Totaal aantal Berichten: 10260
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Arjan, ik zie net op jouw foto een driewegstuk in de luchtslangen. Gaat de slang die schuin naar voren gaat naar een doosje? Dan heb je de decel-inrichting (milieu). In dat geval wordt de injectie NIET gestopt bij afremmen op de motor. Maar het kan ook dan nooit kwaad de afstelling van die gasklepcontacten te controleren.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 03-01-2007
- ID/DS 23ei
- ID/DS ID 19P
Op dit adres kun je informatie en prijzen vragen: http://www.automotive-tradition.de/de/teile/index.htm
Het betreft het zgn 1:1 reman gedeelte, het gaat om de zusatzluftschieber.
Ik geloof dat destijds (5 jaar geleden) de reparatie zo’n 250-300 Euro was.
Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
jantje1948 schreef:Arjan, ik zie net op jouw foto een driewegstuk in de luchtslangen. Gaat de slang die schuin naar voren gaat naar een doosje? Dan heb je de decel-inrichting (milieu). In dat geval wordt de injectie NIET gestopt bij afremmen op de motor. Maar het kan ook dan nooit kwaad de afstelling van die gasklepcontacten te controleren.
Een deceleratie-klep? Pagina 29:
http://citrotech.nl/shop/wp-content/uploads/2011/12/DS0116-Lezing-het-DSIE-D-jetronic-benzine-injectie-systeem.pdf
Ik geloof dat ik die deceleratie-klep wel heb zien zitten.
Als ik het document goed begrijp hebben voornamelijk de 21 IE’s die niet.
Dus het controleren van de gasklep:
- Tegen het nokje = 0 Ohm
- Voelermaat ertussen van 0.7 mm = 0 Ohm
- Voelermaat ertussen van 1.4 mm = weerstand oneindig
- Gas verder open = weerstand oneindig
@ dickesse
Thanks voor de info!
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Arjan, de spullen die je van Bosch Automotive Tradition betrekt zijn van ontzettend goede en mooie kwaliteit. Op revisiedelen krijg je volledige Bosch garantie. Het spul kost wel geld maar dan heb je wel wat. http://www.automotive-tradition.de/de/teile/aktuelle_nachfertigung.htm
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Dat is wel fijn. In de webshops liggen de prijzen in dezelfde buurt, dus geen rede om niet naar Bosch te gaan. Misschien komen die zelfs gewoon bij Bosch vandaan.
Is dat ook het adres waar ze die CX LMM kunnen reviseren?
Het nadeel is alleen dat je die luchtklep bij de DS er niet zomaar even uit trekt…
Totaal aantal Berichten: 10260
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Arjan Verkade schreef:jantje1948 schreef:Arjan, ik zie net op jouw foto een driewegstuk in de luchtslangen. Gaat de slang die schuin naar voren gaat naar een doosje? Dan heb je de decel-inrichting (milieu). In dat geval wordt de injectie NIET gestopt bij afremmen op de motor. Maar het kan ook dan nooit kwaad de afstelling van die gasklepcontacten te controleren.
Een deceleratie-klep? Pagina 29:
http://citrotech.nl/shop/wp-content/uploads/2011/12/DS0116-Lezing-het-DSIE-D-jetronic-benzine-injectie-systeem.pdfIk geloof dat ik die deceleratie-klep wel heb zien zitten.
Als ik het document goed begrijp hebben voornamelijk de 21 IE’s die niet.Dus het controleren van de gasklep:
- Tegen het nokje = 0 Ohm
- Voelermaat ertussen van 0.7 mm = 0 Ohm
- Voelermaat ertussen van 1.4 mm = weerstand oneindig
- Gas verder open = weerstand oneindig@ dickesse
Thanks voor de info!
Klopt helemaal! Mijn 23IE had dat niet, maar dat was een hydraulique. Bij nazoeken kwam ik er achter dat die klep er wel is bij de 23IE meqanique. Joost mag weten vanwaar dat verschil.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Net even nagemeten!
Bij 0.3 mm 0 Ohm
Bij 0.4 mm oneindige weerstand.
Duidelijk niet goed dus
Dus 1.4 mm voelermaatje er tussen gezet en verdraaid.
Nu is 1.4 mm oneindig, en 0.7 is 0 Ohm. Het kantelpunt zal er ergens tussen liggen.
Met starten maakt het niet veel uit, sloeg nog steeds af. Maar ik had wel het idee dat die iets beter op het gas reageerde. Maar lastig te zeggen. Stukje rijden ging ook goed.
Ik ben benieuwd of er bij meer rijden een merkbare verbetering is
Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Maar weer eens wat kms gemaakt.
Koud blok nog steeds wat onrustig, maar dat zal wel door die extra luchtklep komen.
Een warm blok rijdt best fijn. Ik heb het idee dat die iets beter op het gas reageert.
Maar nog steeds wel wat schokken met name rond de 2500 rpm bij constant rijden. Optrekken gaat wel vloeiend.
Kunnen de motorsteunen daar een rol in spelen?
Of zijn er nog andere zaken die daar een flinke invloed op kunnen hebben?
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
van alles. Maar ik geloof NIET in gare motorsteunen.
Meten is weten: hoe is het mengsel? Klepspeling ok? Ontsteking ok (123 zeker? Kan beter… maar soit…), bougies, kap, kabels, rotor ok?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Net een 10.000 km beurt gehad.
Kleppen zijn gesteld.
123 zit er zeker in.
Bougies zijn ook nieuw.
Kabels 1,5 jaar oud, in mijn bezit vervangen.
Kap en rotor zijn voor mij onbekend. Zo te zien kost dat weinig, dus wellicht de moeite om er nieuw op te zetten.
Geen idee hoe het mengsel is? Is dat zelf te checken?
Er is geen stank en ook geen rook.
Van de motorsteunen weet ik dat ze matig zijn, maar als dat geen invloed mag hebben dan hoef ik daar geen verwachtingen bij te hebben als ze vervangen zijn.
Indien de extra luchtschuif half open blijft !! staan heb je dus te weinig lucht bij koude motor (koude motor blijft dus net lopen…...) en teveel lucht bij warme motor (er gaat dus lucht om de gasklep heen waardoor je een arm brandstof mengsel krijgt (motor houd in cq schokt).
Er wordt geen extra brandstof naar de injecteurs gestuurd daar de gasklep dichtstaat….
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 756
Geregistreerd: 10-12-2006
- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
citroen23 schreef:Indien de extra luchtschuif half open blijft !! staan heb je dus te weinig lucht bij koude motor (koude motor blijft dus net lopen…...) en teveel lucht bij warme motor (er gaat dus lucht om de gasklep heen waardoor je een arm brandstof mengsel krijgt (motor houd in cq schokt).
Er wordt geen extra brandstof naar de injecteurs gestuurd daar de gasklep dichtstaat….
Nee, daar vergis je je volgens mij… Bij een D-jetronic wordt de druk in het inlaatspruitstuk gemeten als afgeleide van de gebruikte hoeveelheid lucht, om zo de te injecteren hoeveelheid brandstof te bepalen. Waarlangs en hoe de lucht komt maakt niet uit, het mengsel zou bij normaal werkende installatie toch goed moeten zijn.
‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé
Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Zou dan ook niet bij een warme motor het stationair toerental flink verhoogd moeten zijn?
Als dit terug geregeld is met de stelschroef dan maakt het niet meer uit
Dus als de extra luchtschuif blijft openstaan bij warme moter maakt dat niks uit…...
Dacht het niet !! @arjan als je dat gaat proberen
af te regelen met die stelschroef heb je te weinig lucht bij koude moter
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Maar dan gaat die toch stationair erg hoog lopen?
Die klacht hoor je regelmatig als mensen opeens hebben dat ze een hoog toerental hebben. Dan gaat die klep niet dicht.
Overigens had ik dat in het begin af en toe.