Berlingo 1.9D600 rijdt problematisch in de bergen
markjoe
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 54
Geregistreerd: 12-12-2006

Gepost: 08 juli 2014 12:52 AM

Mijn Berlingo 1.9D600 uit 2000 (WJZ motor) rijdt als een zonnetje, start altijd, weinig rook en ca. 300K op de teller. Probeer ‘m dan ook goed te onderhouden. Echter, wanneer ik zo boven de 1000 a 1500 meter hoogte kom, wordt het een heel ander verhaal. Onregelmatig lopen, dikke zwarte pluimen, bonken, etc. Moet echt een versnellinkje lager en met hoger toerental om ervoor te zorgen dat ie niet afslaat. Zeker bij haardspeldbochten (elke keer vanaf bijna stilstand weer omhoog) is een ramp.

Al veel zitten googelen. Wat vermogensverlies, OK. Wat meer rook, OK. Maar dit is toch van een andere orde. Zocht het met name in de luchtaanvoer. Van het weekend de hele luchtinlaat er weer eens af gehaald. Niets is vies. Schone pijpen, schoon lichtfilter. EGR klep staat uit, dus ook hier geen viezigheid. Alleen in de metalen pijpen tussen kunststof spruitstuk en motor lijken wat aankoeksel te hebben, weet echter niet hoe dit schoon te maken zonder demontage. Geen airflow sensor gevonden. Wordt de dieselinspuit ergens (actief) door geregeld? Ik kan niets ontdekken. Iemand een idee wat ik nog kan proberen? Hopelijk heeft iemand een goede tip!

Dank! Mark

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 08 juli 2014 11:02 AM
  [ # 1 ]

Is het over als je weer in een gebied komt met hogere luchtdruk?

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
markjoe
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 54
Geregistreerd: 12-12-2006

Gepost: 08 juli 2014 11:36 AM
  [ # 2 ]

En het is inderdaad weer helemaal over wanneer ik ‘beneden’ ben. Dus probleem is ook een beetje dat ik het hier (in NL) niets kan proberen of het zou kunnen werken.

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 08 juli 2014 11:54 AM
  [ # 3 ]

Ik moest eerst ook denken aan elektronica als b.v. de ingebouwde druksensor in ECU, maar volgens de Haynes is de WJZ helemaal mechanisch. Pas vanaf sept 2002 electronische regeling op inspuiting.

Je gaf elders aan dat je een probleem hebt met tanken, kan het misschien met elkaar samenhangen? Beluchting en ontluchting van je tank en daardoor problemen met brandstoftoevoer?

In de bergen rijden betekent ook helling op en af rijden en haarspelden geven veel zijdelingse bewegingen (slingeren van brandstof door de tank). Misschien heeft het probleem dus weinig met de hoogte zelf te maken. Mogelijk zit er een probleem met de aanzuigbuis in de tank en/of bijvoorbeeld een knik of verstopping in be- en ontluchtingsslang? Misschien is er door de vele bewegingen en standsverschillen vervuiling los gekomen?

Nog een andere gedachte: hoeveel brandstof zat er in de tank toen het gebeurde? Is het op 1 rit geweest of op meerdere ritten gedurende langere tijd en met verschillende tankvullingen etc?

Ik ken de Berlingo niet zo goed, maar neem aan dat ‘ie niet veel afwijkt van andere PSA dieseltjes.

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
markjoe
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 54
Geregistreerd: 12-12-2006

Gepost: 08 juli 2014 03:39 PM
  [ # 4 ]

Hoi Diesel Rinus,

Dank voor het meedenken! Tis een interessante gedachte dat het tanken-probleem zou samen hangen met het slechte rijden op hoogte. Beide problemen heb ik al jaren! Misschien dat door de verminderde buitenluchtdruk de klep in de vulleiding nog wat dichter komt te zitten waardoor de ontluchting echt een probleem wordt?

Ik geloof niet dat het aan de rest van het brandstofcircuit kan liggen. In Nederland kan ik uren 140 km/h doorrijden, dan verbruikt ie toch heel wat meer brandstof lijkt me. Ook je idee omtrent slingeren van brandstof door hellingen en bochten kan ik helaas ontkrachten omdat het ook gebeurt tijdens rechte stukken. Als gezegd heb ik dat slechte rijden op hoogte al jaren (maar ik ben daar dan ook niet al te vaak) dus met wisselende tankinhoud en temperaturen.

Van het weekend wil ik eens kijken of ik dat klepje kan vinden. Hopelijk kan iemand bevestigen of er echt zo’n klepje is.

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 08 juli 2014 03:42 PM
  [ # 5 ]

Ik dacht meer aan de hoek die de brandstof tank maakt op een helling.

Die paar millibar aan luchtdrukverschil zou niet zoveel moeten uitmaken voor de brandstoftoevoer

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 08 juli 2014 03:49 PM
  [ # 6 ]

Ik dacht ook dat zo’n klepje vooral op de benzine modellen zat, bijna direct onder de tankdop. Als extra veiligheidsmaatregel.

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
@lfred
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 455
Geregistreerd: 17-03-2011

Gepost: 08 juli 2014 11:25 PM
  [ # 7 ]

Ik doe ook een poging tot meedenken.
De afname van luchtdruk op die hoogte is nog erg weinig, vergelijkbaar met een lagedruk (depressie) in het vlakke Nederland. Daarom verwacht ik daar niet de oorzaak.

Hellingshoek op wegen in de bergen is ook relatief laag, enkele graden kan haast niet dit effect hebben. Als je op een vlakke weg in de 1 of 2 vlot optrekt heeft dit meer effect dan die hellingshoek.

Blijft over het zwaarder moeten trekken met een motor die niet zoveel vermogen heeft en mogelijk dan veel warmer wordt dan normaal. De motor wordt dan belast in een ander vermogensgebied, misschien heb je het zelfde effect als je een caravan zou trekken tegen de wind in? Dus ik denk toch aan motorafstellingen, misschien vuil branstof- of luchtfilter ?

Anyway succes met de opvolging.

Groet, Alfred.

Xantia Break HDi 140, bj. 2001, Euro 3
Bijna een half miljoen km.

Profiel  
 
paso
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9613
Geregistreerd: 10-08-2005

Gepost: 08 juli 2014 11:29 PM
  [ # 8 ]

Bij m’n Alfa diesel zat er een restrictie buisje bovenin de tankvulling, dat was naar beneden geschoven en kwam voor de ontluchting te zitten, ook 10 minuten tanken voor 40 liter, buisje terug naar boven kunnen trekken en alles in orde.
Dacht niet dat er zoiets in de Berlingo zit (heb de boeken niet meer en het is al ff geleden).
Zat wel naast de tankbuis een overloop en ontluchting naar de tank, sla me dood, dacht met een terugslagklepje onderaan.
Zou eens eerst langs de diy wasstraat gaan en de wielkast proper blazen om deftig en proper aan die slangetjes te kunnen.

EGR is afgekoppeld en je blaast zo nu en dan 140 dan zou ik niet echt inzitten met beetje afzetting, je kunt het wel weg krijgen met EGR spray, rechtsreeks in de inlaatbuis te spuiten

Benz C200D break elegance 2004, 2*Saab 9-5 SE estate 2.0T 2000, Renault Matra Avantime 2.2dci privilege 2*2003, Renault Twingo Kuifje 1.2 2002, Porsche 944/1 1984, Honda Jazz 1.4 idsi 2005,  Honda Camino 1986, Lexus ct200h 2017

Profiel  
 
jakkerma
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 546
Geregistreerd: 23-01-2005

- Berlingo Berlingo 1.9D WJY DW8
Gepost: 08 juli 2014 11:47 PM
  [ # 9 ]

Bij mijn Berlingo is het tanken soms óók moeilijk, maar de tuut dan een beetje terugtrekken (..)
helpt altijd wel.

Dan die EGR. Die had ik jaren geleden afgedopt. Niet nodig toch?
Nou, die heb ik na een paar weken weer mooi aangesloten, want de motor begon behoorlijk rot te lopen.
Inhouden en rookwolken. Ik heb het nooit begrepen hoe het kon, maar na weer aansluiten liep ie weer als een zonnetje.
Markjoe, probeer het eens!

Citroen Berlingo 1.9D bestel uit 2004 nieuw, nu 290k km, en eigenlijk probleemloos..
Citroen Berlingo 1.6i Een ouwe Subaru Forester is toch beter…

Profiel  
 
markjoe
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 54
Geregistreerd: 12-12-2006

Gepost: 09 juli 2014 12:19 AM
  [ # 10 ]

Dank voor het meedenken allemaal! Weet niet op dé tip erbij zit, maar voldoende om weer wat te proberen. Helaas valt het hier niet uit te proberen, maar de vakantie duurt niet meer lang. Ik zal een setje gereedschap meenemen om een en ander te proberen ter plaatse.

groeten, Mark

Profiel  
 
Gepost: 09 juli 2014 12:23 AM
  [ # 11 ]

Terugkomend op de eerste alinea uit je openingspost, rijd je niet gewoon in een te hoge versnelling naar boven? Zo’n motortje heeft natuurlijk maar een beperkt vermogen en moet echt wel op toeren gehouden worden in dergelijke omstandigheden. Bergop rijden is echt heel wat anders dan het nieuwe rijden wat wij hier in de lage landen doen. Gewoon op toeren houden en het extra lawaai voor lief nemen.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43287
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 09 juli 2014 12:27 AM
  [ # 12 ]

Als deze Berlingo een DW8 motor heeft is de eerste tip, zoals altijd, het (laten) controleren van de klepspeling.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
markjoe
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 54
Geregistreerd: 12-12-2006

Gepost: 09 juli 2014 12:34 AM
  [ # 13 ]

Hoi allemaal, Het probleem is niet alleen bij het echt omhoog rijden, maar ook horizontaal op hoogte. Kleppen zijn gesteld bij de 240K distributieriemwissel (thans net over de 300k), dus die moeten ook nog wel goed zijn. En in Nederland heb ik dus echt nergens last van.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook