Totaal aantal Berichten: 756
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Zoals ik al zei: mijn i.e. blijft tot ruim onder de 9 volt gewoon werken, dus het lijkt onwaarschijnlijk dat de laad- of accuspanning boven de 12 volt de oorzaak is van het slechte lopen, maar het is niet helemáál onmogelijk: de i.e. gebruikt tenslotte ook stroom, en is analoog dus gevoelig voor spanningsvariatie.
Makkelijk te testen: meteen na het starten de acculader erop zetten. Als’tie dan meteen beter loopt is spanning de oorzaak.
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
dat is de site van Paul B Anders. HELD!! Ja de injectie doet het bij 12 volt als die stabiel is en daar is je probleem. monteer een nieuwe dynamo met ingebouwde regelaar en je probleem is over. Ook de gasklep sensor met aanverwante stekker os en verdachte..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
nltecoko schreef:Makkelijk te testen: meteen na het starten de acculader erop zetten. Als’tie dan meteen beter loopt is spanning de oorzaak.
Acculader heb ik helaas niet, en er is geen stroom waar de auto staat.
Lijkt me ook een optie om starten met startkabels op een draaiende auto ernaast?
Dan zou je direct genoeg laadspanning moeten hebben.
bogaard77 schreef:Ja de injectie doet het bij 12 volt als die stabiel is en daar is je probleem.
Als de motor slecht loopt is de spanning wel stabiel, die blijft netjes op 12,4 V staan.
Maar goed eigenlijk lijkt het erop dat die op dat moment helemaal niet laad. De accu geeft in rust 12,8 V, met draaiende motor dus iets minder.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
je zou de spanning op je ECU moeten weten om het echt te weten.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Daar heb je wel een goed punt, de accu spanning hoeft niet gelijk te zijn aan de spanning bij de ECU.
Ik denk dat ik hem maar eens ga starten met startkabels vanaf een ander draaiende auto ernaast. Dan zou de spanning direct ruim 14 V moeten zijn.
Totaal aantal Berichten: 25571
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ben ik wel benieuwd naar!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Ik heb mij laten vertellen dat een acculader op lopend injectiesyteem wordt afgeraden vanwege eventuele hoge spannings pieken?
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Met de hulp van een andere auto heb je in feite ook gewoon een dynamo die de accu laad, weinig verschil met de dynamo in de auto zelf toch?
Totaal aantal Berichten: 756
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
camemBert schreef:Ik heb mij laten vertellen dat een acculader op lopend injectiesyteem wordt afgeraden vanwege eventuele hoge spannings pieken?
Ja, dat heb ik ook wel eens gehoord… van mensen die het nét niet helemaal begrijpen.
Een normale acculader (zeg tot 10 ampere) kan geen spanningspiek veroorzaken die niet direct door een normale volwassen accu wordt gedempt. Vroeger had je in (vrachtauto-)garagebedrijven nog wel eens zo’n snellader annex starthulp van 250 ampere, formaat laskar op krachtstroom, met belabberde regeling en open klemspanning van boven de 20 volt. Daarmee zou ik inderdaad iets voorzichtiger zijn. Anderzijds: D-jetronic is behoorlijk robuust en kan wel wat hebben.
Startkabels aan draaiende auto ernaast is een prima alternatief.
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé
Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Zojuist maar even de test gedaan mbv startkabels.
Zoals je ziet, voor het starten is de accuspanning 13.7 V
Na het starten slaat de motor 1 keer af.
Na de 2de keer starten slaat die bijna nogmaals af, maar blijft net draaien. De spanning wordt niet veel hoger. En het accu lampje brandt nog. (wat iets later overigens vanzelf is uit gegaan).
Na een klein beetje gasgeven loopt de motor beter en is de laadspanning weer ruim 14 V.
Dus verbetering ja, goed naar mijn idee niet. Dat alles beter ging was wel te verwachten, er is immers meer spanning om een vonk e.d. te geven. Nu 13.6, wat eerst 12.4 was vlak na de start.
Ook nog even de 4 pinnen van de gasklep bekeken, die zijn allemaal schoon en een beetje vettig om rottigheid te voorkomen.
Conclusies? Zelf heb ik niet het idee dat het slechte lopen aan te lage spanning ligt. Of zijn daar andere ideeën over?
Wat me ook opvalt is dat je de startkabels 1 op 1 overzet: dus polen aan polen. Sluit nu eens de zwarte (-) kabel bij jou DS niet aan de - pool maar aan de massa van jou DS blok. Zo dien je ook een hulp behoefende auto van (start)stroom te voorzien.
P.s. die extra luchtschuif heb je nog steeds niet gecontroleerd !! Wat ik mij herrinder was het toerental bij, mijn ex ds23inj, koude motor hoger waarna het toerental langzaam nabeneden ging. Aangezien jezelf al de koude start injector hebt gecontroleerd…...
Als je die extra toeren hebt bij koudstart hoef jezelf ook niet meer een dot gas te geven….......
Waarneer hij gaat bijladen hangt van de dynamo af: ieder dynamo heeft z’n eigen laad curve.
kan zo maar wezen dat die van jou pas gaat laden bij 1200 rpm of hoger. Ik blijf erbij dat het toerental hoger moet liggen bij een koudstart…. en wat is nou makkelijker om die slang achter de luchtschuif los te schroeven. hij staat over de gasklep dus je kunt de slang achter de gasklep fff los schroeven .... 10 seconden werk.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 9350
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Is jouw accu wel goed?probeer gewoon een andere accu.( heb je eigenlijk al gedaan met een andere auto ernaast)
Maar dit is toch anders dan een accu rechtstreeks met frisse( lees opgeschuurde klemmen) klemmen op de accupolen.
En de bedrading nakijken
Normaal blijft het accu lampje branden totdat het gaspedaal een keer is ingetrapt,
De dynamo moet bekrachtigt worden,en dat gebeurt pas wanneer het lampje uit is.
En op dat moment gaat er ook weer 14 volt door je bedrading en werkt alles gewoon weer.
Ik durf er een kratje bier op te zetten dat dit het is.
Succes
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 04-05-2011
- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
Arjan, heb je de spanning al gemeten op ECU? Accuspanning lijkt me prima in orde, opstarten dynamo is normaal. Maar goede accuspanning zegt niets over spanning op ECU. Tevens, is massa naar motor in orde? Meet eens ohms tussen ergens op de motor en massa accu (even de pluspool eraf en dan meten).
Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
citroen23 schreef:Wat me ook opvalt is dat je de startkabels 1 op 1 overzet: dus polen aan polen. Sluit nu eens de zwarte (-) kabel bij jou DS niet aan de - pool maar aan de massa van jou DS blok. Zo dien je ook een hulp behoefende auto van (start)stroom te voorzien.
Is dat om de massa kabel te omzeilen?
Ik zat ook te denken om een startkabel vanaf de massa accu naar het blok te leggen, dus een tijdelijke extra massakabel.
citroen23 schreef:P.s. die extra luchtschuif heb je nog steeds niet gecontroleerd !! Wat ik mij herrinder was het toerental bij, mijn ex ds23inj, koude motor hoger waarna het toerental langzaam nabeneden ging. Aangezien jezelf al de koude start injector hebt gecontroleerd…...
Als je die extra toeren hebt bij koudstart hoef jezelf ook niet meer een dot gas te geven….......
Waarneer hij gaat bijladen hangt van de dynamo af: ieder dynamo heeft z’n eigen laad curve.
kan zo maar wezen dat die van jou pas gaat laden bij 1200 rpm of hoger. Ik blijf erbij dat het toerental hoger moet liggen bij een koudstart…. en wat is nou makkelijker om die slang achter de luchtschuif los te schroeven. hij staat over de gasklep dus je kunt de slang achter de gasklep fff los schroeven .... 10 seconden werk.
Dat testje kan ik nog even doen. Ik doe maar 1 test tegelijk. Zodra die heeft gelopen is het starten daarna anders doordat het al begint op te warmen.
Hoeveel toeren hoort de motor te draaien bij een koud blok? Zoals je ziet is dat bij mij rond de 1000 rpm, na een keer gasgeven. Als die slecht loopt nog net iets minder.
F.SvM schreef:Is jouw accu wel goed?probeer gewoon een andere accu.( heb je eigenlijk al gedaan met een andere auto ernaast)
Maar dit is toch anders dan een accu rechtstreeks met frisse( lees opgeschuurde klemmen) klemmen op de accupolen.
En de bedrading nakijken
Normaal blijft het accu lampje branden totdat het gaspedaal een keer is ingetrapt,
De dynamo moet bekrachtigt worden,en dat gebeurt pas wanneer het lampje uit is.
En op dat moment gaat er ook weer 14 volt door je bedrading en werkt alles gewoon weer.
Ik durf er een kratje bier op te zetten dat dit het is.
SuccesVgF
Ik heb helaas geen accu rondslingeren met omgedraaide polen die op een DS past. Maar idd lijkt me nu met hulp accu redelijk uitgesloten.
De massa kabel vind ik wel nog verdacht, die ziet er niet super fris uit. Hetzelfde geld denk ik voor de plus kabel, maar dat is wat lastig te zien aan de kant van de startmotor.
Matthijs164 schreef:Arjan, heb je de spanning al gemeten op ECU? Accuspanning lijkt me prima in orde, opstarten dynamo is normaal. Maar goede accuspanning zegt niets over spanning op ECU. Tevens, is massa naar motor in orde? Meet eens ohms tussen ergens op de motor en massa accu (even de pluspool eraf en dan meten).
Nee nog iets met de ECU gedaan.
Weerstand meter kan idd geen kwaad
Goed gezien alle commentaren zijn er nu dus 2 hoofdverachte:
- Slecht massa kabel (ondanks de starmotor wel goed draait)
- Extra luchtschuif defect
Meer opties?
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 04-05-2011
- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
- spanningsval tussen accu & ECU. Kan in massakabel zitten maar natuurlijk ook in voedingskabel.
Dus: eerst even massapad Ohms meten zoals voorgesteld en vervolgens even met aangesloten accu spanning meten op ECU. Kan gewoon bij niet lopende motor. Spanning op accu - accu op ECU = spanningsval. Paar tienden volt is acceptabel, niet meer.
Als massa naar de motor niet in orde is heb je daar het meeste last van. Immers, de sensoren hangen aan diezelfde massa. In het geval van een slechte referentie kunnen de meetwaarden nooit zuiver zijn.