Ik kreeg een nieuwsbrief van de plaatselijke dealer (Motorhuis), er stond in, de tijden dat de dealer duur was zijn voorbij (ofzoiets?)
Een APK incl 4-gasmeting/roetmeting voor €35
Wel heel toevallig dat die brief een dag na de brief van de RDW, dat de auto gekeurd moet worden, in de bus valt.
Is Citroen Motorhuis een uitzondering met zijn €35, of hanteren andere dealers ook deze prijs.
Totaal aantal Berichten: 1501
Geregistreerd: 26-11-2004
- C1 1.0i 5DRS ambiance
- C1 1.0 Ambiance
kakanox schreef:Hier in Maarssen bij Accuraat 39 euro voor APK incl. viergasmeting.
Viergasmeting is nog vrij, maar volgens mij is 29 voor een APK nu een wettelijk maximum.
De prijzen voor de APK zijn nergens wettelijk vastgelegd, iedereen mag vragen wat hij wil. Wel is het zo dat in het ‘heftige gevecht om de klant” er aanbieders zijn die de APK in de aanbieding doen, zoals de Opelgarages. En zij zijn niet de enigen, ook bij ons is de APK in de uitverkoop… Goede of slechte zaak? Ik weet het niet. Wíj doen het voornamelijk om bekend te maken dat er weer een écht Citroënbedrijf in Hoofddorp is, zodat men niet met hun Citroën naar de Opelgarage hoeft.
Gr Martijn
ik heb ook zo brief gehad van een bedrijf waar ik nog nooit ben geweest voor 19 euro bestaat er nog iets van pravicie
Gisteren op de radio, een derde van de garages meld afgekeurde auto’s niet aan bij de RDW, zo kan men dus niet controleren of de auto terecht is afgekeurd
citroenc2 schreef:ik heb ook zo brief gehad van een bedrijf waar ik nog nooit ben geweest voor 19 euro bestaat er nog iets van pravicie
De RDW geeft dat geloof ik door aan de importeur.
Mijn apk kost €40,- en daarvoor weet ik precies wat ik kan verwachten. Er wordt niet op onzinnige dingen gelet of op absurde dingen afgekeurd (ik las eerder kapotte sloten?!?), daar zit ik echt niet op te wachten.
De apk zie ik als een belangrijk middel voor met name niet doe-het-zelvers om toch met een redelijk veilige auto aan het verkeer deel te nemen, en voor doe het zelvers om door een garage bevestiging te krijgen dat de auto inderdaad veilig is.
Mijn garage keurt de auto op een aantal (ongetwijfeld verplichte) punten en keurt veel dingen goed, mits die dingen natuurlijk de veiligheid niet beinvloeden. Voor een kapotte achterlamp zal ik nooit naar huis gestuurd worden, maar als daar ook een lekke uitlaat en een gescheurde stofhoes bijkomen, dan krijg ik een week de tijd om het te repareren. Vaak is het nog zo dat de reparaties niet meer worden gecontroleerd (een kwestie van vertrouwen zullen we maar zeggen ).
Lage APK kosten zijn mijns inziens enkel een lokker voor de prijzenjagers zonder verstand van auto’s. Zelfs een nieuwe auto zal dan reparaties nodig hebben, men moet toch ergens van leven… Voor zover het nog niet duidelijk was is mijn mening over de KWIK-FIT van dat betreft heel duidelijk. De apk kost daar geloof ik 29,- en voor reparaties en onderdelen ben je, hoe goed of slecht je auto nu is, altijd nog een hoop geld kwijt, ze vinden altijd wel wat!
In aansluiting op wat ik poste in het draadje of de dealer geld mag verdienen vind ik dat iedere dealer of garagehouder zijn eigen tactieken moet kunnen bepalen en daarmee ook de bedragen van de apk. Als de bedragen mij niet zinnen, of ik krijg het idee dat het ergens beter en/of goedkoper kan, dan ga ik daar heen.
