Hallo,
Mijn vriendin reed vorige week weg in de Picasso. Tijdens het rijden klonk er een hard schel geluid. Een aantal kilometer verder brandde het acculampje op (knipperend). De auto sloeg vervolgens af.
De ANWB is gebeld. Volgens de monteur bleef de bendix van de startmotor hangen. Ook zat er geen spanning meer op de auto.
Ik heb de startmotor vervangen. De bekabeling ernaar toe zag er nog goed uit. De auto doet echter nog steeds niks. Bij het maken van contact branden er geen lampjes, verlichting gaat niet aan, etc.
Ik heb de accu vervangen; ook dit maakte geen verschil.
Iemand enig idee waar ik kan beginnen met doormeten gezien bovenstaand verhaal? Is er een waarschijnlijke relatie tussen een meedraaiende startmotor en andere beschadigde componenten/kabels?
Alvast bedankt voor de hulp!
Tous
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
waarschijnlijk de hoofd zekering gesprongen, deze zit vaak vlak bij de accu, in een kastje met andere zekeringen, maar dan ook vaak nog eens verborgen, zal even een foto opzoeken, en natuurlijk niet slim van je vrouw om door te rijden als er allemaal vreemde geluiden uit de kap komen, zoiets heet, slopen met moetwil.
Dank voor de reactie.
De accu zit onder de stoel. Ik zie daar geen zekeringen zitten.
Onder de motorkap zit een bakje met zwaardere zekeringen; deze zijn allemaal heel.
De spanning tussen de polen is 12,6 V.
Wanneer ik de spanning meet (met contact aan) tussen de +bout onder de motorkap en de -pool van de accu krijg ik 0 volt. Klopt dat?
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
dan zou je spaning moeten hebben, teminste dat lijkt me logies, heb je ook gekekenof je 12 volt op de kabel hebt van de startmotor, die hele dike he, niet die van het relais, de startmotor zit rechtstreeks op de accu, ook even gekeken of niet de crachs schakelaar is geactiveert. deze zet ook de auto spanings loos. nog even die zekeringen bij die bak in de motorkap, heb een afbeelding geplaatst, bij die bout aan de zijkant, zit ook een bakje gemonteert, daar lopen hele dikke draden in, maar daar zitten ook de heeele zware zekeringen, alleen weet ik niet of jij dit ook hebt,(of wat erop lijkt natuurlijk) het is bij mij zo dat je die bak moet kantelen door de clips aan de zijkant weg te drukken.
Zojuist alles nagekeken. Niets opmerkelijks te zien.
Ben er wel achtergekomen dat wanneer ik de +pool van de accu d.m.v. een startkabel verbind met de +bout in de motorkap de auto gewoon weer start. Het zou dus moeten liggen aan de kabel die van de accu naar de aansluiting onder de motorkap loopt. Zit er nog iets tussen op dit gedeelte? Of, is het enkel een kabel? En, zou het lastig zijn om deze te vervangen?
beremans schreef:waarschijnlijk de hoofd zekering gesprongen, deze zit vaak vlak bij de accu
Daar zit hij dus niet. In de motorkap zit ie.
Opgelost.
In de grote, rode + accuklem blijkt een zekering of i.d. te zitten (een kunststof blokje). Wanneer ik deze omzeil heb ik weer stroom in de auto.
Dank voor het meedenken!