accu, startrelais of dynamo of alles stuk?
erikkuiper
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2243
Geregistreerd: 13-09-2006

Gepost: 20 juni 2014 12:52 AM

verhaaltje:

vrouw gaat gisteravond op pad (met een saxo 1.4 maar maakt verder niet uit).
wil de auto starten, lukt niet,startmotor draait niet ook geen klik.

ik er heen en met een sleepkabel loopt het ding na een paar meter.
lampen branden zwak, en reageren niet op het gas.
mijn idee: dynamo stuk.
dus maar even aan de lader zien we morgen wel verder.
de lader laadt nauwelijks (minder dan afleesbaar op de schaal 0-12A)
de multimeter gaf 12.6 in rust aan op de dynamo.

dan zal er dus wel een brak contact in de accukabels zitten.
dus alles schoongemaakt (niets geks te zien)
dan is het vast de startmotor, dus die eruit.

even proberen met een accukabel rechtstreeks op de accu: niks (zowel niet via het relais als rechtstreeks)
nieuwe startmotor erin: vrouw geroepen hij is klaar hoor probeer maar even.
niets dus.

ik denk het zal toch niet: een nieuwe startmotor die het niet doet (nu overigens wel klik).

voor de zekerheid de oude even geprobeerd op een andere accu: rechtstreeks draait hij perfect, via het relais niets.

dit is mij te toevallig: accu stuk en het startrelais tegelijk stuk.

mijn conclusie: het startrelais is blijven hangen, dus de auto is gaan rijden met ingeschakelde bendix.
daardoor is de accu stuk en waarschijnlijk ook de dynamo.

of zie ik iets over het hoofd?

CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

Profiel  
 
Visa 1.4 TRS
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 990
Geregistreerd: 20-11-2006

- Visa 14 TRS
- 2CV AZ
- ID/DS DS
Gepost: 20 juni 2014 01:01 AM
  [ # 1 ]

Vermoedelijk is je spanningsregelaar kapot, deze zit op de dynamo.

Profiel  
 
erikkuiper
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2243
Geregistreerd: 13-09-2006

Gepost: 20 juni 2014 01:30 AM
  [ # 2 ]

waarom denk je dat?

zal morgen in elk geval even proberen.

CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3708
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 20 juni 2014 12:36 PM
  [ # 3 ]

Meten is weten.
Als je accuspanning nog rond de 12.6 volt hangt met stilstaande motor is de accu misschien half leeg, verouderd, maar niet stuk.
- Altijd eerst de bendix controleren: 12 Volt erop, hoor je een “klik”, bendix lijkt goed. Dan met ook 12 volt op de startmotor, hoor je een klik, startmotor loopt niet: Of contacten van bendix kapot of startmotor zelf. Denk ook aan de massakabel van de motor, als die brak is lijkt alles O.K. maar loopt je startmotor niet echt.

- Dynamo met ingebouwde spanningsregelaar controleren: Laat de motor lopen, en kijk naar de boord/laadspanning: Moet tussen 13.4 en 14.4 volt liggen, boven de 14.4 kook je de accu droog, onder de 13.4 volt laad je niet genoeg bij: Boven 14.4: Spanningsregelaar kapot, onder 13.4: Of spanningsregelaar of dynamo stuk,  kan bijvoorbeeld de koolborstels van de dynamo zijn.
- Ik zie niet hoe je iets kunt zeggen ver de dynamo als de accu niet oplaadt. Als je een accu flink ontlaat, dan lijkt hij kapot, maar laat hem dan maar eens 48 uur aan een lader hangen, want in eerste instantie loopt er een zeer lage laadstroom, en later wordt die weer groter, en vaak werkt de accu dan weer, maar als een nieuwe is hij dan niet meer natuurlijk. Als je accu poolspanning niet bove de 12.2 volt komt na een dag of 1-2 laden kun je hem “opruimen”, dan is hij echt stuk.

Terminologie: Startrelais is het relais dat de bendix bedient, want dat wil je niet direct vanaf het contactslot doen.
Bendix: Dat is het “relais” dat op de startmotor zit, is een naast een relais ook de magnetische bediening om het rondsel in de starterkrans te duwen ( word soms ook met centrifugaal kracht gedaan).

Nog vragen?

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 20 juni 2014 02:20 PM
  [ # 4 ]

En als de bendix is blijven hangen draait je startmotor mee met de motor en is binnen 2 minuten helemaal aan gort…

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
erikkuiper
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2243
Geregistreerd: 13-09-2006

Gepost: 20 juni 2014 06:55 PM
  [ # 5 ]
Citroensmgz schreef:

- Altijd eerst de bendix controleren: 12 Volt erop, hoor je een “klik”, bendix lijkt goed. Dan met ook 12 volt op de startmotor, hoor je een klik, startmotor loopt niet: Of contacten van bendix kapot of startmotor zelf.

de oude startmotor doet niets op de accu in de auto (niet in de auto maar ook niet uitgebouwd met startkabels)
maar loopt wel rond op een andere accu, echter alleen rechtstreeks, niet via de (bekrachtigde)bendix.

Denk ook aan de massakabel van de motor, als die brak is lijkt alles O.K. maar loopt je startmotor niet echt.

contacten zijn schoon, voor de zekerheid ook nog getest met een startkabel parralel.


- Dynamo met ingebouwde spanningsregelaar controleren: Laat de motor lopen, en kijk naar de boord/laadspanning: Moet tussen 13.4 en 14.4 volt liggen, boven de 14.4 kook je de accu droog, onder de 13.4 volt laad je niet genoeg bij: Boven 14.4: Spanningsregelaar kapot, onder 13.4: Of spanningsregelaar of dynamo stuk,  kan bijvoorbeeld de koolborstels van de dynamo zijn.

dat ga ik inderdaad nog even proberen.


- Ik zie niet hoe je iets kunt zeggen ver de dynamo als de accu niet oplaadt. Als je een accu flink ontlaat, dan lijkt hij kapot, maar laat hem dan maar eens 48 uur aan een lader hangen, want in eerste instantie loopt er een zeer lage laadstroom, en later wordt die weer groter, en vaak werkt de accu dan weer, maar als een nieuwe is hij dan niet meer natuurlijk. Als je accu poolspanning niet bove de 12.2 volt komt na een dag of 1-2 laden kun je hem “opruimen”, dan is hij echt stuk.

bij een compleet lege accu ken ik dit effect wel, maar niet als de lampen er nog op willen branden.
ik heb hem zeker een uur laten laden de stroom is niet afleesbaar (zeg 0,1 A)

CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

Profiel  
 
erikkuiper
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2243
Geregistreerd: 13-09-2006

Gepost: 20 juni 2014 06:56 PM
  [ # 6 ]
bogaard77 schreef:

En als de bendix is blijven hangen draait je startmotor mee met de motor en is binnen 2 minuten helemaal aan gort…

dat lijkt mij ook, vandaar ook mijn vraag.

CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

Profiel  
 
Citroensmgz
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3708
Geregistreerd: 21-11-2006

Gepost: 20 juni 2014 07:07 PM
  [ # 7 ]

Lijkt me vreemd dat als je startmotor kapot is dat en de accu en de dynamo kapot gaan.
Als je bendix echt vastzit en je motor draait de startmotor rond, dan gaat hij zoals boog zegt “aan gort”, dat zie je wel want je motor maakt behoorlijk wat vermogen, maar de is echt “mechanisch kapot”, dat doet weinig met het elektrisch systeem. Als bijvoorbeeld je bendix aan blijft en de startmotor blijft bekrachtigd dan had je een verbrande kabel gehad ( is niet gezekerd), en dat had je zeker gezien en geroken, maar daarvan heb je niets gezegd.

To err is human, not to err is divine.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 20 juni 2014 07:15 PM
  [ # 8 ]

Contactslot al bekeken? Echte saxo kwaal namelijk…...

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
erikkuiper
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2243
Geregistreerd: 13-09-2006

Gepost: 21 juni 2014 01:16 AM
  [ # 9 ]

als jullie beloven niet te lachen vertel ik de uitkomst.

vanavond geprobeerd de auto weer aan te slepen om de laadspanning te meten.
niet eens een prutteltje.

dus ander contact slot: alleen klik.

ik begon aardig aangebrand te raken, maar goed alle accu kabels maar vervangen.
die achterlijke draaiknoppen voor op de polen vertrouw ik ook niet, dus die er ook af.
min gereconstrueerd uit kabel formaat vrachtwagen (50 kwadraat).
toen de plus; waar hoort dat losse oogje eigenlijk.

o ja op de startmotor natuurlijk hmz

CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9350
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 23 juni 2014 11:05 AM
  [ # 10 ]

haha

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 23 juni 2014 11:11 AM
  [ # 11 ]

hahahahaha (sorry)

Goed dat het is opgelost!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook