Een hele tijd geleden is de DS ontworpen voor de 6 cil. boxermotor, toch?
Nou rijdt een goeie vriend van me een DS 23 Pallas.
Best een goede motor hoor, maar de DS is dus ontworpen voor de boxer.
Nu hebben we dus zitten denken om er toch nog een boxermotor in te zetten.
Maar natuurlijk gaat dat niet zomaar.
Hoe zit het met de Boxermotoren van tegenwoordig, past zo’n ding in een DS?
Hoe zit het dan met de motorkoeling, lucht of watergekoeld?
Porsche of Subaru? (of toch nog een ander merk?)
En dan nog de wielophangen.
Deze is toch niet zo sterk bij een DS, zodat ze uitelkaar vallen bij hoge snelheden?
Waar moeten we nog meer aan denken om een boxer in de DS te proppen?
Alvast bedankt voor de (meewerkende) reacties.
There’s always something going wrong, that’s the only guarantee.
Totaal aantal Berichten: 25570
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
De ruimte binnen de balken is bij de DS zo smal dat daar nouwelijks het 2300je tussen past laat staan een boxer. Wel is het al iemand gelukt de V6 uit de Sm erin te lepelen.
De wielophanging is juist enorm sterk! daarom is die ook 1 op 1 overgenomen in de SM!
dus…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 777
Geregistreerd: 30-05-2005
- 2CV 2cv6 Spécial
- Berlingo 1.6 Tonic
Waarom toch? Gaat een 23 niet hard genoeg?
Misschien kun je jezelf een heleboel moeite besparen door dan gewoon de betreffende Porsje of Soebaroe te gaan rijden…
Totaal aantal Berichten: 25570
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Precies. een frisse 2300 i.e loopt makkelijk 200!
Dat omgeklus dehele tijd…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Nouja, we wilden het proberen om het idee van Citroën alsnog aan te pakken.
Dus de snuit is wel aangepast, nadat ze het toch door hadden dat een boxer niet zou gaan passen.
En dat een 2300 niet snel genoeg gaat, is onzin.
Nogmaals: we zouden het willen proberen.
En nee, niet direct een subaru of porsche, omdat we iets met Citroën hebben en niet met die twee andere merken.
There’s always something going wrong, that’s the only guarantee.
Totaal aantal Berichten: 25570
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
De snuit stand al vast maar je kan een hoop met het chassis doen. Tweede probleem was dat de 6 cylinder niet klaar was en dat dus de oude trax motor werd gemonteerd…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
En weet u ook wat er dan verder nog aan ontbrak?
Of was dat alleen maar de koeling?
There’s always something going wrong, that’s the only guarantee.
bogaard77 schreef:Precies. een frisse 2300 i.e loopt makkelijk 200!
Dat omgeklus dehele tijd…
Bouw dan gelijk een cx turbo blok in met wat maikonics rommel, over de 300pK meneertje. Ben alleen bang dat je onderweg een keer je dak verliest.
GRG
.(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)
Tweede probleem was dat de 6 cylinder niet klaar was
Dit is alleen dus met de koeling.
En daarom is het wel een leuke uitdaging om met die koeling te gaan stoeien en wellicht nog een dikke luchthapper in de motorkap. (Dat klinkt beroerd, zeg:S)
Over het CX 25 GTi T2 blok is ook al nagedacht, maar dat schijnt al eens gebouwd te zijn.
Maar hoe zit het verder met de versnellingsbak?
There’s always something going wrong, that’s the only guarantee.
ik vind het in elk geval een leuk idee,
zo’n luchtgekoelde boxer…
technische info of -hulp kan ik je helaas niet geven, maar ben wel benieuwd naar het resultaat als eht er ooit komt!
Hehe, het komt er wel van, alleen heeft ff tijd nodig, want eerst staat er nog een CX in de planning.
Maar begrijp ik et goed als ik de reactie van rocco lees, dat we het beste toch een luchtgekoelde boxer moeten gaan zoeken?
There’s always something going wrong, that’s the only guarantee.
Totaal aantal Berichten: 359
Geregistreerd: 26-09-2004
- 2CV 2cv6
- ID/DS ID 19 P
Als je toch van ombouwen houdt: de oorspronkelijke DS zou een luchtgekoelde 6 pitter boxer krijgen. De oude Porsche 911 motor komt dus in de richting, maar netter is het om een GS motor te voorzien van 2 extra cilinders. Of 4 natuurlijk, heb je een 8 pitter!
Antieke fietsen zijn ook mooi! Kijk eens op http://www.antique-bicycles.net
maartenbokslag schreef:netter is het om een GS motor te voorzien van 2 extra cilinders.
Uhm….
Klinkt als: men neme een GS motor en lasse er een eendemotor aan….
EW schreef:maartenbokslag schreef:netter is het om een GS motor te voorzien van 2 extra cilinders.
Uhm….
Klinkt als: men neme een GS motor en lasse er een eendemotor aan….
makkie, toch?
nee, ALS je het wil,moet je voor een bestaande 6cilinder gaan.
en als ik zeg dat je voor een boxer moet gaan,
is dat omdat ik watergekoelde lijnmotoren maar saai vind.
over technische haalbaarheid weet ik niets.
Dat eendemotor-aan-GSmotor-vastlassen-idee lijkt me totaal niks.
de oorspronkelijke DS zou een luchtgekoelde 6 pitter boxer krijgen.
Juist en het blijkt ook dat het met die koeling niet lukte, dus hebben ze ook nog een watergekoelde boxer geprobeerd, maar dat lukte ook niet.
De oude Porsche 911 motor komt dus in de richting
Dus dat wordt opzoek gaan naar informatie over zo’n blok.
- Hoe komt et met de versnellingsbak: past dan de gewone DS-bak er gewoon weer op, of moet de bak van de Porsche 911 er op blijven zitten?
Zo ja, wat moet er dan worden veranderd aan het interieur?
- En de aandrijflijnen?
Welke eisen zijn er nog meer voor het plaatsen van een boxer in een DS?
There’s always something going wrong, that’s the only guarantee.
Uit m’n hoofd zeg ik dat alle Citroën motoren net andersom draaien dan zo’n beetje alle andere automotoren. Daarom kan je niet een Citroën-versnellingsbak gebruiken met een andere motor (versnellingsbak draait de andere kant op, is ‘ie niet op gemaakt) of andersom.
En een 2cv-blok aan een GS-blok lassen ? Dat lukt je niet. Krijg je nooit goed uitgelijnd (krukas er scheef in ofzo) en er zullen nog wel 10 andere redenen zijnwaarom het niet kan.
Schijt aan originaliteit.