Sinds een tijdje heb ik het volgende probleem.
Als ik achteruit de garage inrij moet ik over een “drempeltje”. Ik moet dan wat meer gas geven en schiet dan over de drempel waarop ik direct stevig rem, omdat ik anders door de achterkant van de garage rij .
De motor slaat dan vrijwel altijd af. Wie weet waardoor dit komt. Ik heb een halfautomaat van bj. 1968 en rij op gas.
Heb je al eens geprobeerd of dit zich ook voordoet bij rijden op benzine ???
Zou zomaar kunnen dat de gas (lpg) toevoer wordt afgesloten door de gasklep in de verdamper
bij plotseling remmen….
Er zijn verhalen dat DS/ID’s afsloegen bij het rijden door een bocht naar rechts…of links
De plaatsing/stand/montage van de verdamper luistert bij sommige merken nauw.
Ook zou het kunnen dat er bij het achteruitrijden niet ontkoppeld wordt (koppelingscilinder
ontkoppeld de drukgroep niet).
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.




Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 04-05-2011
- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
Dit lijkt me een geval van slecht afgestelde half-automaat. Als de koppeling voldoende slipt en niet te abrupt inkomt, dan kun je dat drempeltje gewoon met slippende koppeling en met veel beleid nemen. Er is dan geen reden voor veel gas en hard remmen.
Veel half-automaten grijpen veel te abrupt aan. Dat is eenvoudig af te stellen met de koppelingsregelaar. Die zit in het verlengde van de gasstang en kan met een schroef afgesteld worden. Het WPH biedt uitkomst. Mijn ervaring is dat beetje lui afgestelde koppeling het beste rijdt.
Dank voor jullie reactie.
Ik heb het op benzine uitgetest en dan gaat het vaker goed.
Maar ook dan is het niet 100% oké. Ik ga het slipmoment ietsaanpassen, masr niet te veel.
Anders erger ik mij er weer aan dat bij gewoon schakelen de koppeling laat aangrijpt





























Totaal aantal Berichten: 10414
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Nog een mogelijkheid: een voet op het gas en de andere op de rem. Dan kun je redlijk beheerst over de drempel.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Toch nog even terugkomen op de koppelingscilinder. Als ik wil dat er eerder ontkoppelt moet worden moet de vork dan nasr voren of achteren, ofwel moet de bout in- of uitgedraaid worden?





























Totaal aantal Berichten: 10414
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Nee!!! Die moet je gewoon afstellen zoals voorgeschreven. Het toerental waarbij hij aangrijpt moet je afstellen met de centrifugaalregelaar.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Dat weet ik! Dank voor je ongerustheid .
Wat betreft de koppelongscilinder. Een enkele keer als ik langzaam in zijn twee rij, imdat ik bihvoirbeeld afsla om een woonerf op te rijden begint de auto te schokken. Ik moet de versnelling dan snel in zijn vrij gooien om er van af te zijn.
(Sorry voor de spelfouten. Gebruik mijn mobiel. Typen is dan minder)
Kan dat schokken dan te maken hebben met het niet ontkoppelen doordat de koppelingscilindee niet goed staay?





























Totaal aantal Berichten: 10414
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Dat kan ook speling in de aandrijflijn zijn (komt vrij vaak voor op die leeftijd). Als je de koppeling volgens WPHB afstelt kan die niet de oorzaak zijn.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Gisteren het slipmoment een beetje aangepast en stationsir toerental op gas iets verhoogd.
Ik reed zo de garage in zonder dat de motor afsloeg. Hopelijk hebben deze kleine aanpassingen definitief succes.
Bedankt voor alle raadgevingen.