Totaal aantal Berichten: 952
- CX 25 prestige automatic
- Ami 6 club break
- ZX 1.4i break
AZ schreef:Kunstenvliegwerk schreef:een heel mooie namaak klaarliggen.
Welke is dat? En werkt het nu naar behoren? Ik heb al een startmotor vol motorolie aan een verouderde olievulpijp overgehouden. Heb er onlangs een flesje Wyns bijgegooid.
Of het werkt weet ik nog niet. De vulpijp is me aangeraden door de grootste techneut van de Amivereniging dus dat durfde ik wel aan. Ik heb een paar korte stukjes gereden en zie geen problemen. Zaterdag een lang eind (naar de keuring, oeioei…). Als ik er aan denk maak ik vanavond even een detailfoto.
- Ami 6 club break
- ZX 1.4i break
@AZ: Inmiddels heb ik 200 km met die nieuwe pijp gereden en het loopt perfect. Gisteren hebben we met een waterkolom de boel gecontroleerd en ook dat was helemaal volgens het boekje. Ik ken wel de horrorstory’s bij andere motoren, maar als je de techniekcommissie van de Amivereniging (moet je wel lid zijn…) benadert komt het vast goed.
Ohja, de mijne is een AMM 25 of 26 PK blokje dat volgens mij maar kort - modeljaar 1968 - is geproduceerd.
Succes!
Totaal aantal Berichten: 4569
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
Ohja, de mijne is een AMM 25 of 26 PK blokje dat volgens mij maar kort - modeljaar 1968 - is geproduceerd.
De combinatie Club Break met dit motorblok is maar kort geproduceerd.
AMM is het gewone M4 blokje wat van 1961 t/m half 1968 in de Ami6 zat.
@ toniclight, Foei Jeroen, jij zou toch eigenlijk beter moeten weten
Hier even een klein overzichtje geschiedenis van de Ami 6 motoren
1961 tot ongeveer mei juni 1964 22PK met klein “petje” luchtfilter
officieel is dat september 1964 maar bij mijn beline van juni ligt die er al vanaf origineel in 25,5PK met grotere doosvormig luchtfilter,de invoering ervan valt ongeveer samen met introductie van de ami 6 break .Zijn ook herkenbaar aan de puntige achterlichtglaasjes die sterk lijken op de ronde richtingaanwijzerglaasjes die heel lang in de voorspatborden van 2CV’s zaten.
Ergens halverwege 1967 komt de 28PK Deze zijn voorzien van het grootste vierkante doosluchtfilter met een extra P.O.(Pays Outremer) voorziening (een 60 tot 80 cm lange slang en een grotere broer van het vroege “petje” luchtfilter,dit type is best wel afwijkend en de onderdelen voorziening ervoor is soms heel lastig want het is inderdaad maar kort gebruikt tot ergens in 1968
de Club versie kwamen met de 35PK M28 motoren nog zonder uitwendig oliefilter,Deze kregen de geelkoper kleurige aanduiding AMI 6 op het kofferdeksel, en dit blok is ook in vroege Ami 8-en te vinden.
Voor de 25,5 Pk versie bestaan er 2 types spruitstukken omdat er bij de latere bouwjaren een andere bevestigingssteun aanzit voor de Dynamo.Ergens in de bouwtijd van ami’s met deze motor zijn ami 6-en namelijk omgegaan van 6 naar 12 volt.
Bij 22PK en 25,5PK motoren zijn Jeroen Cats en ikzelf indertijd ook nog wel enkele kleine verschillen tegengekomen. Verschil in diktes van zuigerveren ,en erg grote verschillen in kragen bovenop het spruitstuk waar de carburateur op bevestigd zit.
Rene ter Veer
Totaal aantal Berichten: 4569
- Ami 6 Berline Grand Comfort
- (Grand) C4 Picasso 2.0 LPG
- 2CV 6 Special
@ toniclight, Foei Jeroen, jij zou toch eigenlijk beter moeten weten
Gelukkig weet ik het ook beter.
Daar laat ik het maar bij voordat we verzanden in een oeverloos “heen en weer”
- Ami 6 club break
- ZX 1.4i break
Tja ik ik zit niet zo in de modellen chronologie, maar de mijne uit februari 68 heeft dan dus geen 26 maar zelfs 28 pk, kennelijk. I.i.g. heeft hij een spruitstuk dat is aangepast voor de dynamo en voor dat enorme luchtfilter. Of eigenlijk alleen de koekdoos, want het filter zat aan het eind van de slang op het rechterspatbord gemonteerd. Voorts een 40 pics enkeltraps carburateur. Zoals jullie zien heb ik het luchtfilter versjonniet maar de carburateur is nog dezelfde.
Groet!
- Ami 6 club break
- ZX 1.4i break
Het is alweer bijna een jaar geleden dat ik een update van deze draad gemaakt heb, omdat in plaats van tevreden te snorren na alle afstelling enzo de hele boel finaal in de soep liep. Het hele relaas lees je hier.
Na afloop heb ik besloten de Ami niet nog een keer met de originele aandrijflijn op de weg te zetten maar op zoek te gaan naar een iets betrouwbaarder en sterkere (en niet origineel, sorry!) combinatie. En jawel! Ik ben intussen bezitter van een motor en bak uit een acadiane. Leuk. Blijft over: wat werk. Waar ik dan eindelijk afgelopen week mee begonnen ben. De Ami staat bij Kasteel Twee-Paardekracht dus even een uurtje tussendoor gaat niet. Afijn:
Na de eerste volle dag zijn motor en bak volledig uitgebouwd en is de nieuwe versnellingsbak helemaal nagelopen, schoongemaakt en weer dicht. Dat zag er alvast piekfijn uit. De volgende stappen zijn de nieuwe motor schoonmaken en nalopen, het remsysteem aanpassen en de achteras vervangen. Hopelijk kan ik hier minstens iedere twee weken een update plaatsen en de boel in de zomer lekker rijdend presenteren.
En voor je het vraagt: De originele aandrijflijn heeft een nieuw baasje gevonden in de bezitter van een AZAM6 die de boel wel origineel houdt. Want ik gooi nooit iets weg. Vraag maar aan mevrouw Kunstenvliegwerk!
- Ami 6 club break
- ZX 1.4i break
Haha, iedere twee weken dacht ik een update te geven, nou mooi niet! Maar de motor is nu klaar om weer in elkaar te zetten. Hoop werk en veel foto’s. hier vast drie van de situatie voor aanpak. Zodat jullie straks kunnen zien hoe ijverig ik ben geweest!
Totaal aantal Berichten: 365
- 2CV 6
- Xantia 2.0i SX automaat
goed bezig Kunstenvliegwerk! waar blijven de fotoos?
- Ami 6 club break
- ZX 1.4i break
Ze staan hier. Ik krijg de plaatjes niet in dit bericht geplakt, helaas…
https://picasaweb.google.com/117080960381886718944/AmiOpbouw#slideshow/6031031246572513586
- 2CV 6
Hee kunstenvliegwerk ik krijg de link niet geopend….
- Ami 6 club break
- ZX 1.4i break
Vreemd, ik wel. Maar er moet een manier zijn om vanuit zo’n album de foto’s gelijk hier op het forum te plaatsen. Dus…
Totaal aantal Berichten: 49
- 2CV Special
- BX Progress
- Ami Cimos 8 Break
- ID/DS D Special
- Ami M35
Wellicht staat je album nog op prive ofzo.
- Ami 6 club break
- ZX 1.4i break
Yep dat moet het zijn…
- 2CV 6
hoe is het nu met je motortje?