Totaal aantal Berichten: 9350
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Pas je wel op met de rem reiniger!
Zult niet de eerste zijn.
Succes
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Maart: Als je wel de spoeiers er uit haalt, maar ze niet van de collector haalt kun je nooit goed de gasklep en de 2 gaatjes onderin controleren.
Kijk ook eens of je geen valse lucht krijgt via de lagers van de gasklepassen? Die lagertjes zijn “standaard type”, dus relatief goedkoop en hebben origineel nog metalen afschermblikjes, tegenwoordig is dat meestal kunststof.
Stelschroeven: Volgens het SM handboek moet je met 2 slagen uit beginnen maar er zijn ook veel weber-specifieke handboeken die zeggen dat je met 1 slag uit moet beginnen. En dan met 1/4 en 1/2 slag instellen. Ik vindt het verschil tussen 1.5 en 3.5 wel erg groot, als je de 2e en 4e cylinder ( die je bougies problemen geven) het verst uitgedraaid hebt, dan zit je te rijk. Je moet ook eerst het vlotterniveau controleren anders zit de basis niet goed.
Heb je misschien alleen de hoofdsproeier met de mengbuis en de air-corrector gedemonteerd?
Een Weber/DNCF heeft 3 circuits die je mengsel bepalen:
- De Hoofdventuri, met sproeier, mengbuis en air-corrector: Dit is het systeem voor “vermogen”, d.w.z. vanaf halfgas en vanaf zo’n 3000 rpm is dit dominant.
- Het stationair systeem: Dit heeft een eigen sproeier, en zorgt naast stationair ook voor het middengebied, d.w.z. tot de hoofdventuri vol in actie komt. Daarvoor zit er een tweede brandstof gat BOVEN de gasklep. Dit is het belangrijkste als je SM niet goed loopt vanaf stationair, maar wel goed vermogen levert.
- Acceleratie pomp: Zorgt ervoor dat bij gasgeven het mengsel niet te arm wordt, doordat de lucht sneller “versneld” als de “brandstof” als je de gasklep opentrekt.
De stationair sproeier zit aan de zijkant, het luchtgat zit boven in de carburateur naast de hoofdsproeier.
Misschien dat je ons kunt vertellen wat je allemaal precies al hebt gedaan?
To err is human, not to err is divine.
Je hebt gelijk! Ik zal even kort toelichten wat ik al gedaan heb:
Twee jaar geleden de carburateurs helemaal uitelkaar gehaald (ook gaskleppen), ultrasoon gereinigd en ook nieuwe lagers en pakkingset gemonteerd (In de oude lagers zat roest waardoor ze stroef liepen).
Verder chokes gangbaar gemaakt en alle gaatjes gecontroleerd (dacht ik).
Even foto inzoomen op lagerzakje:
Ben even niet zeker of dit ook lagers zijn met kunststof afdichting; morgen even controleren.
Origineel zat hier ook geen afdichting op het lager volgens mij.
Verder (als ik het goed begrijp) zitten hier geen losse afdichtringen.
Morgen zal ik nog een paar foto’s plaatsen met meer details van sproeiers en ander spul dat ik inmiddels losgeschroefd heb.
Nog een vraag:
- Volgens mij zitten er 4 kleine gaatjes bij de gasklep, zijn die allemaal voor verhoogd stationair & middengebied?
Oja, kan ik makkelijk controleren of de gaskleppen goed gemonteerd zijn (niet op z’n kop ofzo)?
Grondig gewerkt twee jaar geleden !
- Op de originele lagers horen dacht ik afdichtschijven, origineel in metaal, je wilt natuurlijk geen valse lucht hier, maar je SKF 607 lagers hebben een kunststof afdichting als het goed is.
- Gaskleppen: Zijn niet “recht” aan de rand, de rand is niet 90 graden met het vlak, niet goed gemonteerd wil zeggen gaan niet goed dicht, dat zie je zo.
- Als de gasklep opengaat komen er meer gaatjes onder de gasklep te liggen, kunnen er meerdere zijn, ik heb de mijne niet bij de hand, ,aar ze moeten wel allemaal open zijn.
To err is human, not to err is divine.
Eerste fotos:
Ik heb dus nu lagers zonder kunststof afdichting.
Maar daarbij nog wel de metalen afdichtringen.
Goed genoeg of zal ik de lagers vervangen?
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
als die lagertjes niet verroest zijn en er niets abnormaal te zien is gewoon nieuw vet erin en klaar .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Dat zou mooi zijn.
Lagers zijn verder prima (ik had ze al vervangen) en het is best wel even prutsen voordat de gaskleppen weer helemaal netjes zitten.
Maar er is dus geen risico van valse lucht door de lagers (als ik de afdichtschijven weer monteer)?
Overigens de lagers met kunststof afdichting zijn zelf ook luchtdicht.
Verder wel gevonden: een van de stationair schroeven heeft wat lichte beschadigingen.
Oja, vandaag nieuwe ringen opgehaald, (Viton, 37 x 3), die passen inderdaad perfect in de groeven!
Ahum, toch maar even lagers aan het vervangen door de (lucht-) dichte uitvoering met kunststof binnenring.
Ik ben op zoek naar valse lucht dus ook alle (kleine) risikos uitsluiten.
Eerste carburateur is alweer half opgebouwd.
De afmetingen van de sproeiers kloppen met service bulletin.
Maar ik mis de specificatie van de stationair sproeier (op foto naast carburateur)
Op de sproeier staat: 50.
Zit het centreerstuk niet op z’n kop?
Mijn Frans boek zegt Gicleur de Ralenti = Stationair Sproeier 50. Is dus goed.
Centreerstuk: Je bedoelt dat onderdeel waar de brandstof van de acceleratiepomp uit komt? Die zit goed.
Nog een voordeel van nieuwe gesloten lagertjes: Gesmeerd voor het leven !
To err is human, not to err is divine.
Dank je!
Ik bedoel eigenlijk dat ding in het midden.
Ik zie op sommige afbeeldingen dat er een pijpje naar boven uitsteekt.
-> volgens mij zit ie eigenlijk ook goed.
Heet Centreerstuk, maar wordt meestal hulpventuri genoemd vanwege de 2 “vleugels”, bij een 42DCNF hoort dat zo. Kan best zijn dat er een type weber of dell’orto carburateur is waar ze er een pijpje op hebben gemaakt. In het Frans “centreur de melange”. Staat ook 3.5 op zo te zien.
To err is human, not to err is divine.
Hoi allen, hierbij korte update & beschrijving wat ik tot zover gedaan heb:
Aanpassingen aan carburateurs:
Nieuwe pakkingen, 37x3 viton ringen, epoxy op alle dopjes en gaten, afgedichte lagers, brugstuk mininmaal aangedraaid.
Verder vlotterniveaus opnieuw gesteld, stonden alle drie op 50mm, moeten bij DCNF 42 op 48mm staan (hoger benzineniveau).
Stationair sproeiers 2 slagen uit. balansschroeven in, aanslagschroeven 1/2 slag extra na aanslag gashevel, gasstang los.
Carburateurs zitten er weer op (nog zonder filter en aanzuigtrechter).
Motor liep bij eerste slag (= niet overdreven).
Daarna eerst stationair schroeven gesteld tot stationair ok.
Warme (garage) motor carbs links/rechts gebalanceerd met balansschroeven (een van de twee bij ieder carburateurpaar bleef dicht)
Daarna met stationarschroeven carburateurs gelijk gezet.
Vervolgens gasstang vast gezet, stationair aanslagschroeven eerste en laatste carburateur los gezet en met gasstangmoeren opnieuw carburateurs gelijk gezet.
Morgen aanzuigtrechters en luchtfilter monteren en eerste testrit.
Daarna synchronisatie controleren (warme motor na rit).
Maar dan, hoe verder?
Iemand tips hoe ik het beste de mengselschroeven kan stellen?
Ik zou het weer met de colortune kunnen proberen maar ben benieuwd hoe anderen op dit forum dat doen.
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Een 4 gastester me HC meting geeft een heel goed beeld of er niks mis is ....
Succes ,
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Bonjour,
Problemen lijken opgelost!!
Inmiddels een paar ritten gemaakt van ca 50 km. (kleine wegen).
Motor start perfect (eerste slag) en blijft vrijwel direct (na een paar minuten) stationair lopen.
Daarna blijft de motor (dus ook na een flinke rit) gewoon op alle cilinders netjes lopen.
Bougiekleur heb ik niet meer bekeken.
Het enige wat ik nog wil verbeteren is dat de motor nog wat rauw loopt bij lage toeren en vrij plotseling gas opneemt.
Maar de stationair sproeiers zijn nog niet gesteld (allemaal 2 slagen uit).
Nogmaals bedankt voor tips & meedenken!
Totaal aantal Berichten: 9350
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Wat moet dat een geweldig gevoel geven,
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.