Beste forumleden,
Ik heb een citroen c1 van bouwjaar april 2011. Na 37.000 km blijkt mijn koppelingsplaat kapot te zijn, terwijl ik een sensodrive (semi automaat) heb. Ik heb de auto altijd door een erkend citroendealer onderhouden, dus aan het onderhoud kan het niet liggen. Ik heb nu Citroen Nederland gemaild, zij geven aan dat de koppelingsplaat een ‘slijtage’ onderdeel is en dus niet onder de garantie valt. Coulance kan er dus niet gegeven worden. Daarnaast heb ik bij de dealer, waar ik de auto heb gekocht, gebeld om te vragen of dit onder de garantie valt. Helaas krijg ik hetzelfde verhaal te horen.De koppelingsplaat is een slijtage onderdeel en valt dus daarom niet onder de garantie. Ook kan het liggen aan bijvoorbeeld de rijstijl van de gebruiker, werd mij meegedeeld. Een onderzoek zou ongeveer 100 euro kosten. Ik heb toen mijn auto naar een ander garage gebracht en zij hebben gratis naar de auto gekeken. Diagnose: kapotte koppelingsplaat.
Het maken van de koppelingsplaat zou aanvankelijk 850 euro kosten bij de erkende dealer. Vandaag kreeg ik te horen dat zij vanuit gingen dat ik een gewone schakelbak heb en daar was de 850 euro op gebaseerd. Vandaag kreeg ik dus te horen dat het maken van de koppelingsplaat ca. 1100 euro zou kosten, maar zij zijn ‘coulant’ en willen hiervoor ‘slechts’ 785 euro voor rekenen. Zij zeggen bereid te zijn om binnen te kijken om te kijken of een ander oorzaak is waardoor de koppelingsplaat kapot is. Echter, indien zij niets vinden kost dit mij 785 euro..
Hierop heb ik Citroen Nederland gemaild wat de gemiddelde levensduur van de koppelingsplaat is. Tot op heden heb ik geen antwoord op gekregen. Citroen Nederland is wel erg snel met mailen over dat de koppelingsplaat niet onder de garantie valt, maar mijn vraag over de levensduur van een koppelingsplaat zijn zij mij nog het antwoord schuldig.
Ik over overweeg om de geschillencommissie in te schakelen, maar ik laat de auto eerst maken. Dan betaal ik mijn auto ‘onder protest’. Maar ik ben bang dat er uit het onderzoek van de geschillenonderzoek niets zou uitkomen, omdat de dealer het probleem al verholpen heeft.
Wat moet ik nu doen? De auto laten maken bij de dealer? Of toch naar een ander garage gaan? De dealer zegt dat andere garagehouders misschien de auto niet goed kunnen repareren, omdat zij niet de juiste software hebben..
Kan iemand mij advies geven?
Alvast bedankt..
Totaal aantal Berichten: 752
Geregistreerd: 26-02-2011
- 2CV 6 club
- Dyane acadiane
- 2CV AZU
Heb je deze auto nieuw gekocht?
Totaal aantal Berichten: 6129
Geregistreerd: 23-03-2007
- C1 1.0 Collection
- Overig BMW E39 525i Touring
Ik heb van meerdere garagehouders gehoord dat de koppeling van de C1 en ook van z’n Peugeot zusje bij zo’n 30.000 km wel op is… Zwak punt van deze auto’s blijkbaar. De Aygo schijnt het dan weer minder te hebben.
Hoi LL,heeft de dealer geprobeerd de bak opnieuw in te leren waarbij de koppelingsactuator opnieuw de pedaalslag inleerd ? vaak slijt de plaat en raakt dan buiten de tolerantie,je moet het zien als opnieuw de koppelingskabel afstellen om tot een goede vrije slag te komen.kruipt de auto nog wel in de ingeschakelde versnelling ? gaarne je reactie Robert Sport
c est la vie
Ja, de auto is nieuw, nu zo’n 3 jaar oud. Bouwjaar is april 2011. Ik heb de citroen c1 nieuwgekocht bij de dealer, motorhuis rotterdam. De kosten zijn ca. 1100 euro voor het vervangen van de koppelingsplaat. Beetje erg veel als je mij vraagt.. motorhuis rotterdam zegt inderdaad dat zij het kunnen afstellen.
Bedankt Robert Sport voor je reactie. Ik begrijp niet goed wat je bedoelt, maar is dat arbeidsibtensief, oftewel zijn er hier veel koste. Aan verbonden? Motorhuis rotterdam rekent namelijk voor elk wiswasje talloze euro’s… kan het ook zijn dat de auto gewoon verkeerd is afgesteld tijdens de onderhoudsbeurten? Bijvoorbeeld met software gebruik? Zo ja, dan is motorhuis rotterdam de schuldige! Ik heb de auto altijd netjes door motorhuis rotterdam laten onderhouden. Wat kan er fout zijn gegaan bij de onderhoudsbeurten, waardoor mijn koppelingsplaat nu al kapot is? Bedankt voor uw reactie.
Totaal aantal Berichten: 17397
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
L.L. Hoe zuur dit ook voor je is, dit forum is niet bedoeld voor het zoeken naar schuldigen. Hier zoeken we oplossingen!
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Beste administrator ,
Mijn excuses, ik zal voortaan geen namen noemen. Ik kan echter de naam van de dealer niet meer wijzigen… Er staat dan dat ik niet geautoriseerd ben om te wijzigen.
Totaal aantal Berichten: 752
Geregistreerd: 26-02-2011
- 2CV 6 club
- Dyane acadiane
- 2CV AZU
Als er bij meer C1’s en 107’s na ong. 30.000 km de koppeling eruit draait dan lijkt het mij toch niet dat dat dan altijd aan de dealers zou liggen?
Zou eerst eens de oplossing van Robert Sport proberen (eerst rondje dealers/garages doen voor een prijsopgave hier van!?) en als dat niet helpt kun je weer een rondje doen om te zien wie het goedkoopste is.
Totaal aantal Berichten: 1825
Geregistreerd: 09-02-2011
- Xsara Picasso 16-16v
er zijn garage’s die zich hebben gespecialiseert in deze kopeling, voor deze modelen, even kijken op marktplaats, dacht iets van 450 a 500euro, zwart.
De auto kruipt volgens mij nog in de ingeschakelde versnelling, al gaat dit wel erg moeizaam.. De motor maakt dan erg veel lawaai.
Wellicht dat de fabrikant hier wat aan kan doen, als het verkeerd afgesteld is. Maar ik krijg van de fabrikant te horen dat dit onder ‘slijtage onderdeel’ valt en dus geen garantie hieraan verbonden is.
Op mijn vraag over wat de gemiddelde levensduur van de koppelingsplaat is, geeft de fabrikant geen antwoord op. Ik heb een facebook bericht achtergelaten en 2x een mail hierover verzonden.
De dealer zegt dat het beste is om bij hun te laten maken, omdat zij de juiste software hebben om mijn auto goed af te stellen.. Zij zeggen dat als het niet goed is afgesteld, dat ik nog verder van huis ben en dat over een tijd weer de koppelingsplaat vervangen moet worden. Ook zouden zij de originele onderdelen hebben etc etc..
400 of 500 euro vind ik meer een schappelijke prijs.
Hoi LL,je zegt dat de motor meer lawaai maakt ,dit kan duiden op een te laag toerental door te veel aangrijpen van de koppeling ! de beste oplossing is de bak opnieuw in te laten leren om te kijken wat dit doet met het rijgedrag ,ik kan je hier eventueel bij helpen als je in het midden van het land woont grt
c est la vie
Bedankt Robert Sport voor je advies en dat je bereid bent om te helpen! Is dit ook het geval bij een automaat? (sorry, ik ben echt een leek op dit gebied) De dealer geeft aan dat de koppelingsplaat defect is en dat het vervangen van de koppelingsplaat, zij hebben een offerte gemaakt, inclusief de price as keerring en het vervangen van de olie. Ik neem aan dat er dan het vermoeden bestaat dat er olie is gaan lekken. Maar je hebt het over ‘inleren’ van de versnellingsbak. Is dit arbeidsintensief werk? Ik woon helaas niet in het midden van het land.. Vandaar dat ik naar de dealer hiervoor moet.
beremans schreef:er zijn garage’s die zich hebben gespecialiseert in deze kopeling, voor deze modelen, even kijken op marktplaats, dacht iets van 450 a 500euro, zwart.
Met factuur en garantie lukt dit ook wel. Bijv bij hegru te Veldhoven. Evengoed een flinke uitgave na vrij weinig jaren en km’s. Succes!
Ik heb van de dealer te horen gekregen dat de reparatie en nieuw koppelingsplaat, inclusief price as vervangen en olie verversen voor 785 euro. Volgens de dealer kan de Citroen c1 met sensodrive niet ingeleerd worden.
De auto staat al bij de dealer. Hopelijk blijft het bij de 785 euro. De dealer zegt dat zij pas met zekerheid over de prijs kunnen zijn, als zij de versnellingsbak hebben gedemonteerd. Wat zal er nog meer kunnen zijn, waardoor de kosten op kunnen lopen? Mijn auto is vrij nieuw (3 jaar oud).
Hoi L.L. , wat een onzin van deze “dealer” ,de bak moet altijd mbv de testkast ingeleerd worden om de schakelstanden te herkennen en de afstand van de koppelingsslag binnen een bepaalde waarden te krijgen !
een priseas keerring vervangen bij deze bak houdt in dat de complete bak uit elkaar moet ! onzin ! alleen als lekkage zichtbaar is zal dit moeten ,bij de meeste versnellingsbakken van ons merk kan deze wel los vervangen worden maar bij deze japanse bak niet !om de koppeling te vervangen moet de koppelingsactuator eerst vrij gezet worden mbv de testkast anders gaat hier de reparatie al mis ! deprijs voor een set ligt erg hoog bij de dealer als ze origineel monteren maar in de parallel handel is tegenwoordig een set te krijgen voor de helft van de prijs [optie] zo kan je de kosten aardig drukken ! ik hoop dat dit goed gaat komen succes
c est la vie