Luchtmassameter?
CitroMarty
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 855
Geregistreerd: 07-07-2007

- BX 19 GTI
Gepost: 20 mei 2014 08:38 PM

Hallo allemaal!

IMAG0725 by CitroMarty, on Flickr

Dit is mijn vaders Citroën BX 19 GTI uit 1992.
Wie kan ons helpen met een probleem met deze auto.
Vandaag hebben wij deze fijne bolide aangeleverd voor de APK,
maar ze is afgekeurd op de remslangen voorzijde.
Geen probleem dachten wij, die hebben wij nog wel liggen.
Maar schijnbaar zit er verschil tussen de remslangen tussen een gewone GTI en een GTI met ABS.
De remslangen kan de garagist niet aankomen.
Wie weet of er aan deze slangen te komen is???

Groeten Martijn.

Mijn Fotosessie’s
_____________________________________

Huidig wagenpark:
BX 19 GTI ‘91 | BX 19 TRS Aut. ‘91

Ex:
BX 19 TRI ‘89 | BX 14 Rallye ‘87 | BX Break 19 16V ‘92
BX 19 GTI ‘91 | BX 19 TRD Aut. ‘86 | BX 16 TRS LPG ‘85
BX 19 16V MK2 ‘91 | BX 19 TZD TD ‘91 | Xantia 2.0 SX Aut. ‘93
BX 19 GTI ‘92 | C2 1.4 VTR ‘07 | Xantia 2.0 Zender ‘94

Profiel  
 
Prowl
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 763
Geregistreerd: 11-09-2010

- CX Break 2500 D Super
- BX 16TRS
- BX Sport
- Dyane 6
- BX BX GTi 16 Soupapes
Gepost: 20 mei 2014 10:11 PM
  [ # 1 ]

ebay.de

Staan ze voor n tientje p/s op

Ex: (tel kwijt) Xantia & BX & CX - divers Japans spul - Volvo 440 en een slOpel Astra….

Profiel  
 
Felice
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 756
Geregistreerd: 20-07-2011

Gepost: 20 mei 2014 10:24 PM
  [ # 2 ]

Heb ze gisteren bij m’n 16V (met ABS) vervangen. Pastte perfect:

http://www.mister-auto.nl/fl/remslang/trw-phb451_g83_a161PHB451.html

Profiel  
 
CitroMarty
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 855
Geregistreerd: 07-07-2007

- BX 19 GTI
Gepost: 26 mei 2014 06:13 PM
  [ # 3 ]

Ondertussen is de BX goedgekeurd,  de remslangen hebben wij kunnen bestellen en zijn gemonteerd.

Maar nu wat anders, de BX heeft al een tijdje een klein probleem wat we graag zouden willen verhelpen.
Een lichte stotter bij 80 km/h. Alleen dan, verder is het altijd goed.
Nu heb ik mij laten vertellen dat dit kan liggen aan de luchtmassa meter, kan dit kloppen?
Zo ja, kan iemand uitleggen waar dit onderdeel precies zit?
Zou ik hem kunnen wisselen met mijn eigen GTI om te checken of dit inderdaad de boosdoener is?
Ee zit verschil in de motortypes!

Groetjes Martijn

Mijn Fotosessie’s
_____________________________________

Huidig wagenpark:
BX 19 GTI ‘91 | BX 19 TRS Aut. ‘91

Ex:
BX 19 TRI ‘89 | BX 14 Rallye ‘87 | BX Break 19 16V ‘92
BX 19 GTI ‘91 | BX 19 TRD Aut. ‘86 | BX 16 TRS LPG ‘85
BX 19 16V MK2 ‘91 | BX 19 TZD TD ‘91 | Xantia 2.0 SX Aut. ‘93
BX 19 GTI ‘92 | C2 1.4 VTR ‘07 | Xantia 2.0 Zender ‘94

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7309
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 26 mei 2014 06:20 PM
  [ # 4 ]
CitroMarty schreef:

Zo ja, kan iemand uitleggen waar dit onderdeel precies zit?


Groetjes Martijn

achter het luchtfilter, voor het inlaatspruitstuk

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
Peteryed
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004

- C5 Break 2.0-16V
Gepost: 26 mei 2014 08:43 PM
  [ # 5 ]

Inderdaad gewoon even overzetten van jou GTI (niet de 16v) naar die van je vader. Moet lukken. Van je luchtfilterhuis naar je inlaat loopt een slang, daar zit hij op. Het grijze kastje.

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27894
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 26 mei 2014 09:06 PM
  [ # 6 ]

Aan die grote box met het luchtfilter zit een aluminium deel. Te herkennen aan een zwart deksel van Bosch. Daarop staat het Bosch nr, vermoedelijk met nr 202 op het einde.

Die zet je over, waarschijnlijk makkelijker om het luchtfilterhuis ook gewoon over te zetten.

Profiel  
 
CitroMarty
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 855
Geregistreerd: 07-07-2007

- BX 19 GTI
Gepost: 27 juni 2014 09:17 PM
  [ # 7 ]

Even terugkomen op dit verhaal.

