Wil graag een BX rijden maar welke?
bramtack
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 66
Geregistreerd: 08-02-2013

Gepost: 03 juli 2014 12:50 PM

Hallo allemaal,
Ik wil graag een BX gaan rijden, we rijden nu alweer een tijdje een ZX maar ik ben hier niet helemaal blij mee. De zit is erg slecht en het is natuurlijk geen echte Citroen. Maar dat is luxe. Het is overigens wel een goede auto!
Wat is een nou een goede keuze? Kan ik zomaar een goedkope kopen als ie maar niet rot is? We rijden nu een 1.4 en die is niet heel snel maar ook niet traag. Ligt er in een 1.4 BX ook een TU motor?
Wat rijden jullie en waarom? Ik vermoed dat ik een 1.9 iets te veel vind verbruiken.

Beetje warrig verhaal. Enfin, komt er op neer dat ik wat extra tips wil van liefhebbers en niet van verkopers.

Alvast dank.

Bram

Profiel  
 
tim1993
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013

- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Gepost: 03 juli 2014 01:02 PM
  [ # 1 ]

Hee Bram,
Ik heb zelf een BX Cannes met 1.4i tu3 motor. Ik ben zelf wel positief verrast over het blokje, is nog best pittig. Ik rijd gemiddeld 1:13 a 14 met evenveel snelweg als stad. Ik vind deze motor ook wel fijn om aan te sleutelen omdat je zoveel ruimte hebt en het is een vrij simpel blok. Van horen zeggen verbruiken de 1.6 XU en 1.9 XU ongeveer hetzelfde, maar ik kan dat niet bevestigen. De 1.4 heeft overigens standaard geen stuurbekrachtiging, maar dat vind ik persoonlijk geen gemis omdat het een lichte auto is.
Let verder nog even bij de aankoop even op de stand van de achterwielen (kan duiden op versleten ADALs) en de standaard roestplekjes in de kofferbak.
Succes met de keuze!

BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99

Profiel  
 
Timo1990
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9068
Geregistreerd: 05-04-2007

- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- BX 14
- Xantia 2.0i SX Automatic
Gepost: 03 juli 2014 01:24 PM
  [ # 2 ]

Altijd handig:

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/178161/

Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc.        Facebook
____________
Renault Avantime 2.0T 2003 blauw
Renault Espace 2000 TSE 1986 groen
Renault Espace 2000 GTS 1987 grijs
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw

Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.

“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Profiel  
 
Peteryed
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3385
Geregistreerd: 13-09-2004

- C5 Break 2.0-16V
Gepost: 03 juli 2014 01:27 PM
  [ # 3 ]

De keuze van een BX is afhankelijk van wat je wil. Als je luze wilt, dan ben je snel aangewezen op 1.6 of 1.9 motoren. Daarbij wel even de kantekening dat de 1.9 en 1.6 met monopoint wel redelijk benzine verbruiken. Een GTI daar in tegen is 1 op 12 best wel haalbaar zonder echt veel moeite te doen in zuinig rijden. De 1.4 is inderdaad het meest zuinig.

Belangrijk is je af te vragen wat je wilt en wat je met de auto gaat doen. Wat verwacht je van een auto. Een BX is een leuke auto, maar het is wel een auto waar je sneller werk aan kan hebben dan ZX of een Xsara (daar zullen velen het niet mee eens zijn en er zijn broers van overburen met een BX die jaren rijden zonder olie te verversen, maar de BX-en die ik de laatste tijd ben tegen gekomen zat toch altijd wel wat werk aan ook al zagen ze er piekfijn uit.) Ze kunnen roesten, leidingen kunnen knappen, retourbundels drogen op en gaan kapot.

Profiel  
 
CitroMarty
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 855
Geregistreerd: 07-07-2007

- BX 19 GTI
Gepost: 03 juli 2014 01:32 PM
  [ # 4 ]

Als je goedkoop wil rijden zou je opzoek moeten gaan naar een 1400tje.
Zijn licht qua gewicht en relatief zuinig, zoals tim1993 ook aangeeft.

Een 1600 en 1900 verbruiken ongeveer hetzelfde, en zijn iets zwaarder.
Maarja, alsnog maar 100 euro per kwartaal voor erg confortabel rijden Smile

Het ligt eraan wat je eisen zijn.
Wil je snel? zuinig? luxe?

Met mijn 1900 GTI heb ik wel eens 1:12/13 gereden, maar toen deed ik ook echt rustig aan.
Normaal ligt het verbruik op 1:10.
Maar ooow, wat rijd die GTI zalig!

Groetjes Martijn.

Mijn Fotosessie’s
_____________________________________

Huidig wagenpark:
BX 19 GTI ‘91 | BX 19 TRS Aut. ‘91

Ex:
BX 19 TRI ‘89 | BX 14 Rallye ‘87 | BX Break 19 16V ‘92
BX 19 GTI ‘91 | BX 19 TRD Aut. ‘86 | BX 16 TRS LPG ‘85
BX 19 16V MK2 ‘91 | BX 19 TZD TD ‘91 | Xantia 2.0 SX Aut. ‘93
BX 19 GTI ‘92 | C2 1.4 VTR ‘07 | Xantia 2.0 Zender ‘94

Profiel  
 
bramtack
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 66
Geregistreerd: 08-02-2013

Gepost: 03 juli 2014 02:33 PM
  [ # 5 ]

Alvast dank. Ook handig die aandachtspunten. Valt allemaal reuze mee. Misschien een rare vraag, maar kan ik eens in een BX rijden, liefst een goede, zodat ik weet hoe hij hoort te rijden. Ik woon in Gouda.

Groet Bram

Profiel  
 
tim1993
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1267
Geregistreerd: 24-10-2013

- BX 16 TRI
- Berlingo Multispace
Gepost: 03 juli 2014 02:41 PM
  [ # 6 ]

Mijn BX mag je uiteraard eens proberen. Hij heeft wel twee dingentjes: de koppeling is niet 100% meer (druklager hoor je zachtjes en koppeling grijpt laat aan) en de rubbers van de draagarm lv zijn niet best meer dus daar komt een klapperend geluid vandaan. Laat maar weten of je wilt.

BX 16 TRi ‘86
Peugeot 406 V6 Break ‘99

Profiel  
 
bramtack
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 66
Geregistreerd: 08-02-2013

Gepost: 03 juli 2014 03:08 PM
  [ # 7 ]

Hoi Tim, dat lijkt me een goed idee. Mijn ZX had ook een kapotte druklager, dus dat gevoel ken ik wel.

Ik neem later even contact op.

Profiel  
 
kaas
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 127
Geregistreerd: 26-02-2008

- BX 1.4 RE
Gepost: 03 juli 2014 11:24 PM
  [ # 8 ]

Tja welke?

Ik rij nu 16 jaar bx

Van 1.4 [4 bak], 1.9, 1.6
en nu al weer zo’n 4 jaar de 1.4[5 bak]

Spreekt hier een liefhebber? Ja.

Wil je een degelijke betrouwbare BX ga dan voor de 1.4 met 5 bak waarbij de bak in de motorolie draait
Niet voor de latere BX 1.4 met de TU motor gaan [Koppakking problemen]

Ik persoonlijk hanteer het motto, “hoe minder er op zit hoe minder kapot kan gaan”.

Wil je luxe en snelheid ga dan voor de 1.9

Voor meer info stuur anders even een pm tje

BX 1.4 serie 2 RE 1986

Profiel  
 
Ed P
> 1200 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1224
Geregistreerd: 18-08-2010

- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD
Gepost: 05 juli 2014 12:20 AM
  [ # 9 ]

En kleppen stellen is een eitje met een 1.4, met een 1.6 en 1.9 is het andere koek volgens mij…

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook