Omdat mijn C6 uit 2008 slechts 17000km heeft gelopen vraag ik mij af hoe het met de nazorg is van deze auto. Warschijnlijk heeft hij na verkoop slechts eens of misschien nooit de dealer gezien. Nu zie ik in de Lexia en voel ik niets raars aan de auto, maar als echte techneut, wil je het toch zeker weten. Daarom heb ik contact opgenomen met Johan Oldenhage, die moet zoiets toch weten. Als Citroen Dealer heb je toch de beschikking over net iets meer info en mogelijkheden als dat ik zelf heb. Verder is hij natuurlijk ook een liefhebber van deze auto. Ik zag het niet echt zitten om de eerste beste specialist op mijn auto los te laten.
Aanstaande zaterdag om 13:00 ga ik naar Nieuw Vennep en zullen wij het weten.
Ik zal zaterdag wat fotoos maken en verslag uitbrengen.
Johan alvast bedankt
Nard van der Meer
IK ben benieuwd
The King is in de building
Citroen C4 Grand Picasso 16VTI LPG G3 2011
Citroen C3 14 exclusief 2003
Hoor net van Johan dat er nog nooit iets is geclaimd op de auto, dus ze is nog zoals ze van de band liep.
Ik ben ook benieuwd
Ik ben net terug uit Nieuw Vennep, alwaar mijn C6 helemaal is ge-update (is geen nederlands).
Daar was Johan zo snel mee, dat ik vergat om er een fototje van te maken. Wij hebben het uitgebreid gehad over de C6 en het bedrijf in het bijzonder. Ik vond het erg interessant. Ook leuk om te zien dat er nog meer bedrijven kleine en grotere uitvindingen doen. Zo vond ik het aftermarket silentblok voor de C6 en C5 407 super. Ik had net een paar weken daarvoor een heel nieuw fusee besteld voor een klant. slik… Samen hebben wij nog wat van gedachte gewisseld over de C6 en wat er softwarematig zou moeten veranderen… als wij dat zouden kunnen. Na Johans weekend zo’n twee uur te hebben uitgesteld weer naar huis. Helaas is de A2 saai en mag je maar 100, toch vielen een paar dingen mij meteen op. Op de heenweg was bij 100 op de cr cont het verbuik 1 op 14. Nu was het 1 op 17 en soms 18..Dat is een serieus verschil. Verder schakelt de bak vlotter, dus niet eerder maar sneller en lijkt het zoeken naar de juiste versnelling bij deellast zo goed als weg. Bij de vering viel mij alleen op dat de rolbewegingen (dus van links naar rechts) minder zijn. Nog steeds vind ik de kont te soepel.
De komende tijd ga ik nog goed opletten of mij nog iets opvalt. Maar je went snel en de verschillen zijn subtiel….behalve het verbruik dat scheelt echt. Al met al een plezierig uitstapje.
Vandaag op en neer naar Eindhoven gevlogen. Het verbruik is echt lager!! De bak schakelt echt beter, maar eerlijk gezegd merk ik aan vering en demping niks.
Heeft er iemand ervaring met het rijden met een caravan (kleintje 750kg).
Totaal aantal Berichten: 403
Geregistreerd: 28-01-2007
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
- C6 (2005-2012) 2.7 hdi exclusive
- 2CV 2cv6
wat voor ervaring wil je weten? Ik rijd met een caravan van 1500 kg.
Dit is een lachertje voor de auto; je kan gewoon op de linkerbaan staan bij de stoplichten. Mensen kijken wel raar maar die laat je ver achter je als hij op groen springt.
Ik rij altijd met de vering in de sportstand net als de schakelmodus. De auto veert dan minder soepel en deint dus ook minder.
De auto is prima trekauto en is lekker koersvast door het hoge eigen gewicht alsmede de spoorbreedte.
Het enige vervelende is, is dat de spiegels, met de caravanspiegels, naar binnen klappen als je vrachtwagen tegenkom. Dit verhelp ik met ouderwets plakband!
Met de hemelvaart reed ik zonder spiegels en dat gaat ook prima. Door de breedte van de auto heb je ze eigenlijk niet eens nodig.
gr giel
Eenmaal citroen, altijd citroen
Reeds gehad: ID19P 1965, Xantia 2.0i 16v sx 1996, BX 1.9 tzi 1991, xsara 1.6i Ligne Prestige, C5 2.0i 16v break exclusive 2003, ducati st 2, ducati 996, cx gti 1983, DS23 ie 1974, 2 maal 2cv6 1984, c3 1.4i exclusive, ds 23ie halfautomaat break 1971, ducati 748
In bezit: SM 2.7 carburateur, 1973, C6 2.7 HDI 2006, C5 v6 2001, gs 1220 1973, en ducati diavel
Eigenlijk beantwoord je de vragen die ik had al. Of je de sportstand gebruikt voor vering en bak. Ik vind de kont erg soepel en dat lijkt me niet fijn met een caravan er achter. Je gebruikt dus ook de sportstand van de automaat, ga ik ook proberen.
Weet je mischien ook wat er met het brandstof gebruik gebeurt.
Gr Nard
Ik heb dezelfde ervaring als Giel.
Ik rijd altijd eigenlijk in de sportstand van de vering. Ook zonder caravan.
Met de caravan erachter, 1400 kg, geen enkel probleem. Verbruik is dan 1 op 9 ongeveer.
Met een caravan van 750 kg moet je daarvan de wielen bijna van de grond kunnen krijgen
Ik gebruik dan meestal ook niet de cruise controle. Bak blijft dan wat zenuwachtiger tussen 5 en 6 schakelen. In de sportstand van de bak heb je er wat minder last van.
Ook ik plak de spiegels met zwarte ducktape vast.
Een tip: met lopende motor de spiegels elektrisch inklappen. Met de hand naar buiten drukken.
De spiegels blijven dan in die stand staan als je de auto op slot doet. Ook als je geen tape gebruikt. Het motortje wordt zo ook ontzien.
Prettige vakantie
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Het is dus de hoogste tijd dat ik mij verder ga verdiepen in de achtervering. Heb daar al lang over nagedacht en ook concrete ideeën. Nu maar eens kijken hoe ik die mooi kan uitwerken.
Goed te horen dat de update voor het motormanagement een verbetering is, net als voor de automaat.
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
Totaal aantal Berichten: 403
Geregistreerd: 28-01-2007
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
- C6 (2005-2012) 2.7 hdi exclusive
- 2CV 2cv6
Is deze update ook op mijn auto toegepast Johan?
gr giel
Eenmaal citroen, altijd citroen
Reeds gehad: ID19P 1965, Xantia 2.0i 16v sx 1996, BX 1.9 tzi 1991, xsara 1.6i Ligne Prestige, C5 2.0i 16v break exclusive 2003, ducati st 2, ducati 996, cx gti 1983, DS23 ie 1974, 2 maal 2cv6 1984, c3 1.4i exclusive, ds 23ie halfautomaat break 1971, ducati 748
In bezit: SM 2.7 carburateur, 1973, C6 2.7 HDI 2006, C5 v6 2001, gs 1220 1973, en ducati diavel
Ja het is toch eigenlijk erg dat ik van meerdere kanten hoor dat mensen ook zonder caravan in de sportstand rijden.
Eigenlijk moet de sportstand iets soepeler en kan de sportstand dan weer iets stugger. Het moet allemaal iets opschuiven.
Dan rijdt iedereen in comfort stand en wordt de wegligging nog strakker in de sportstand.
Zit het probleem nu in de vering of in de demping. Daarmee bedoel ik in te veel veerbollen/druk of te snelle doorstroming van lds??? Ik denk het laatste, want het lomp van een drempel afrijden gaat met een CX/SM/DS veel beter, de C6 slaat door.
Een grote veerweg is fijn maar moet zeker bij zo’n slagschip beter gedempt worden.
IK denk dat dit een nieuw topic moet worden.
Totaal aantal Berichten: 35
Geregistreerd: 04-01-2008
- C6 (2005-2012) 2.7 Hdi Exclusive
Onlangs twee weken in Italië geweest met de Kip Compact 370EK achter mijn C6 2.7Hdi. De caravan is licht (750 kg.) en smal, dus geen extra spiegels nodig. In Frankrijk rijd ik gewoon 130 op de autoroute, je voelt niet dat de caravan er achter hangt. Je merkt het wel aan het verbruik: circa 1 op 8 over 4000 km. Ik had geen last van deinen, maar volgende keer zal ik de sportstand toch eens proberen.
Totaal aantal Berichten: 403
Geregistreerd: 28-01-2007
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
- C6 (2005-2012) 2.7 hdi exclusive
- 2CV 2cv6
vol over een drempel zoals ik met de ds, 2cv6 of de bx doe, durf ik niet met de c6. De auto is te zwaar voor en de vering verwerkt de drempel niet goed genoeg. Kuilen en hobbels zijn geen probleem.
En met de caravan erachter, of een grote aanhanger, merk je het verschil enorm tussen de normale en de sportstand.
Ik rij op de snelweg rond de 110/ 115 km per uur en berg op 130 (want dan kan je niet scharen)! Dat geeft wel fronsende voorhoofden, haha.
Gr Giel
Eenmaal citroen, altijd citroen
Reeds gehad: ID19P 1965, Xantia 2.0i 16v sx 1996, BX 1.9 tzi 1991, xsara 1.6i Ligne Prestige, C5 2.0i 16v break exclusive 2003, ducati st 2, ducati 996, cx gti 1983, DS23 ie 1974, 2 maal 2cv6 1984, c3 1.4i exclusive, ds 23ie halfautomaat break 1971, ducati 748
In bezit: SM 2.7 carburateur, 1973, C6 2.7 HDI 2006, C5 v6 2001, gs 1220 1973, en ducati diavel
Ik krijg steeds meer zin in de vakantie. Het extra verbruik weegt niet op tegen gewoon kunnen doorrijden.
Ik heb een Kip Compact 400EK. Dus dat wordt lachen. Met mijn CX turbo op LPG kon ik ook 130 rijden maar dan werd het verbruik
1 op 5 . En met een 85 liter tank sta je regelmatig te tanken.
Gr Nard