuur. Dat zorgt er weer voor dat je SM volgens sommigen aanvoelt “alsof ie op spoorrrails” rijdt, maar als niet alles O.K. is, dan voelt het zweverig.
Redenen:
1. Banden: Een SM is op hoge snelheid erg gevoelig voor “strakke” banden, dat is de reden dat veel mensen zweren bij de XWX’n. Wat heb je er op liggen?
2. Uitspoor/toespoor: Je zegt wel dat de stuurkogels en fusees O.K.zijn, maar wanneer is de laatste keer dat je de SM uitgelijnd hebt:
Uitlijnen moet je doen op rijhoogte, en dat wil dus zeggen met draaiende motor !!, en hij moet op 0 uitgelijnd zijn: Dan heb je automatisch een klein beetje toespoor bij veel vermogen omdat door de speling op de aandrijving er iets toespoor ontstaat. Als je uitspoor hebt…... dan is je Sm zoekerig.
3. De weg: Als je met een SM op een weg rijdt met spoorvorming door vrachtwagens dan heb je dik kans dat je SM van het ene naar het andere spoor danst, want je voelt heel weinig in het stuur, maar hebt tocht de neiging te corrigeren.
4. De bestuurder: Als je een SM met “harde hand” rijdt, dat wil zeggen dat je het stuur vrij krampachtig vast houdt om zeker niet de controle te verliezen dan heb je snel de neiging tot overcorrectie, hetgeen versterkt wordt door het gebrek aan terugkoppeling. En SM rijdt door de Diravi ALTIJD rechtuit, zelfs als je over een hobbel rijdt. Je moet een SM dus niet “sturen” maar met het stuur “leiden”.
Groet,
To err is human, not to err is divine.