1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
BX diesel rookt veel en draait niet lekker
Marino
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 114
Geregistreerd: 05-11-2005

- Méhari mehari 4 zitter
- BX GTI 16V
Gepost: 03 februari 2006 02:08 PM

Ondertussen al meer dan een maand lang rookt mijn BX td heel erg, vooral bij het starten blauwe rook en daarna gewoon witte.
Bij het koud starten dan staat de voortuin direct vol mist/rook.

Ook de motor draait niet gelijkmatig, zo in schokjes precies… als ik enkele kms heb gereden dan draait ie meestal normaal.

Hij heeft een onderhoud gehad en alle filters en dergelijke zijn vervangen geweest.

Komt dit gewoon door het koude weer of zou er iets anders aan de hand zijn?

(Bij de Berlingo van een vriend van me lag dit aan de klepspeling dat die zo hard rookte… ik hoop niet da da bij mij zo is)

c’est fantastique

Profiel  
 
erik wijngaarden
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003

- ID/DS D-Super
Gepost: 03 februari 2006 02:11 PM
  [ # 1 ]

het klinkt mij in de oren dat je een kapotte gloei spiraal hebt.

Profiel  
 
Gepost: 03 februari 2006 03:29 PM
  [ # 2 ]

Klepspeling zal wel niet zijn, dan blijft het.
Als het enkel bij het starten is kan het idd aan de gloeiinstallatie liggen.
Hoe testen: kabel naar de gloeibougies losmaken en afzonderlijk spanning op zetten, als je em ziet vonken is het teken dat ie stroom verbruikt en dus 80%zeker goed is.
Het is een simpele manier maar je kan er veel wijzer van worden..

Als dit het niet is, inwendige motorvervuiling misschien.
Heb 20 bussies dieselcleaner dus als je nodig hebt Wink

Succes!!

BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller

La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.

Profiel  
 
Marino
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 114
Geregistreerd: 05-11-2005

- Méhari mehari 4 zitter
- BX GTI 16V
Gepost: 03 februari 2006 07:54 PM
  [ # 3 ]

ik heb er over laatst al een busje dieselcleaner in gedaan dus ik denk niet dat de motor echt vuil is dan

de garage dacht da het de diesel pomp was of de choke…

ik weet het niet, Ruben je kan er dit weekend is naar kijken als je wil Smile

greetz

c’est fantastique

Profiel  
 
1800es
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 157
Geregistreerd: 11-11-2005

- C5 3.0 hdif Sedan exclusive
- C3 1.6 vti 120 exlusive automaat
Gepost: 03 februari 2006 08:39 PM
  [ # 4 ]
Marino schreef:

ik heb er over laatst al een busje dieselcleaner in gedaan dus ik denk niet dat de motor echt vuil is dan

de garage dacht da het de diesel pomp was of de choke…

ik weet het niet, Ruben je kan er dit weekend is naar kijken als je wil Smile

greetz

choke lijkt mij sterk in een diesel, zal de vervroeging zijn Wink

jaaa, ik ben ook trots op mijn volvo

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 03 februari 2006 08:51 PM
  [ # 5 ]

Re: BX diesel rookt veel en draait niet lekker

Lucht in de dieselleiding, verrote gloeispiralen of een slechte dieselpomp.

lucht in dieselleiding: monteer een stuk doorzichtige slang tussen pomp en filter. Als het gedrag zich nu weer herhaalt bij de koude start, laat iemand checken bij het starten of er luchbellen te zien zijn.

gloeispiralen, eruit draaien en in de lucht laten gloeien. Je ziet zo het verchil. Bij goeie spiralen gloeit een centimeter van de punt na een paar sec. rood tot witgloeiend op.

dieselpomp: deze kan lek zijn op pakkingen waardoor hij lucht gaan aanzuigen. Na een nachtje staan, merk je dat wel. Deze optie kun je hebben als je al het andere hebt uitgesloten.

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 03 februari 2006 09:23 PM
  [ # 6 ]

Nog een tipje erbij :

s’morgens VOOR het starten (dus bij koude motor) even de handpomp enkele malen indrukken (4 a 5x) en 2x voorgloeien…..dus totdat je een tik onder de motorkap hoort….en dan starten.

Kijk eens of het dan beter gaat….dit deed ik altijd met mijn slecht startende (of stationair lopende) diesels, als ze dit probleem hadden.

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 03 februari 2006 09:46 PM
  [ # 7 ]

even naar een garage gaan en een compressietest doen.

dan de verstuivers laten testen.

en als nog geen resultaat, dan de pomp aanvallen.

valse lucht is een mogenlijkheid,ook het pakkingverhaal in de pomp kan.

maar naar iets gericht zoeken is de beste weg.

mvgr wupke Wink

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 03 februari 2006 09:53 PM
  [ # 8 ]
kreazyV8wuppo schreef:

even naar een garage gaan en een compressietest doen.

dan de verstuivers laten testen.

en als nog geen resultaat, dan de pomp aanvallen.

valse lucht is een mogenlijkheid,ook het pakkingverhaal in de pomp kan.

maar naar iets gericht zoeken is de beste weg.

mvgr wupke Wink

Kost die jongen meteen geld….mijn (en Marten’s) tips kosten hem niks. Rolling Eyes
Daarna kan ie alsnog naar een garage gaan….hij vraagt niet voor niets op dit forum naar onze tips….die hem geen cent kosten. Idea

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 03 februari 2006 10:13 PM
  [ # 9 ]

dus als het geld kost mag je hem die tips niet geven?

euhh erug goeiekoop volk dan hoor….

dus wel de hele buurd volstoken met rook en dieseldamp,,,en het milieu gebeuren,,, Maar ff efficient de diesel laten maken mag niet WANT DAT KOST GELD….

Oh,, oke dan weet ik dat,,,
djeez zeg wat xxxxxx

scusie ..
wupke: Wink

Profiel  
 
mike
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 339
Geregistreerd: 08-08-2003

Gepost: 03 februari 2006 10:32 PM
  [ # 10 ]

Werkt je koudstart element nog?
Wupke hulp aanbieden is heel aardig, maar dan mag het natuurlijk geen geld kosten he Wink

Ajeto!!!

Profiel  
 
Gepost: 03 februari 2006 11:00 PM
  [ # 11 ]
mike schreef:

Werkt je koudstart element nog?
Wupke hulp aanbieden is heel aardig, maar dan mag het natuurlijk geen geld kosten he Wink

Alles dat opgenoemd is kan zijn, zeker de koudestartvervroeging(dieselchoke als je het zo wil noemen) wordt vaak vergeten.

Ja hoor, ik kijk er wel effe naar, maareuh, Bia slopen hé Wink

BX 19 RD break -> Dagelijks transport
BX SPORT -> Zondagsknaller

La passion ne s’arrête pas, les restaurations ne s’arrêtaient jamais.

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 04 februari 2006 01:05 AM
  [ # 12 ]
kreazyV8wuppo schreef:

dus als het geld kost mag je hem die tips niet geven?

Oh,, oke dan weet ik dat,,,
djeez zeg wat xxxxxx

scusie ..
wupke: Wink


Nou niet gelijk zo aangebrand joh!!

Het ligt toch voor de hand om eerst de makkelijke dingen uit te sluiten? Lucht en stuifjes is het eerste waar je naar kijkt. Compressie en pomp kijk je pas na als je de makkelijke (en idd goedkope dingen) hebt uitgesloten. Dat heeft niks met geld te maken, maar gewoon met gericht zoeken.

9 van de 10 x is het namelijk ook gewoon lucht in de leidingen.

Ik heb trouwens vorig jaar vergelijkbare problemen gehad met de turboD!2. GEen lucht en geen stuijfes na zoeken. Totdat vanwege een lekkage op de pompas mijn pomp gerepareerd moest worden. De pomp is uit elkaar geweest, nagezien en de pakkingen en keerringen zijn vervangen. Daarna (deze herfst) geen problemen meer gehad met slecht aanslaan. Bij mij sloeg ie eerst op 2 of 3 poten aan en de andere kabouters kwamen er geleidelijk bij. En idd flink roken. Ik vermoed dat ie toch in dit geval in de pomp lekkages had die al wel erg genoeg waren om bij stilstand lucht van buitenaf aan te zuigen, maar nog niet genoeg om bij draaiende motor de diesel eruit te persen (dat kwam dus later). Beetje lucht in de leidingen kan al gelijk een hoop heisa geven.

Waarmee ik niet wil zeggen dat je compressie moet uitsluiten, maar het is zeker niet het eerste wat ik zou checken.

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 04 februari 2006 02:27 AM
  [ # 13 ]

mee eens .
echter, het monteren van eendoorzichtige leiding is (1) niet voor elke hobbyist weggelegt.
(2) vaak trekt ie dan juist lucht langs die slang.
(3) weet een leek welke leiding(en) hij moet controleren.
(4) als de garage al gekeken heeft, mag je toch verwachten dat ze valse lucht als 1e uit hebben gesloten…

mijn 5 centen maar,,
mvgr wupke Wink

Profiel  
 
karel
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5738
Geregistreerd: 25-08-2003

Gepost: 04 februari 2006 03:08 AM
  [ # 14 ]
kreazyV8wuppo schreef:

mee eens .
echter, het monteren van eendoorzichtige leiding is (1) niet voor elke hobbyist weggelegt.
(2) vaak trekt ie dan juist lucht langs die slang.
(3) weet een leek welke leiding(en) hij moet controleren.
(4) als de garage al gekeken heeft, mag je toch verwachten dat ze valse lucht als 1e uit hebben gesloten…

mijn 5 centen maar,,
mvgr wupke Wink

Ik ben zelf ook geen fanatiek luchtbellenkijker.
Je hoort vaak ook wel wat sissen als het in de pomp fout gaat. Met de latere modellen is het bijna niet te doen op een goede plek een kunststof slang te implanteren. Het is daar bijna allemaal plasticslang en je zou het eerder breken dan dat je er een probleem mee opspoort.

Vaak is gewoon de koudestart kabel (bij Bosch pomp boven achterop de pomp, bij een Lucas pomp vooraan onder de gaskabel) niet goed gespannen. Rijdt de motor warm en stel ‘m met het kraaltje zo af dat ie los staat. Bij afkoelen trekt ie vanzelf strak. Handnastelschroefje zo instellen dat je ‘m daarmee nog wat kunt lossen.

Als je per sé compressie wilt verdenken, voer dan eens een “compressietest voor armelui” uit:
Zet de auto op een vlak stuk, niet hellende, weg, van de handrem af, in de 4e of 5e versnelling.
Probeer dan de auto door zijn compressie heen te duwen. Je voelt vanzelf wanneer je 1 cylinder overwint. Ligt iedere “overwinning” op ongeveer gelijke afstand en met evenveel kracht, dan is er niet 1 cylinder weggelopen. Ze zijn dan dus ófwel alle 4 dubieus, óf alle 4 goed. Als de motor met horten en stoten start vanwege slechte compressie is er nog wel compressie, dus heb je geen 4 voudige uitval.
Ok, het is een redenering van de koude grond, en het geeft je een indicatie en geen cijfers. Maar een volledige compressietest bij een diesel uitvoeren is ook geen flutklusje. Niet bepaald het eerste waar ik aan denk als ik een slecht startende diesel heb.

Ich bin ein Breaker

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 04 februari 2006 03:18 AM
  [ # 15 ]

dit vind ik veruit de beste tip die ik in jaren heb gehoord, hahaha…
ik baal eigenlijk dat ik erzelf niet op ben gekomen…

sjapoo Karel hij is echt goe…

en helaas heb ik toch een kleine haak ik je verhaal…
die chokekabel kan je in sommige gevallen stellen tot je een ons weegt.
na 2 ton+ wil die wasthermostaat ook wel eens de geest geven…
.echter is jou methode dan wel zo,dat je bij koude motor kan kijken of de chokehevel is aangetrokken.

ikzelf teken hem af,, koud en warm,,,simpel lijntje op de chokehevels en op de pomp.
daarna (als de uitslag niet naar mn zin is(zet ik er een nieuwe thermostaat in0.

mvgr wupke Wink

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook