Totaal aantal Berichten: 95
Geregistreerd: 29-12-2010
- Xsara VTS
- Xsara 1.6i Ligne Prestige
- AX 1.1i Volcane
De VTS laat zich horen in een bocht naar links. Het is een klapperend geluid, alsof er twee plastic delen tegen elkaar aan klapperen.
Ik heb ook al naar de plastic onderdelen gekeken of deze los zitten, maar het is zo duidelijk alleen in een bocht naar links dat ik een stang/kogel verdenk.
Omdat het in een bocht naar links is en het geluid aan de rechterkant lijkt te zijn, verdenk ik de stuurinrichting aan de rechterzijde. Maar met een dikke schroevendraaier hefbomen veroorzaakt geen overdreven speling aan de stuur- en stabilisatorstangen. Wél voel ik speling op het rechtervoorwiel met de handen op kwart over 9 (horizontaal). Op half 12 (verticaal) geen speling te voelen.
Nu is er wellicht een relatie met het probleem dat ik heb dat de auto zwaarder stuurt dan normaal en er een ‘hobbeltje’ is waar ik overheen moet sturen vanuit de centrale stand. Zie dit topic van mij: Klik hier
Alleen…. nu is dus ook de hoes van de lange aandrijfas gescheurd. Zou de homokineet stuk zijn? Het gebonk doet zich niet -altijd- voor. Het is vooral te horen in rotondes en heel soms ook op onregelmatig wegdek.
De homokineethoes aan de lange as (rechterzijde)
Wie heeft nog goede tips?
Ik heb nu een afspraak staan voor volgende week bij Citroën om te kijken waar het probleem zit. Deze Xsara gaat aardig graven in de portomonee nu
Project: Peugeot 205 1.6 8V TU5
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
Aan de hand van wat je beschrijft en vanwege die gescheurde hoes lijkt het me voor de hand liggen dat inderdaad de homokineet aan gort is. Drooggelopen. Als ik het goed begrijp is de Xsara recent apk-gekeurd, vreemd, volgens mij had die hoes dan al boven water moeten komen.
Of dat andere probleem een relatie hiermee kan hebben: geen idee. Ik kan me er iets bij voorstellen, maar het lijkt me voor de hand liggender dat dat met die speling die je beschrijft te maken heeft.
Totaal aantal Berichten: 95
Geregistreerd: 29-12-2010
- Xsara VTS
- Xsara 1.6i Ligne Prestige
- AX 1.1i Volcane
De Xsara is inderdaad recent gekeurd. Één grote grap die keuring, want de uitlaat was rot en die speling op het stuur is ook uit den boze! De verkoper heeft hem gekeurd en, zonder aannames te doen, is de keuring redelijk partijdig in zo’n geval.
Omdat het verspreide vet uit de hoes nog redelijk nieuw is denk ik dat de hoes gewoon even dichtgebeund is voor de keuring.
Ik laat het alsnog maar bij Citroën controleren. Ik geloof namelijk dat ik een nieuw stuurhuis nodig heb. Is een stuurhuis zelf te doen zonder brug? Er is natuurlijk nauwelijks werkruimte bij zo’n 2 liter blok. Als dat zo is ga ik er één bij Bart Ebben oid op de kop tikken.
Project: Peugeot 205 1.6 8V TU5
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Heb dat bij m’n HDi 110 ook gehad en daar bleek de bak wijlen. Begon als een tik/knok tijdens het nemen van bochten, later klonk de bak als een koffiemolen en is er een ruilbak in gegaan.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 3025
Geregistreerd: 22-08-2006
- BX 19 GT
- BX 16 RS
Niet gelijk van die angstaanjagende horrorverhalen :p
Het geluid is er alleen in bochten naar links, dus lijkt het me gewoon de rechteraandrijfas/homokineet. Da’s wel de vervelendste om te vervangen, helaas.
Waarom zou je het stuurhuis willen vervangen? Voordat je daaraan begint zou ik eerst zorgen dat je 100% zeker weet dat dat de oorzaak van je klachten en noodzakelijk is. Het is eigenlijk niet zelf te doen zonder brug. Dan moet het subframe waarschijnlijk een stukje zakken, of misschien zelfs helemaal los, anders kun je ‘t wel losschroeven maar krijg je ‘t niet uit de auto. Vervangen op basis van “geloven” is nooit een goed idee. Laat dan eerst die speling controleren en een goede diagnose stellen bij een betrouwbare garage, misschien kun je daar dan ook nog wat mee richting de verkoper.
Totaal aantal Berichten: 95
Geregistreerd: 29-12-2010
- Xsara VTS
- Xsara 1.6i Ligne Prestige
- AX 1.1i Volcane
Ik mag inderdaad niet hopen dat die bak verwisselt moet worden!!
Sowieso laat ik me zeker even informeren bij de dealer, die hebben er hier in de buurt het meest verstand van.
De reden dat ik ook mijn stuurhuis verdenk (naast het geluid, dus niet per se als oorzaak) is dat de stuurbekrachtiging gewoon niet goed werkt. Er lekte langs een rubber gedeelte bij de aansluiting op de hogedruk slang wat olie en dat is met siliconenkit dichtgesmeerd. Dat gaat over het gedeelte na de pomp. Verder zie ik ook oliesporen aan de stangen die uit het stuurhuis komen (richting de wielen).
Nogmaals, hiervoor laat ik me informeren en dan zet ik het verdict op het forum.
Project: Peugeot 205 1.6 8V TU5
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Siliconenkit? Pff… d’r is iemand goed aan het beunen geweest daar…..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 95
Geregistreerd: 29-12-2010
- Xsara VTS
- Xsara 1.6i Ligne Prestige
- AX 1.1i Volcane
Tja, het zit wel dicht
Eind van de week meer hierover.
Project: Peugeot 205 1.6 8V TU5
Totaal aantal Berichten: 95
Geregistreerd: 29-12-2010
- Xsara VTS
- Xsara 1.6i Ligne Prestige
- AX 1.1i Volcane
De Citroën monteur heeft het volgende geconstateerd:
- Klapperen in bochten is de rechter aandrijfas; advies: gaat niet stuk
- Stuur hobbeltje is een probleem in het stuurhuis; advies: lekker laten zitten
- Speling rechter voorwiel is stuurkogel; heb ik laten vervangen
Daarnaast lijkt mij dat die hoezen niet voor niks op homokineten zitten en ik ga echt niet doorrijden met een bonkende as. Dus volgende week worden beide assen vervangen door SKF assen in de aanbieding bij Mister-Auto (108 euro p/s).
Stuurhuis laat ik zo. Stoor me nog niet genoeg aan de hobbel om het op te lossen. Stuurbekrachtiging werkt verder voldoende.
Wat betreft het vervangen van de aandrijfassen: waar moet ik speciaal op letten bij vervangen? Het zijn dus assen van een 2.0 16v met ABS. Of is het slimmer om de assen aan een garage te geven en de vervanging uit te besteden? Mijn vader en ik beschikken over redelijk wat sleutelkennis en assen van een AX 1.1i waren geen probleem, maar dit is toch wat zwaarder spul.
Project: Peugeot 205 1.6 8V TU5
Totaal aantal Berichten: 95
Geregistreerd: 29-12-2010
- Xsara VTS
- Xsara 1.6i Ligne Prestige
- AX 1.1i Volcane
Naast de vraag waar ik op moet letten, vraag ik me ook af of het uit maakt dat de nieuwe assen van SKF dunner zijn dan de originele assen. Na wat onderzoek op internet lijkt het dat alle oude assen heel dik zijn in het stuk tussen de homokineten, maar na de homokineet dunner zijn. De nieuwe assen zijn overal even dik en het stuk tussen de homokineten is beduidend dunner dan de originele assen. Any thoughts?
Project: Peugeot 205 1.6 8V TU5
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006
- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Het kan heel goed zijn dat de SKF assen massief zijn, de citroën/peugeot aandrijfassen zijn meestal hol met een grotere diameter om de krachten aan te kunnen, al met al zouden de holle assen iets lichter moeten zijn…
waar rook is, is…
LHM only!
Totaal aantal Berichten: 95
Geregistreerd: 29-12-2010
- Xsara VTS
- Xsara 1.6i Ligne Prestige
- AX 1.1i Volcane
Dat verklaart een hoop. Echter lijkt het me dat die assen bij de homokineten en aanhechtingspunten met de bak etc. zwakker zijn dan die dikke buis en ze daar als eerst sneuvelen (of zijn die dingen sterker dan het me doet vermoeden?). Die gedeelten zijn natuurlijk dunner dan de buis.
Ik ga het vervangen toch uitbesteden aan een garage. Die ververst dan gelijk de bakolie en lijnt de wielen uit. Het uurtarief van een garage die anderhalf uur bezig is weegt niet op tegen het risico dat ik van alles om zeep help of niet los krijg (zwak, ik weet het).
Project: Peugeot 205 1.6 8V TU5
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006
- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Niks zwak, eerder goede zelfkennis… Je moet doen waar je je lekker bij voelt!
Ik ga zelf altijd door tot het naadje, terwijl dat lang niet altijd de efficiëntste oplossing is en het soms tot meer kosten en stress leidt!!! Maar goed daar leer ik dan weer van en dat voelt dan weer goed.
waar rook is, is…
LHM only!
Totaal aantal Berichten: 95
Geregistreerd: 29-12-2010
- Xsara VTS
- Xsara 1.6i Ligne Prestige
- AX 1.1i Volcane
Dat klopt inderdaad
Maar zelf, als hobby knutselaar, ga ook graag net even verder dan simpelweg euro’s er tegenaan keilen en iemand anders de klus laten klaren. Maar zelf iets om zeep helpen en vervolgens nog veel meer euro’s kwijt zijn kan ik nu niet gebruiken.
Project: Peugeot 205 1.6 8V TU5
Totaal aantal Berichten: 95
Geregistreerd: 29-12-2010
- Xsara VTS
- Xsara 1.6i Ligne Prestige
- AX 1.1i Volcane
Klus is geklaard, nieuwe assen, keerringen en V-bak olie. Geen gerammel of geklapper meer!
De linker as was nog helemaal goed, die heb ik aangeboden op de markt: http://www.citroen-forum.nl/markt/advertentie/6427
Project: Peugeot 205 1.6 8V TU5
Totaal aantal Berichten: 95
Geregistreerd: 29-12-2010
- Xsara VTS
- Xsara 1.6i Ligne Prestige
- AX 1.1i Volcane
Kan het zijn dat de homokineethoes van een nieuwe as een beetje vet lekt? Ik heb wat dik zwart vet zien zitten in m’n wielkast en velg. (Dus het is de hoes die het meest stuurt aan de kant van het wiel)
Het zou misschien wel kunnen dat er tijdens fabricage teveel vet in is gegaan en daardoor door de druk wat lekt, lijkt me.
Project: Peugeot 205 1.6 8V TU5