2 van de 5
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
   
Joepie ik heb een snoek ;(
repelsteeltje
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 428
Geregistreerd: 26-02-2006

Gepost: 12 juli 2014 03:38 PM
  [ # 16 ]

Dit onderwerp is toch reeds meerdere keren besproken hier op het forum.

Er zijn verschillende slanglengtes van fabriekswege gemonteerd geweest. Een Dspecial uit ‘72 heeft de korte. De binnendoorsnee is aan de kant van de hogedrukregelaar 9 mm, en de aansluiting op het metalen retourstuk 7 mm.

Ik heb goede ervaringen met 10 mm olie- en benzinebestendige slang. 40 cm lengte is voldoende, dat past.
Als je alleen benzinebestendige slang monteert, is de levensduur veel korter.

Profiel  
 
Griemer
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 282
Geregistreerd: 27-12-2009

Gepost: 12 juli 2014 05:35 PM
  [ # 17 ]

De 8mm slang zit er op,  had achteraf liever een 10mm gehad inderdaad. Vraag me wel af of die aan de dunne kant wel goed klemt dan.

Na het starten bleef de pomp eerst luidruchtig tikken, na een minuut ofzo hoorde ik een ‘poefff’ in de voorraadtank en daarna pompt ie weer als vanouds. Is dit zo ok,  of moet ik nog iets doen? (behalve remmen ontluchten dan)

Profiel  
 
repelsteeltje
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 428
Geregistreerd: 26-02-2006

Gepost: 12 juli 2014 05:47 PM
  [ # 18 ]

Ik denk dat het helemaal goed is. Eventueel de hd-regelaar ontluchten.

Een goede slangklem bindt de slang echt wel dicht.

De pomp draaide eerst zonder voldoende LHM, vandaar dat metaalachtige geluid. Met de plof is de lucht uit het systeem verdwenen.

LHM afvullen in hoogste stand, peilslang op LHMvat tussen min en max.

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3445
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 12 juli 2014 06:20 PM
  [ # 19 ]
waterman schreef:

Je moet wel ff de remmen rondom ontluchten straks. Omdat het systeem vrijwel leeg is geweest heb je 99% kans dat er nu lucht in de remmen zit.

Dat is ook weer een advies met dubbele bodem, want als je niet weet hoe dat moet krijg je het gegarandeerd niet voor elkaar.
Met name de achterremmen halen de remdruk uit het veersysteem. Dat is heel mooi, want daardoor remmen ze nooit harder dan nodig.
Maar als je de auto opkrikt om er bij te kunnen heb je geen veerdruk, dus ook geen remdruk.

Met de hoogteregelaar in de hoogste stand en draaiende motor wel.
Met een stoeptegel of zo op je rempedaal kan je het zonder hulp.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Bjorn Kusters
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 230
Geregistreerd: 24-08-2007

- ID/DS DS 21 Pallas BVH
Gepost: 12 juli 2014 07:29 PM
  [ # 20 ]

Hallo,

Ten eerste gefeliciteerd met je Snoek.
De treiterslang kan je vervangen door benzineslang , dit heb ik met meerdere rubber slangen gedaan en houd na 6 jaar nog steeds.
Alleen wil een of andere oude rubberslang nog wel eens tegenwerken.
Maar hier komt een einde aan zodra de DS voorzien word van zijn gereviseerde motor (ben aan het wachten op onderdelen en tot de krukas terug komt van het revisiebedrijf die hem afslijpt).
De treiterslang heb ik de laatste keer vervangen door een doorzichtige slang zoals een benzineslang van een brommer maar dan grotere diameter natuurlijk.
Dit houd ook al een hele poos.
De slang van de lekzak l.a. naar rechts heb ik 6 jaar geleden vervangen door een blauwe slang die oorspronkelijk gebruikt word voor pneumatiek.
Dit houd eveneens voortreffelijk.

Waar je wel mee moet opletten is met lekzakken…..
Eerst had ik ze vervangen door imitatie maar deze hielden het maar 6 weken vol…..daarna een set orginele gemonteerd en dit houd al jaren.

De meeste vervloeken de ds wel hoor , hij heeft gewoon een slechte naam , en vele zijn erg “bang” voor defecten aan het hydraulisch systeem.
Maar vele roepen dan : ohhh dan gaan de veerbollen kapot en dan zit je te kijken.
Duidelijk een gevalletje van de klok horen luiden maar niet weten waar de klepel hangt.
De veerbollen is als ze slecht zijn een van de eenvoudigste klussen aan de ds hahaha.

Mijn ds heb ik gekocht als vrak en was echt rijp voor de sloop , onderhand heb ik het chassis rondom , de hydrauliek , interieur en ombouwen naar pallas aangepakt.
Nu is de 2100 motor zo goed als overleden dus ben ik een andere motor aan het opbouwen voor hem.
Als dat gedaan is dan is de ds weer mobiel.

De Ds is mits hij helemaal in orde en nagelopen is , dus als alle rotte appels er uit zijn een hele betrouwbare auto.
Maar o wee als dit niet gedaan is of niet het geval is en je denkt dan vele probleemloze km’s voor de boeg te hebben .....tja dan kan hij je heeeeel erg tegen zitten.

Gr Bjorn

Profiel  
 
Griemer
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 282
Geregistreerd: 27-12-2009

Gepost: 12 juli 2014 08:12 PM
  [ # 21 ]

zal even kijken hoe ik de HD-regelaar moet ontluchten.  Het geheel maakt nu een ander geluid onder de motorkap.  De hydraulische pomp slaat om de 30sec. ofzo aan dus dat is wel goed denk ik, maar het is net of de motor nu anders klinkt.  Het geluid gaat om de paar seconden ‘heen en weer’.

Net een testritje gemaakt en nou loopt er vocht op mijn linker schoen vanonder het dashboard.  Geen LHM-volgens mij.  Doorzichtig maar volgens mij geen water,  voelt iets vettig aan, maar ja dat gevoel kan ook van mijn vieze handen gekomen zijn.  Enig idee?

Profiel  
 
john DS
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 11
Geregistreerd: 29-11-2011

Gepost: 12 juli 2014 11:06 PM
  [ # 22 ]

Dat probleem heb ik ook gehad, vermoedelijk de kachelradiator of de kachelkraan . Op de kachelkraan wordt nog wel eens geleund tijdens het sleutelen.

DS 21 M 1969

Profiel  
 
capt kok
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 406
Geregistreerd: 19-05-2009

Gepost: 12 juli 2014 11:12 PM
  [ # 23 ]

Denk ik ook aan, mogelijk is de o-ring verdroogd. Gezien de andere perikelen lijkt dit het meest voor de hand te liggen.
Twee moertjes los en je kan erbij, wel ff opletten met de thermostaatleiding.

en…. niet vergeten: zelf de slingers ophangen cool smile

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43343
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 12 juli 2014 11:34 PM
  [ # 24 ]

Of het uitgaande pijpje van de kachelradiateur is iets losgescheurd. Even goed kijken, het is makkelijk te solderen namelijk als je die spulletjes hebt.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10415
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 13 juli 2014 12:52 PM
  [ # 25 ]
Griemer schreef:

De 8mm slang zit er op,  had achteraf liever een 10mm gehad inderdaad. Vraag me wel af of die aan de dunne kant wel goed klemt dan.

Na het starten bleef de pomp eerst luidruchtig tikken, na een minuut ofzo hoorde ik een ‘poefff’ in de voorraadtank en daarna pompt ie weer als vanouds. Is dit zo ok,  of moet ik nog iets doen? (behalve remmen ontluchten dan)

De originele slang heeft aan beide kanten verschillende binnendiameters.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Griemer
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 282
Geregistreerd: 27-12-2009

Gepost: 21 juli 2014 11:31 PM
  [ # 26 ]

Toch maar even de originele slang besteld, want de 8mm slang gaat er bij de HD-regelaar errug moeilijk om.  Het er niet 100% vertrouwen in dat ie er nu ver genoeg op zit.

Zijn er meer soortgelijke problemen te verwachten naar 10 jaar ‘bijna stilstand’, 500km in deze periode. Dus verharde slangen die elk moment kunnen knappen?  Heb ondertussen plm 100km gereden en alles lijkt naar behoren te werken.

Profiel  
 
DS-Frank
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 560
Geregistreerd: 08-11-2006

Gepost: 22 juli 2014 07:13 AM
  [ # 27 ]

Tsja, je kunt van alles verwachten na tien jaar stilstand. Je weet alleen niet wat en als je van alles preventief iets aanpakt is het toch weer net dat ene dingetje wat je niet had verwacht. Kortom: een (Franse) auto van meer dan 40 jaar oud. Gefeliciteerd! cheese

Voor een gave DS ga je naar http://www.logo-shop.nl

Profiel  
 
capt kok
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 406
Geregistreerd: 19-05-2009

Gepost: 22 juli 2014 09:38 AM
  [ # 28 ]

Het lijkt wel een beetje in mineur te eindigen zo, ik denk dat je een mooie koop hebt gedaan. De problemen die nu ontstaan zijn de ouderdomsproblemen die anders gedurende het gebruik wel naar voren zouden zijn gekomen.

Het hydraulisch systeem kent maar een paar rubberslangen en die preventief vervangen na 40 jaar kan geen kwaad. Ook het vervangen van je LHM na zo’n lange tijd stilstand is geen luxe.

Verder zou je kunnen nakijken wat de status van je koelsysteem is, in Frankrijk werd vroeger gewoon water gebruikt als koelvloeistof waardoor er nogal eens kalkafzet in je radiator en in de motor ontstaat. Dit kan na een lange rustperiode wel eens loskomen, hebben sommige van ons gemerkt en dat kan dan wat problemen geven. Wat ik begrepen heb gebeurt dat meestal na het installeren van autogas, de motor wordt net wat warmer/ moet harder koelen.

Mijn ervaring is dat je snel je auto leert kennen en dat juist het sleutelen leuk is aan een ds, en via de clubsleuteldagen heb je ook voldoende helpers als je twijfelt.

Een tip: if it aint broke, don’t fix it. Het is uiteindelijk toch een oude auto en niets is zo frustrerend als een afgebroken bout van iets wat eigenlijk niet los hoeft….


Veel plezier!

De lijst wordt vast nog aangevuld,(of niet want het blijft toch een beetje geluk hebben) maar ik denk dat het gewoon erg goede auto’s zijn, maar stilstand is niet altijd goed voor bepaalde onderdelen.

en…. niet vergeten: zelf de slingers ophangen cool smile

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43343
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 22 juli 2014 09:49 AM
  [ # 29 ]

Tja, een auto die 10 jaar heeft stilgestaan zomaar weer gaan gebruiken.. Ik weet niet of ik dat zelf zo zou doen. Om te beginnen zou ik dat ding eerst even een flinke onderhoudsbeurt gaan geven. Hoe dan ook verse olie én zeker een nieuw oliefilter! Dan gelijk even kleppen stellen, carburateur goed schoonmaken, ontsteking nazien. En daarna absoluut de LHM vervangen en alle bollen laten vullen. Dan heb je de basis gewoon goed. Als je d’r niets aan doet of wil doen dan moet je niet gek opkijken van onbetrouwbaarheid. Het is al gezegd: het is 40 jaar oud en heeft gewoon (veel) onderhoud nodig!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 22 juli 2014 10:11 AM
  [ # 30 ]

Ik zou in ieder geval de opvoerslang van benzinepomp naar carburateur vervangen!
Kijk ook de bevestiging van pijpje op carburateur na op lekkage: is al veel over geschreven.

knuffel

Profiel  
 
 
2 van de 5
 < Vorige 1 2 3 4 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook