Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Zojuist de 280.000 beurt doorstaan bij Oldenhage, dus ook weer een jaar APK.
Omdat ik een klein KVS lekje had werd de boel op druk gezet. Daarbij kwam een stukje beunwerk aan het licht: Op de koelslang (nr 5 op s.c.c) zit een ontluchtingsnippel, die kennelijk een keer was dolgedraaid en met kit was “gerepareerd” door de officiële Citroen agent van de eerste eigenaar.
Ik kreeg een stuk slang mee met een goede nippel, die prutsen we er wel even tussen.
Belangrijker was het bericht dat bij hogere km standen het thermostaathuis spontaan kan splijten en dan sta je echt meteen stil. Komt vrij vaak voor.
Vandaar het advies om bij de 250.000 beurt niet alleen de D-riem +rollen + waterpomp te vervangen, maar ook meteen dat thermostaathuis. Je kan er dan bij, het kost ca € 70. Doe je het later, dan kost het repatriëren + het twee uur sleutelen + nieuwe KVS.
Zo iets geldt ook bij een lekke radiator, Je kan dan geriefelijk bij de slangaansluiting op de voorzijde van het blok, waarvan ik op s.c.c. het nummer niet kan vinden. Slangen nr 1 en 11 komen er op uit. dit is een zeer zwak onderdeel, dat gegarandeerd zal bezwijken.
Ben je daar dan toch mee bezig, inspecteer dan ook de koelventilatoren grondig, bij mij was er één volledig uit zijn lagers gelopen.
Bovendien had ik de pech dat kort daarna de condensor bleek te lekken.
Gezien de uren werk is het de overweging waard die ook maar meteen te vervangen. Vroeger of later corrodeert die toch door.
Bij een C6 zitten al die radiatoren en dergelijke in een soort “cassette”. Dat monteert waarschijnlijk handig bij eerste montage, maar het is een hele klus om het vrij te sleutelen. Echt ff wat anders als bij een C5.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 35
Geregistreerd: 04-01-2008
- C6 (2005-2012) 2.7 Hdi Exclusive
Het gescheurde thermostaathuis heb ik ook meegemaakt (bij ongeveer 200.000 km). Gelukkig deed zich dat twee uur voor de aflevering voor: kosten verkoper en aflevering drie dagen uitgesteld.
Het lijkt er wel op of er steeds meer onderdelen ontworpen en gemaakt worden op een MTBF van 2x de fabrieksgarantie.
Ik vindt nog steeds dat slangverbinders en andere “passieve” onderdelen “voor de een lang autoleven” ontworpen dienen te worden, en zeker op een klasse auto als een C6.
Eigenlijk voor de eeuwigheid, maar dat kan je niet meten en dat wordt erg duur, maar thermostaathuizen die bij 200.000 km of iets meer kapot gaan dat vindt ik slecht ontwerp, als commentaar.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Misschien valt het mee.
25 jaar geleden was een auto met meer dan 100.000 km op de teller al zo oud dat de leasemaatschappijen er afstand van deden.
50 jaar geleden was een auto met 100.000 km versleten, of beter gezegd, doorgerot.
Tegenwoordig is 400.000 km geen uitzondering meer en die haal je bij regulier onderhoud ook nog zonder kostbare motorrevisies.
Van alle tijden zijn de zwakke details.
Noem mij één Citroenmodel zonder zwak punt.
Wat te denken van de ernstige roestproblemen van de Vito van Mercedes in de eerste jaren?
Net weer wat condensors vervangen, een onderdeel dat met een iets beter design gemakkelijk twee keer zo lang mee kan.
Wie herinnert zich nog de “standaard” falende verdampers van Volvo? Dat zijn pas echt kostbare grappen.
Het ontwerp van koelventilatoren schreeuwt om verbetering.
En ga zo maar even door.
Zo ben ik best nieuwsgierig naar de ontwikkeling van de gemiddelde levensduur per merk en type.
Maar ook wel naar de jurisprudentie rond Europese homologering en voortijdig falende onderdelen. Daar is nog bitter weinig te halen.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 459
Geregistreerd: 16-08-2005
- C6 (2005-2012) 2.7 HDI BVA6 Exclusive
Tip voor het thermostaathuis meegenomen, maar eesrt nog maar de 180k beurt over wat maanden.
Dit soort informatie is belangrijk!
gr. Ronald
C6 2.7 V6 HDI Exclusive, BVA6, 10/2006, 180.000 km, Blue Mauritius Nacre, ORGA 10914CJ
Jinba Ittai Mazda ‘92 Black Miata, 180.000 mijl, ‘04 Mazdaspeed Miata, 42.000 mijl
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia en 3x C5)
http://images.spritmonitor.de/477229_5.png
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
En als je de condensor vervangt, pak dan ook meteen de slang naar de pomp mee, die hebben ongeveer dezelfde standtijd. Kost weinig en je kan er dan mooi bij.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop