Heb je nog de losse, mechanische spanningsregelaar? Bij deze configuratie zie je namelijk heel vaak dat het acculampje na de start blijft branden totdat je een keer gas geeft.
Totaal aantal Berichten: 27923
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Nee er zit een moderne dynamo op met ingebouwde spanningsregelaar. De dynamo is zeker nog niet al te oud.
Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Ik verdenk, net als Citroen23, de dynamo en/of regelaar en/of accu . Meet de accu spanningen: voor starten, tijdens starten, tijdens slecht lopen, en na dotje gasgeven. Dat zal een oorzaak kunnen aanwijzen.
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Totaal aantal Berichten: 27923
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Maar de massa kabel is ook nog een optie of niet?
Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Dan zou je startmotor ook niet lekker moeten draaien.
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Totaal aantal Berichten: 27923
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Daar heb je ook weer een punt. Die gaat naar mijn idee wel vrolijk rond.
Maar dan heb je ook nog weer een stukje dunne massa kabel vanaf de dynamo.
Binnenkort maar eens meten dan
Totaal aantal Berichten: 27923
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Zo de metingen maar eens gedaan.
Accu in ruststand = 12,8 V
Accu belast bij het starten = +/- 10,5 V
Accu tijdens het matige lopen wanneer ook het accu lampje brandt = 12,5 V
Accu bij normale loop van de motor = 14.5 V (later bij een warme motor hetzelfde)
Conclusie: accu is goed?
Laadspanning is goed.
Wat nog meer?
Totaal aantal Berichten: 756
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Het is helemaal niet ongebruikelijk (en in de meeste gevallen ook geen bezwaar) dat een dynamo met ingebouwde regelaar in eerste instantie een wat lage spanning geeft. Deze dynamo’s zijn ‘zelf-exciterend’, d.w.z. dat ze hun eigen veld-spanning opbrengen. Daarvoor is een minimaal toerental nodig. Afh, van de originele toepassing zou het best kunnen dat de dynamo op een DS bij stationair toerental deze start-spanning net niet haalt. Beetje gas geven-> start-spanning gehaald - > alles OK.
De 14,5 V bij normale loop is prima, en je accu wordt ook gewoon goed geladen, want je startmotor draait fris en vrolijk rond. Je accu is dus ook gewoon goed.
Het lijkt mij onwaarschijnlijk dat de laad- of accuspanning de oorzaak is van het slechte lopen, maart het is niet helemáál onmogelijk: de i.e. gebruikt tenslotte ook stroom, en is analoog dus gevoelig voor spanningsvariatie. Anderzijds: bij mijn i.e. blijft alles tot ruim onder de 9 volt gewoon werken.
Hoe is de motorloop als je na een koude start direct (dus: meteen, subiet, ogenblikkelijk) even gas bijgeeft om het laadstroomlampje uit te krijgen? Als de motor dan wel goed loopt zou er verband met de boordspanning kunnen zijn. In alle andere gevallen zou ik de basisafstelling nog maar eens nakijken, incl. benzinedruk, lekke vacuümslangen etc. Of je hebt gewoon een of meerdere slechte bougies uit de doos gekregen…
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé
Totaal aantal Berichten: 27923
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik ben het helemaal met je eens
Ik denk ook dat het injectie systeem moet kunnen functioneren bij 12.4 V spanning.
Normaal geef ik direct wat gas na het starten. Dan moet ik hem een tijdje boven de 1500 rpm houden dan slaat de motor niet af. Eigenlijk zodra de HD pomp stopt met pompen dan is het gewoon normaal.
Nu voor de test heb ik dat niet gedaan en hem elke keer af laten slaan om de meting te kunnen doen. Ik moest 5 a 10 keer starten voordat die bleef lopen.
De 12.4 V die ik toen had was wel heel stabiel, met weinig schommeling.
Het toerental is net even iets lager bij de start. Na het gasgeven loopt het stationair toerental net even wat hoger.
Toen ik de auto net had was het vaak starten lopen geen probleem. Soms sloeg die dan af na 10 a 20 sec lopen. Maar dat voel je vaak aankomen dus kan je het opvangen.
Dit is eigenlijk steeds wat erger geworden, terwijl nu starten lopen nog maar weinig voor komt.
Daarom geloof ik niet zo zeer in een slechte bougie, het was voor de beurt ook al het geval.
Vacuümslangen heb ik visueel nagelopen waar mogelijk. Al zegt dat lang niet alles.
1 heb ik er bij de beurt laten vervangen, die was ingescheurd op een verbinding.
Mocht het enige relatie hebben:
Er zit vaak wel een schokkerig rijgedrag rond 2500 rpm constant rijden. Maar dat is niet altijd, toen ik zaterdag naar Oldenhage reed was het op de heenweg best aanwezig. De terugweg verliep veel mooier.
Ook toen met nog een half warm blok sloeg de motor ook nog af bij het wegrijden op de terugweg.
Totaal aantal Berichten: 10307
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Je zou de weerstanden van de lucht- en watertemperatuursensor kunnen meten.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 27923
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Kunnen ze ook vuil zijn? Met name de luchtsensoren?
En die druksensoren misschien? In de buurt van het schutboard.
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 03-01-2007
- ID/DS 23ei
- ID/DS ID 19P
Dat schokkerig rijden had ik ook. Eindeloos gezocht. De oorzaak was de 4 polige stekker op de gasklepschakelaar. Een van die contacten was minder goed, veroorzaakte een verkeerd signaal naar de computer. Ik vond de oplossing op een amerikaanse site waarin iemand het D-tronic systeem voor porsches behandelde. Hij beschreef de klacht en de oplossing. Nadat ik de stekker goed had schoongemaakt en iets klemmender had gemaakt, reed de 23ei opeens glad en strak. Het was wel een prutswerkje omdat die stekker klein en de klemmen erin goed zijn afgeschermd. Uiteindelijk kreeg ik ze er alle 4 uit door een soort lipje naar beneden te drukken.
Maar ik had nooit last met starten en blijven lopen. Wellicht is het contact bij jouw auto nog slechter?
Totaal aantal Berichten: 10307
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Die temperatuursensoren kunnen niet vuil zijn. Druksensor eigenlijk ook niet. Maar als die het zou zijn zou je altijd last van het euvel moeten hebben.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 43291
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Arjan Verkade schreef:Ik ben het helemaal met je eens
Ik denk ook dat het injectie systeem moet kunnen functioneren bij 12.4 V spanning.
Niet mee eens. Die dingen werken helemaal analoog. De “computer” is niets anders dan een bak met weerstanden en andere troep. Die hebben gewoon goed prik nodig. Minimaal 13 volt liefst 14.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 27923
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Oké dan is het dus wel van belang om direct 14 V te hebben na het starten.
@dickesse
Thanks, het kan geen kwaad om die stekkers eens te bekijken.