Ohjee. Zo heb je ineens een onderdeel over. Waar hoort deze? Op de naafbout?
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006
- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Dat lijkt de olie- of vet keerring te zijn die aan de “achterzijde” van je wiellager hoort te zitten in de ring die het lager opsluit. Echt wel nodig hoor…
Zat er geen nieuwe keerring bij je nieuwe lager en dat je die hebt gebruikt deze ziet er uit alsof ie een beetje over de datum is, met name de slinger in de lip. Een losse nieuwe keerring kost 7 a 10 euro…
waar rook is, is…
LHM only!
De “achterzijde” van het wiellager is nu open inderdaad. Het smeervet kan daar zomaar ontsnappen. Deze keerring moet dat voorkomen? Ik draai morgen het zaakje wel weer open.
Hij is nog in prima staat. Er zit wat oud vet op, waardoor de foto een beetje vertekend. Het rubber bevat geen scheuren oid.
Bij het nieuwe lager dat ik heb zat geen vergelijkbare ring.
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006
- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
De keerring lijkt op de fotos ook behoorlijk plat gesleten, de lip hoort puntig te zijn.
Ik denk dat deze keerring er nu juist voor heeft gezorgd dat je lager kapot is gegaan.
Achterwiel lagers gaan bij deze bussen 10x vaker kapot dan de voorwiellagers en dat terwijl ze voor veel zwaarder belast worden en het dezelfde lagers zijn.
Vanaf medio 1979 is er een extra randje op de draagarm aangebracht waarop een blikken lekrandje kan worden gedrukt. Deze zorgt ervoor dat vuil water/vocht minder makkelijk in het lager kan lopen.
Juist bij veel stilstaan kan dit dan voor roesten/inpitten van de lager schalen zorgen en daar lopen ze op kapot.
Ik denk dat jij nog een oudere versie hebt en raad je aan echt een nieuwe keering te monteren en deze in te vetten, tussen de dikkere binnenlip en de buitenste stoflip vóór montage.
waar rook is, is…
LHM only!
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006
- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Als je voorlopig geen andere oplossing hebt kan je de afdichting van deze keerring iets verbeteren door de dunne spiraal veer uit de lip te halen, te kijken waar deze “in elkaar geschroefd” zit. Door hem daar los te schroeven kan je er een lange veer met één dunner uiteinde van maken. Als je nu ca. 5mm van het dikke deel afknipt en hem daarna weer in elkaar schroeft klemt de veer iets sterker en helpt de keerring bij het beter afdichten. Een nieuwe is altijd veel beter.
waar rook is, is…
LHM only!
Haha, er is geen punt meer te herkennen. Alles is vlak. Ik ga op zoek.
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006
- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Let op bij het in elkaar schroeven eerst op voorspanning brengen zodat als je de veer los zou laten deze door de veerspanning vanzelf in elkaar geschroefd blijft. Net als bij het losmaken, dan moet je de veer ook op spanning brengen anders komt hij niet vrij
waar rook is, is…
LHM only!
Ik heb voorlopig nog moeite met het vinden van een nieuwe keerring.
Ik heb de volgende gegevens volgens http://www.yoyoparts.com/oem/5797269/citroen-26126159.html
In de catalogus op http://outcat-cs.tecdoc.net/ows2t/login?user=corteco&pass=corteco&country=nl&language=nl is dit onderdeel nog vindbaar. Echter, hoe kom ik er dan aan? Ik kan niet vinden of er een garage in de buurt zit die contacten heeft met dit bedrijf.
Bij Citroën hebben ze het onderdeel sowieso niet meer. Payen levert het niet meer. Dacia schijnt het onderdeel ook gebruikt te hebben, maar levert het niet meer.
Op Ebay.fr staan nog wel advertenties, incl. wiellager. Met mijn beste frans is losse verkoop misschien te overleggen.
http://www.rockauto.com/ heeft ze ook in hun catalogus staan. Die zijn bestelbaar. Voor slechts 2 stuks weegt het niet echt op tegen de verzendkosten.
Dus: Zijn er meer belangstellenden?
EDIT:
Die website heeft wel hele slechte reviews..
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006
- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Voorheen kon ik bij Geha Bouw de keerringen zo bestellen, het schijnt dat ze nu overgenomen zijn of worden. Ik weet niet wat dat voor invloed heeft op de leverbaarheid van de keerringen…
ELRING: 68 x 87 x 8mm
NAK: TC 68 x 87 x 8mm
TAURUS: S 01116 en wederom 87 x 68 x 8mm
Het is een standaard keerring die in veel industrie toepassingen (machines) ook wordt gebruikt dus wat dat aangaat moet het geen enkel probleem zijn om ze te vinden. Dit is nu eens een onderdeel van de bus wat niet “uniek” is.
waar rook is, is…
LHM only!
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006
- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
SOG 105493 weer dezelfde maat (uiteraard!!!)
waar rook is, is…
LHM only!
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006
- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
op basis van dit onderdeel nummer moet je hem ook bij Mister-auto.nl kunnen bestellen!
waar rook is, is…
LHM only!
Ik heb ze nu besteld bij atd.nl. Via mister-auto.nl kreeg ik het niet voor elkaar. Ik ben ook nog langs Wilmink in Groningen geweest. Zij kunnen alles bestellen bij Elring. Echter, zij leveren niet aan particulieren, dus zou ik dan bij Brezan o.i.d. aan moeten kloppen. Op die manier maken iets te veel instanties winst naar mijn idee.
Het inbouwen verliep verder vlekkeloos. Ik moet nog wel kijken hoe de keerring op zijn plek gehouden wordt. Toen ik de keerring aan de andere zijde verving, viel me op dat de keerring hier veel directer wordt vastgeklemd. Op 3 van de 6 bouten waarmee het wiellager vastgezet wordt, zat een extra plaat om de keerring vast te houden.
Binnenkort ga ik de bus stallen. Hij komt onder een kapschuur te staan, vergezeld door 2 andere oude busjes. De komende weken werk ik nog wat roest weg. Ik ga ook het zonnepaneel dat ik al even in bezit heb installeren. Daarmee hoop ik het ontladen van de accu te voorkomen. Op fora is genoeg te vinden wat moet gebeuren voordat een auto voor langere tijd gestald wordt. Hier maak ik dan ook dankbaar gebruik van.