Hallo,
Ik heb een Berlingo 1.9D bestelauto uit 1999.
Eerder vandaag hoorde ik in een tijdsbestek van 1 minuut 2 knallen bij mijn auto wegkomen.
Vervolgens zag ik hem met de achterkant bijna op de grond liggen.
De auto was beladen met ongeveer 175kg aan materiaal en gereedschap verdeeld over de bodem.
Dus overbelasting leek me niet heel erg aan bod te komen.
Op het eerste oog zie ik niks defect.
Ook de beide torsie stangen lijken in orde.
Heeft iemand een idee wat er kapot kan zijn en hoe of ik dit kan repareren.
Met vriendelijke groet,
Bob
Waarschijnlijk zijn je schroefveren gebroken.
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013
- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Edit: stiilus was net eerder.
Ik gok dat je veren gebroken zijn. Ik denk dat je dit wel zelf kunt vaststellen en met het juiste gereedschap lijkt me dat je ze ook wel zelf kunt vervangen. Succes!
BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99
Bedankt voor de antwoorden.
Maar de Berlingo heeft aan de achterzijde toch geen schroefveren?
De vering zou hier toch uit de torsiestangen moeten komen, althans zoiets had ik ergens gelezen…
Echter die zien er nog oke uit.
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013
- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Maak morgen als t licht is eens een foto van onderen, bij een wiel. Volgens mij heeft een Berlingo wel schroefveren, maar als je ff foto plaatst weten we het zeker
BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99
Ziet er net zo uit als
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013
- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Weer wat geleerd; geen schroefveren. Wat je nu zou kunnen doen is alle bevestigingspunten van het subframe controleren. Alles ff controleren op speling. Er moet ergens iets behoorlijk verschoven zijn als ie met z’n kont op de straat ligt
BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99
Totaal aantal Berichten: 43309
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Goed. Een Berlingo heeft inderdaad geen schroefveren maar torsievering met dwarsgeplaatste torsieveren middels torsiestaven. Als het er niet op lijkt dat de torsiestaven gebroken zijn kan het nog wel zo zijn dat de vertanding waar de staven in vast zitten gaar gegaan is en de staven uit de tanden gebroken zijn of dat het hele blok met vertanding gaar is. Dat kan zowel in de draagarm gebeuren als in de as zelf.
Tijd voor een revisie-achteras dus, dat is de snelste en goedkoopste oplossing.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ah, zit het zo in elkaar….
Ik had blijkbaar op de verkeerde manier ge-googled. Zijn er ook types met schroefveren, want deze plaatjes met schroefveren kwamen namelijk bij mn zoekactie bovendrijven?