Overigens hebben ze bij mijn garage net een derde nieuwe man aangenomen die in januari de XM heeft gekeurd waar ik toch niet zo tevreden over was. Hij had de remschijven en blokken gewoon goedgekeurd terwijl die echt hard aan vervanging toe waren. Kijk, ik kom daar enkel om zeker te weten dat de auto veilig de weg op kan, alle onzinnige dingen als rafels in de stoelbekleding, een volle asbak of een haperende centrale vergrendeling etc boeien me niet, maar de remmen staan eigenlijk op nummer 1, dus verwacht ik op zn minst dat er wat van gezegd was….Even terug dus maar….
Conclusie,
laat iedereen lekker zn eigen tactiek bepalen, zowel de garagist als de consument en als het niet werkt of niet bevalt dan zoek je gewoon een betere oplossing. En wat betreft hele lage apk kosten voor alleen de keuring, is natuurlijk vragen om een stapel reparaties….Dat kan je op je vingers natellen..
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
malle pietje schreef:Lage APK kosten zijn mijns inziens enkel een lokker voor de prijzenjagers zonder verstand van auto’s.
Da’s wel een beetje kortzichtig en bevooroordeeld.
Ook een goede garage met verstand van zaken kan een strategie hebben waarmee hij nieuwe klanten probeert te werven door middel van een goedkope APK. En in de praktijk zie je dat dan ook wel voorkomen, de Kwikflop is daar niet uniek in. (op de tientjes-aktie na dan…)
En wanneer is een APK goed? Ik heb zelf onlangs de APK van mijn GS bij de RDW zelf laten uitvoeren. Ik kan zo een rijtje dingen noemen die niet gecontrolleerd zijn. De balangrijkste dingen zijn uiteraard niet vergeten, maar dingen zoals de werking van de blower, groot-licht, werking-ruitenwissers, werking-handrem, knipperlichten-voor enz. zijn simpelweg “vergeten”.
Maar ja, een steekproef zal hij toch niet krijgen.
kakanox schreef:ZX1.4i schreef:Gisteren op de radio, een derde van de garages meld afgekeurde auto’s niet aan bij de RDW, zo kan men dus niet controleren of de auto terecht is afgekeurd
...maar als ik me niet vergis zorgt dat er wel voor dat je nog naar huis mag rijden om ‘m te repareren, toch?
Dat wel, maar de RDW weet dan niet dat de auto is afgekeurd, dus men kan ook niet controleren dmv een steekproef of dit terecht was. Het lijkt mij dat een garage dit enkel doet als men iets te verbergen heeft
@malle pietje, een volle asbak lijkt mij toch echt APK afkeur hoor
ZX1.4i schreef:kakanox schreef:ZX1.4i schreef:Gisteren op de radio, een derde van de garages meld afgekeurde auto’s niet aan bij de RDW, zo kan men dus niet controleren of de auto terecht is afgekeurd
...maar als ik me niet vergis zorgt dat er wel voor dat je nog naar huis mag rijden om ‘m te repareren, toch?
Dat wel, maar de RDW weet dan niet dat de auto is afgekeurd, dus men kan ook niet controleren dmv een steekproef of dit terecht was. Het lijkt mij dat een garage dit enkel doet als men iets te verbergen heeft
@malle pietje, een volle asbak lijkt mij toch echt APK afkeur hoor
stel dat je je auto voortijdig (braaf 2 maanden van te voren) naar de aPK keuring brengt en hij wordt afgekeurd EN afgemeld, dan mag je formeel niet meer rijden. Als ze hem niet afmelden heb je nog 2 maanden APK. Dan is het toch wel prettig als ze hem niet afmelden. Als je auto al over tijd was maakt het natuurlijk niet veel uit, dan mogen ze hem wat mij betreft rustig afmelden.
kakanox schreef:Weet ‘t dus niet precies, maar ga zelf wel ergens anders heen. Binnenkort eens naar de Kwik Fit voor uitlijnen.. ben benieuwd!
fftopic hier, maar laat je auto aub liever door een “echte” bandenhandelaar uitlijnen.
patje74 schreef:malle pietje schreef:Lage APK kosten zijn mijns inziens enkel een lokker voor de prijzenjagers zonder verstand van auto’s.
Da’s wel een beetje kortzichtig en bevooroordeeld.
Ook een goede garage met verstand van zaken kan een strategie hebben waarmee hij nieuwe klanten probeert te werven door middel van een goedkope APK. En in de praktijk zie je dat dan ook wel voorkomen, de Kwikflop is daar niet uniek in. (op de tientjes-aktie na dan…)En wanneer is een APK goed? Ik heb zelf onlangs de APK van mijn GS bij de RDW zelf laten uitvoeren. Ik kan zo een rijtje dingen noemen die niet gecontrolleerd zijn. De balangrijkste dingen zijn uiteraard niet vergeten, maar dingen zoals de werking van de blower, groot-licht, werking-ruitenwissers, werking-handrem, knipperlichten-voor enz. zijn simpelweg “vergeten”.
Maar ja, een steekproef zal hij toch niet krijgen.
Ook een goede garage met verstand van zaken kan een strategie hebben waarmee hij nieuwe klanten probeert te werven door middel van een goedkope APK
dat ontken ik ook niet, dat is juist wat ik bedoel..Misschien ben ik inderdaad wel bevooroordeeld wanneer ik zeg dat je daarna op je vingers kunt natellen dat er dan reparatiekosten bijkomen. In die zin heb je natuurlijk wel gelijk. Ik weet alleen wel dat een garage ook winst wil draaien en een goedkope apk onder de kostprijs gaat ten koste van prijzen voor onderdelen, andere service etc. Ik kan me simpelweg niet voorstellen dat een garage die lage apkkosten aanbied daar niet een reparatie bij wil uitvoeren…
Maar goed, zoals ik al zei, iedereen mag van mij zn eigen strategie uitwerken, met name de garagisten, ik zal niet zo snel mn auto bij een dergelijke dealer aanbieden omdat ik daarmee verwacht dat de auto door en door zal worden gecontroleerd en dan komen er, zeker bij een xm van 15 jaar altijd wel punten naar boven.
Interessanter is het misschien om een lijst te hebben van alle verplichte apk controlepunten en punten die de garagehouder zelf wil controleren om welke reden dan ook.
(let wel, als oorzaak van mijn vooroordeel alhier een annekdote van, u voelde het al aankomen, de Kwik-fit…De apk kosten 39 gulden en werd afgekeurd op een kapotte uitlaat(ok, puntje), versleten remschijven(twee weken daarvoor zelf vervangen) en kapotte schokdempers op de voorwielen!!! (ik bedoel maar))
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
Totaal aantal Berichten: 15438
Geregistreerd: 17-08-2004
- 2CV Special
- BX 16 TRS
- XM 2.5 TD Pallas
malle pietje schreef:.... versleten remschijven(twee weken daarvoor zelf vervangen) en kapotte schokdempers op de voorwielen!!! (ik bedoel maar))
1 maal laten horen dat je de RDW voor een herkeuring er bij wilt hebben en ze zijn om.
tja, toendertijd was ik nog niet eens op de hoogte van een citroen-verzekering, het citroen-forum, de RDW snapte ik al helemaal niet ops:
Maar dat is natuurlijk wel een hele goeie om iemand de stuipen op het lijf te jagen. Ik heb toen overigens op aanraden van een huisgenootje de bx naar mn huidige garage gebracht waar hij er fluitend doorheen kwam…Toen ik het verhaal van de kwikfit aan hem vertelde, begon ie te lachen en zei dat ze daar zelfs je schoonmoeder nog afkeuren omdat de kogellagers en banden versleten zijn, ‘hoe lekker ze ook nog rijdt’ Sindsdien ben ik maar gebleven
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
:photo
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!
terplekke! Leg eens uit, hoe doen jullie dat dan?
Magical box specialist! Read-out and reset your computer yourself!