1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Problemen met EGS-bak in 1.4 E-HDI
JetzeMellema
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 30-12-2013

- DS 3 e-HDi 1.4 70 airdream EGS Business
Gepost: 12 juni 2014 04:04 PM

Ik heb een DS3 E-HDI 1.4 met ESG van december 2013 met 15.000 km op de teller. Soms wanneer ik uit mijn woonplaats de provinciale weg op rij schakelt hij niet goed op, heb wel eens een tijdje (kilometer of 2) 90 gereden in zijn 3, maar gebruikelijker is dat ik 80-90 km/h rij terwijl de bak in z’n 4 blijft staan. Na een tijdje schakelt hij dan opeens door naar de 5.

Iets anders raars is dat hij normaal gesproken een seconde of twee tot drie duurt om te schakelen. Maar soms gaat het koppelen en ontkoppelen veel sneller, dan duurt het maar ongeveer een seconde. Helaas houdt dit ook weer op en valt hij terug naar het ‘normale’ trage gedrag.

Iemand die deze problemen herkent?

Profiel  
 
Willibrord
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1547
Geregistreerd: 01-02-2005

- C1 Shine Airscape ETG
- DS 3 Performance Black Special
Gepost: 13 juni 2014 12:15 AM
  [ # 1 ]

Nee ik herken dit probleem niet. Maar als ie eens wat op zich laat wachten help je toch even mee met de flippers achter het stuur? Soms heeft de mijne ook wel eens dat ie wat langer in de 5 blijft en minder vlot naar mijn smaak naar de 6 gaat en dan help ik gewoon een handje.

Profiel  
 
NeufegliseThierry
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 813
Geregistreerd: 06-06-2011

Gepost: 13 juni 2014 10:04 AM
  [ # 2 ]

Typisch een vraag om aan de expert voor te leggen: je dealer Wink

O wat is het toch mooi op de weg met al die Citroëns…

Nu na lange Citroënloze periode een C6, daarvoor DS5 Hybrid 2013, daarvoor DS5 Hybrid eveneens 2013, C3 2012, DS3 2011, Xsara Picasso (2x), ZX (2x), ZX Break, AX (2x), BX (2x), Visa 4-cyl, Visa 2-cyl.

Profiel  
 
schanulleke
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 338
Geregistreerd: 06-06-2012

- DS 3 E-HDI 90 cabrio automaat
Gepost: 13 juni 2014 10:36 AM
  [ # 3 ]

Ik heb meer mensen gehoord dat de 1.4 ehdi traag schakeld. Ik heb zelf de 1.6 ehdi met esg (willibrord ook) en je hebt wel echt een veredelde koppeling, maar daaromzou hij nog altijd wel moeten schakelen en bij voorkeur idd die 2 sec dan 1 sec erover doen. Je kan eens kijken of het vergeten te schakelen van de auto iig op te lossen valt bij je garage

DS3 Club NL op facebook: https://www.facebook.com/groups/ds3clubnl
DS3 Club NL op Twitter: @ds3clubnl

mag mee rijden in de DS3 van ray78 en zelf sinds 17-2-2014 in het bezit van een ds3 ehdi90 cabrio

Profiel  
 
Willibrord
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1547
Geregistreerd: 01-02-2005

- C1 Shine Airscape ETG
- DS 3 Performance Black Special
Gepost: 13 juni 2014 11:06 AM
  [ # 4 ]

Inderdaad, had ik eigenlijk ook meteen moeten zeggen: ga naar je expert, de dealer. Wink De auto is nog jong.  Wellicht is er een simpele update voor deze robotbak. En inderdaad hebben Schanulleke en ik beiden de 1.6 met de robotbak met zes verzetten en die reageert blijkbaar weer wat anders, wat sneller.
Er wordt over het algemeen heel wisselend over die bakken gedacht, zowel over de 5- als 6-versnellingenvariant. Er zijn er die het een onding vinden die hakerig schakelt of schakelt op momenten dat je het niet zou willen, te traag of te vroeg. De cabrio die ik onlangs heb gekocht, een demo waarin de eigenaar van het garagebedrijf reed, had de robotbak die ikzelf bij een nieuwe niet besteld zou hebben. Maar ik ben om. Het rijdt heerlijk ontspannen, en nee het is geen ultrasnelle schakelbak, maar als je dat wil gebruik je gewoon de flippers of het pookje. Verder is het heerlijk rustgevend, vooral in combinatie met de diesel.

Profiel  
 
vtske
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1890
Geregistreerd: 03-02-2012

- C4 (2004-heden) 16 e HDI 112 PK Exclusive EGS 6V
- (Grand) C4 Picasso 16 e HDI 115 PK Intensive MAN 6V
Gepost: 13 juni 2014 07:03 PM
  [ # 5 ]

Voila, eindelijk eens een positieve opmerking over onze EGS Bak.  lovecitro

September1978-Juli1989) 2CV6, Acadiane (Service wagen), Visa Club 650 2x, Visa Super X, Visa 11RE, Visa Chrono, GSA Pallas 5V 2x, CX Reflex, CX 2400 Pallas 2x, CX 2500 Diesel 2x, AX 3D TZS,BX 16 TRS 3x,BX TRD 1x, BX 19D 1x, BX 19RD Break 2x, BX TRD Turbo, Augustus1989-tot-Augustus1990 AX 14 D 3D, AX 11RE 3D Cituningkit. Prive Sept1990-tot-heden) Ford Taunus Coupe 1300, Renault 5 1200 3D, BMW 315, Hyundai S Coupe 1500, BX TRD Turbo, AX 11 TRE 5D, Saxo 15D SX 3D, Xsara 19D SX Break, Saxo VTS 14
3D, Peugeot 307 14 HDI 2x, C4 Exclusive 16 EHDI 112 pk EGS6, C4 Grand Picasso 16 EHDI 115 pk man6.

Profiel  
 
schanulleke
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 338
Geregistreerd: 06-06-2012

- DS 3 E-HDI 90 cabrio automaat
Gepost: 15 juni 2014 06:57 PM
  [ # 6 ]

ik vind de 6 versnellingen egs ook super rijden….... tuurlijk moet je wennen aan de veredelde koppeling als je automaat met koppelomvormer gewent ben, maar dat is 1 x met opschakelen en 1 x met terug schakelen. de flippers in de 6 bak maken het ook weer makkelijk met van de snelweg af een afrit pakken dat je m kan “dwingen” op de motor af te remmen

DS3 Club NL op facebook: https://www.facebook.com/groups/ds3clubnl
DS3 Club NL op Twitter: @ds3clubnl

mag mee rijden in de DS3 van ray78 en zelf sinds 17-2-2014 in het bezit van een ds3 ehdi90 cabrio

Profiel  
 
JetzeMellema
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 30-12-2013

- DS 3 e-HDi 1.4 70 airdream EGS Business
Gepost: 17 juni 2014 11:53 AM
  [ # 7 ]

Uiteraard ga ik naar de garage, maar het is altijd goed om jezelf te informeren voordat je daar bent. Verder heb ik het inderdaad over de 5-bak in de 1.4 e-HDI variant. Maar goed om te weten dat er mensen zijn die goede ervaringen hebben met een andere bak. Smile

Dit is op dit moment mijn dagelijkse auto waarmee ik ongeveer 35.000 km/jaar wil rijden. Natuurlijk is dit een auto die uitnodigt tot relaxt rijden. Wat motor en bak betreft tenminste, want die keiharde vering past daar totaal niet bij. Maar het is ook de auto waarmee ik in druk spitsverkeer zit in allerlei plaatsen, filerijden, rotondes, etc. Dan moet het ding uiteindelijk gewoon zijn werk doen en dus niet wachten tot ik hem ga helpen met de flippers. Als je van een rotonde af wilt rijden en gas geeft dan moet de auto versnellen, niet op- of terugschakelen met veel koppelingsslip en pas na een paar seconden thuis geven. Als ik een gaatje zie om een drukke weg op te rijden dan moet de auto bij de tijd zijn, en een paar kilometer lang in zijn 3 of 4 blijven rijden bij een constante snelheid van 80-90 km/h slaat ook nergens op.

Ik zal me binnenkort maar eens bij de dealer merken, maar verwacht er niet teveel van. Al met al zou ik deze bak niemand aanraden., heb er zelf spijt van dat ik dacht dat ik wel aan het ongemak zou wennen.

Profiel  
 
RitjeC3
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 99
Geregistreerd: 03-06-2004

Gepost: 17 juni 2014 07:58 PM
  [ # 8 ]

Ik herken het verhaal volledig.
Ook een 1.4 E-Hdi met EGS-bak.
Inmiddels 24.000 op de teller in 1,5 jaar, waarvan woon/werk stadsverkeer (15 km p/dag)
en verder rij ik er “ritten” mee, zoals de Botterronde en Pijlenrit (http://www.nrf-autosport.nl/).
In het dagelijkse heb ik wel eens een hapering, soms vraag ik me af of er dan bv. een “regeneratie” plaatsvind.
Als ik tijdens een rit lekker doortrap is er minder hindering, blijkbaar blaast de zaak dan wel door.
Verder is het systeem ook min of meer “zelf lerend” dus na even gas geven verwacht hij dat je sportief wilt rijden en dus later zal schakelen.
Hiervoor 8.5 jaar een 1.6 exclusive met Sensodrive gereden dus eigenlijk wist ik al wat ik kon verwachten.
Maar de combi diesel met EGS is over het algemeen toch wel heel prettig !

Rittensport is een prachtige hobby.

Profiel  
 
JetzeMellema
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 30-12-2013

- DS 3 e-HDi 1.4 70 airdream EGS Business
Gepost: 18 juli 2014 04:39 PM
  [ # 9 ]

Nu snap ik wel waarom sommige mensen wat minder negatief over deze bak kunnen zijn… Die van mij heeft bij de dealer een software-update gekregen en het is een wereld van verschil. De koppeling grijpt veel sneller aan, de schakeltijd is sterk afgenomen en bij afremmen voor bijvoorbeeld een rotonde blijft hij veel langer in de versnelling in plaats van de ontkoppelen. Het effect is dat de auto een stuk directer op het gaspedaal reageert en vaker snel bij de les is.

Voor mij is de bak nu op het niveau dat ik er prima mee te rijden vindt. Voor mensen die dezelfde klachten als ik hebben zou ik zeker aanraden om eens langs de dealer te gaan.

Profiel  
 
zeeuw
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 1
Geregistreerd: 16-09-2014

Gepost: 17 september 2014 07:05 PM
  [ # 10 ]

Is deze update/upgrade onder een naam bekend bij de dealer ?
Of is het een reguliere update ?
Wat zou het kosten ?
Alvast bedankt,
Angelo

Profiel  
 
ChUcKiE
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 64
Geregistreerd: 12-08-2013

Gepost: 05 november 2014 03:27 PM
  [ # 11 ]

Ik heb precies dezelfde problemen als hierboven, het ergste vind ik ook bijvoorbeeld bij het inrijden van een rotonde, nog even snel ertussen, dan begint die bak te haperen, opschakelen, toch weer terug en ben je zo 3-4 seconden verder.
Ook met inhalen, beetje gas loopt ie eerst netjes op qua snelheid en ineens vind de bak het genoeg en gaat ie terugschakelen, maar dat vertraagd de inhaalmanoeuvre enorm.

Heb er nu 56.000 op zitten en vind het echt een klote bak zo.
Ben dus ook zeer benieuwd of die update onder een naam/code/datum bekend is, zodat ik navraag kan doen bij de dealer.

Ben namelijk wel een beetje klaar met die bak zo….zonde van een nieuwe auto, verder namelijk helemaal oke!

Zou een soort van chiptuning/software upgrade werken mbt schakeltijden? Bij een smart die ik er ooit voor had, was dat wel het geval. Schakeltijden werden 35% verkort daardoor.

Profiel  
 
GSPallas
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 372
Geregistreerd: 09-09-2010

- DS 3 SoChic 1.2 VTi
- DS 5 Business Executive
Gepost: 05 november 2014 04:13 PM
  [ # 12 ]

Als ik het zo lees ben ik blij dat ik niet gezwicht ben en we dus gewoon een DS3 met handmatige bak hebben gekocht; Voor de DS3 hadden we een C3 X-tr met Sensodrive, ik vervloekte dat ding. En bij elke update had ik weer de hoop dat het beter zou gaan, maar helaas ........

Ik hoop voor jullie dat het toch nog eens goed gaat komen met die bakken, maar ik vrees het ergste.

Volvo V60 Cross Country en een DS3 1.2 VTi

Profiel  
 
NeufegliseThierry
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 813
Geregistreerd: 06-06-2011

Gepost: 05 november 2014 05:20 PM
  [ # 13 ]

Denk dat het allereerst handig is om vast te stellen dat er an sich niks mis is met de bak.

Een ESG bak is geen volautomaat maar een gerobotiseerde handbak en daar zijn een aantal eigenschappen aan verbonden.

Wel zijn er specialisten, waaronder b.v. KC Performance (zelf goede ervaring mee met mijn ex DS5), die middels het herprogrammeren van de software het schakelen sneller en aangenamer kunnen laten verlopen.

O wat is het toch mooi op de weg met al die Citroëns…

Nu na lange Citroënloze periode een C6, daarvoor DS5 Hybrid 2013, daarvoor DS5 Hybrid eveneens 2013, C3 2012, DS3 2011, Xsara Picasso (2x), ZX (2x), ZX Break, AX (2x), BX (2x), Visa 4-cyl, Visa 2-cyl.

Profiel  
 
schanulleke
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 338
Geregistreerd: 06-06-2012

- DS 3 E-HDI 90 cabrio automaat
Gepost: 05 november 2014 10:47 PM
  [ # 14 ]

ik heb een ESG 6 in mijn DS3 cabrio en vind het werkelijk geweldig rijden…. nou heb ik dus de 1.6 en hoor van veel kanten dat de 1.4 te makkelijk op zich laat wachten met dat ie net niet doet wat er gevraagd word. het enige is ook met mijn wagen dat je rekening moet houden met de veredelde koppeling, maar dit zelfde heb je bijvoorbeeld bij een stoplicht ook als je te snel rijd voor de 1 en te langzaam voor de 2 dat je auto ff een beetje ruzie met zichzelf heeft.

DS3 Club NL op facebook: https://www.facebook.com/groups/ds3clubnl
DS3 Club NL op Twitter: @ds3clubnl

mag mee rijden in de DS3 van ray78 en zelf sinds 17-2-2014 in het bezit van een ds3 ehdi90 cabrio

Profiel  
 
ChUcKiE
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 64
Geregistreerd: 12-08-2013

Gepost: 06 februari 2015 11:02 AM
  [ # 15 ]

Ondertussen heeft mijn 1.4 E-HDI een 60.000 beurt gehad bij de dealer. Ik heb ze het probleem met de bak aangegeven en ze zouden het gaan nazoeken. Helaas zonder resultaat, ze konden niets vinden van een update of iets dat dit probleem zou kunnen verhelpen.
Iemand nog een idee hoe dit op te lossen valt? Heeft de genoemde update een versienummer of zo?

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook