













































Totaal aantal Berichten: 43343
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Goed werk zeg! En wat een mazzel, dat had echt wel anders kunnen aflopen.. (lees duurrrr)
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Zo! zeker!
Was dan meer heavy metal dan zingen?
Hoi Gerard
Geweldig dat je dat gevonden hebt.
Mijn DSuper heeft ook een zingende versnellingsbak.
Het is een soort qua frequentie op en neer gaand geluid.
Ook piepen de banden bij scherpe bochten op zeer lage snelheid (bijv bij inparkeren).
Het lijkt alsof het differentieel de beide wielen niet lekker vrij laat draaien.
Buiten dat is er dus ook het zingen. Vooral bij gas plotseling los.
De auto schokt dan ook wat, in dezelfde frequentie als het geluid op en neer jankt.
Bij flink gas erbij gaat het geluid weg.
De verschijnselen lijken dus wel wat anders als bij jouw. Is dat ook zo ?
Je raakt wel in de verleiding ook even naar die bouten van het dif stuk te gaan kijken.
Mvg,
Martin
Dat piepen van de banden bij scherpe bochten is volgens mij niet ongebruikelijk bij DS, doet die van mij ook…
Hoi Hans,
Ja weet ik. Op een rotonde bijvoorbeeld hoor je snel al piepen.
Maar ook als je inparkeerd bij de supermarkt in z’n 1 met 20 km/h ?
Bovendien heb ik de indruk dat de wagen bij een beetje gladheid, swinters ook snel in een slip raakt.
Ik heb ooit eens in een ds met een gare versnellingsbak gereden, die gierde ook zo vanuit de bak.
Bovendien trok de wagen schokkend op, en bij gas los weer hetzelfde fenomeen. Schakelde ook met een berg tanden gepoets.
Die bak bleek toen vol met ijzer gort te ziten.
De mijne nu schakelt eigenlijk perfect, geen centje pijn met de synchro’s.
Maar toch dat typische schokkende gegier uit het vooronder…












































Totaal aantal Berichten: 25646
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Piepen is bijna altijd banden..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Bij mij piept ie ook enigszins met flinke stuuruitslag bij 10 km/u. vooral op glad (niet nat) terrein.
Ik heb dat maar geaccepteerd als normaal, en ik had het met m’n 4bak volgens mij ook al.
Heeft denk ik meer met de wielstanden te maken dan met differentieel…
Maar hoor je dat gegier nog steeds?
Heeft dat niet met een as te maken die bij de 5e versnelling zit?
Er staat me bij dat er een moer los kan gaan die eerst een gierend geluid geeft als ie tegen het deksel aanloopt.
Als de moer helemaal los gaat kan dat vervelende gevolgen hebben!
Of ben ik nou in de war met een andere V-bak?
Help es even DSkundigen?
Hans, het is een 4 bak.
Joris, de banden voor zijn Michelin XVS-en, in goede staat volgens mij, op spanning, en geen oude banden.
Gegier is mischien ook geen goede beschrijving. Het is geen hoog geluid namelijk.
Het is een meer een rhytmisch af en aan zwengelend loopgeluid. Neemt wel toe in frequentie (hoger) naarmate de snelheid van de wagen toeneemt.
Tja moelijk te beschrijven…
Ik krijg er althans een differentieel gevoel bij. In een scherpe langzame bocht moet het differentieel ervoor zorgen dat het buitenste wiel sneller kan draaien dan de binnenste. Als ie dat niet toelaat, gaan er (1 of 2) banden over het wegdek slippen.
Het ritmisch op en neer gaan van het geluid bij bijvoorbeeld gas los, gaat ook gepaard met een licht afremmmend fenomeen in hetzelfde ritme.
En als het er is bij optrekken idem. Maar dan versnellend ipv afremmend.
Dat bedoel ik met het schokken














































Totaal aantal Berichten: 43343
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
In 20 jaar ds en sm onderhoud heb ik nog nooit een kapot diff gezien. Ik ben dus erg benieuwd wat je aantreft als je die bak eventjes uit elkaar hebt gehaald. Graag foto’s!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Waterman, ik weet niet waar je zit, maar als je in de buurt zit mag je graag eens komen rijden of kijken.
Geldt ook voor anderen die in de buurt zitten. Ik woon in Leimuiden
Sorry overigens Gerard dat ik je topic steel. Ik ga er maar even van uit dat je het niet erg vind aangezien je probleem opgelost is.



Totaal aantal Berichten: 134
Geregistreerd: 06-03-2012
- ID/DS Dsuper
Nee joh, geen probleem. Ik ben nog steeds erg dankbaar dat mijn bakkie weer lekker rustig schakelt!
maxcitro schreef:Ik krijg er althans een differentieel gevoel bij. In een scherpe langzame bocht moet het differentieel ervoor zorgen dat het buitenste wiel sneller kan draaien dan de binnenste. Als ie dat niet toelaat, gaan er (1 of 2) banden over het wegdek slippen.
Het ritmisch op en neer gaan van het geluid bij bijvoorbeeld gas los, gaat ook gepaard met een licht afremmmend fenomeen in hetzelfde ritme.
En als het er is bij optrekken idem. Maar dan versnellend ipv afremmend.
Dat bedoel ik met het schokken
Ik heb zelf het idee dat het piepen bij de uiterste stuuruitslag meer ligt in meer toe-of uitspoor als je begrijpt wat ik bedoel.
Het binnenste wiel moet natuurlijk een kleinere cirkel beschrijven dan het buitenste.
Het verschil in afstand tussen binnenste en buitenste wiel wordt keurig opgevangen door het diff., maar de wielstanden bij onze oude dames zouden wel eens niet perfect in lijn kunnen staan met die binnenste en buitenste cirkel…
Wat vindt Waterman van het piepen?
Dat andere geluid is waarschijnlijk te moeilijk om zo een oordeel over te geven.
Helpt het nog als je de versnellingspook vasthoudt? Misschien het doorgeven van trillingen via de versnellingspook?
Of misschien toch de (achter) banden met het fenomeen “cupping”?