Het punt is dat de luchtfilterboxen verschillend zijn bij mijn GTI en de Grijze (Belgische) GTI.
Foto van mijn GTI

IMG_2081 by CitroMarty, on Flickr

Bij de grijze GTI:

IMG_3500 by CitroMarty, on Flickr
IMAG0774 by CitroMarty, on Flickr
IMAG0775 by CitroMarty, on Flickr

Wie kan hier meer over zeggen?
Ik kan niet plaatsen waar de luchtmassameter bij de Belgische BX zit, en zou deze alleen verwisseld worden door hetzelfde type of zou ik ook het luchtfilterhuis kunnen wisselen met de andere?

Alvast bedankt!

Mijn Fotosessie’s
_____________________________________

Huidig wagenpark:
BX 19 GTI ‘91 | BX 19 TRS Aut. ‘91

Ex:
BX 19 TRI ‘89 | BX 14 Rallye ‘87 | BX Break 19 16V ‘92
BX 19 GTI ‘91 | BX 19 TRD Aut. ‘86 | BX 16 TRS LPG ‘85
BX 19 16V MK2 ‘91 | BX 19 TZD TD ‘91 | Xantia 2.0 SX Aut. ‘93
BX 19 GTI ‘92 | C2 1.4 VTR ‘07 | Xantia 2.0 Zender ‘94

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27894
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 27 juni 2014 09:25 PM
  [ # 8 ]

Dit zijn 2 verschillende motoren….

Zie ook de luchtinlaat.
Daarbij zitten de bougiekabels ook op een hele andere plek. Het zou mij niets verbazen als er een heel verschillend injectie systeem op zit.

Die bovenste is zoals in Nederland een BX GTi met kat geleverd werd.
Die onderste lijkt meer op een BX GTi zonder kat. Maar of die exact hetzelfde is weet ik niet.

Bij die onderste lijkt er een stekker in de luchtbuis zelf te zitten, met een hele andere stekker dan de bovenste. Dat gaat dus niet 1 op 1 passen.

Profiel  
 
Hilko16TZI
> 6000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 6133
Geregistreerd: 23-03-2007

- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Gepost: 27 juni 2014 11:25 PM
  [ # 9 ]

Die onderste heeft wel wat weg van de LMM van een Opel, Astra G bijvoorbeeld… Maar dat lijkt me stug. Hoewel Opel ook L-jetronic gebruikt(e).

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5379
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 28 juni 2014 12:02 AM
  [ # 10 ]

Als eerste zou ik alle slangklemmen bij jouw GTI aandraaien en verder kijken of er niet ergens een scheurtje in één van de leidingen zit. Valse lucht kan dit soort probleempjes geven, maar meestal merk je het dan ook bij andere lage belasting.
Je kan het deksel van jouw luchtmeter openmaken (zit gelijmd, met wat warmte en een schroevendraaier loswippen) en dan kijken of er duidelijke slijtageplekken zitten in de sleepcontacten.

Je kan alleen luchtmeters met gelijke nummers uitwisselen voor zover ik weet.

is de B injectie ook van Bosch?

Profiel  
 
Vermond
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2198
Geregistreerd: 21-08-2007

- BX d
- BX trd turbo
- BX trd turbo break
- BX tzd turbo break
Gepost: 28 juni 2014 01:21 AM
  [ # 11 ]
Profiel  
 
bx16vert
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 211
Geregistreerd: 16-10-2008

Gepost: 28 juni 2014 08:59 PM
  [ # 12 ]

Die grijze (belgische) GTI, is waarschijnlijk een D6D met een op de foto duidelijk zichtbare Dis bobine/ontsteking. En heeft dus geen Lmm, maar waarschijnlijk wel een map sensor.

Ik heb hier de schema’s van in de franse Revue Techniek.

Profiel  
 
CitroMarty
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 855
Geregistreerd: 07-07-2007

- BX 19 GTI
Gepost: 30 juni 2014 11:57 AM
  [ # 13 ]

In een eerder topic waren wij inderdaad tot de conclusie gekomen dat het om een D6D motor gaat,
wat dat betreft een beetje een vreemde eend in de bijt.

Zou de genoemde MAP sensor dit probleem kunnen veroorzaken?
Zo ja, dan gaan we daar gewoon een nieuwe voor bestellen.

Groeten Martijn.

Mijn Fotosessie’s
_____________________________________

Huidig wagenpark:
BX 19 GTI ‘91 | BX 19 TRS Aut. ‘91

Ex:
BX 19 TRI ‘89 | BX 14 Rallye ‘87 | BX Break 19 16V ‘92
BX 19 GTI ‘91 | BX 19 TRD Aut. ‘86 | BX 16 TRS LPG ‘85
BX 19 16V MK2 ‘91 | BX 19 TZD TD ‘91 | Xantia 2.0 SX Aut. ‘93
BX 19 GTI ‘92 | C2 1.4 VTR ‘07 | Xantia 2.0 Zender ‘94

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27894
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 30 juni 2014 12:05 PM
  [ # 14 ]

Je kan toch gewoon op het type plaatje van de motor kijken of het echt een D6D is.
Dan weet je in elk geval waar je mee te maken heb.

Er zijn ook weer afwijkingen voor bepaalde landen e.d.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook