Beste allemaal,
Ik wil binnenkort mijn koppeling en rechter motorsteun gaan vervangen.
De reden: als ik vanuit stilstand optrek dan stuitert de motor hevig. Ik heb bijna het gevoel dat hij tegen mijn motorkap aan slaat (maar er zit geen deuk in dus dat zal wel niet . Hij bokt een keer of 4.
Het trillen komt enkel voor bij vertrek uit stilstand. Het begint zodra ik mijn pedaal enkele mm heb laten opkomen (dus als we eigenlijk al heel zachtjes aan het rijden zijn) Snel/langzaam laten opkomen, bij hoog/laag toerental maakt geen verschil. Soms is het erger dan anders. Ik heb de schroef op de bak trouwens al bijna volledig ingedraaid, omdat anders mijn bak kraakt bij het schakelen (vooral bij R en in eerste)
Ik las op het forum iemand anders die dit had, hierbij was er een vinger afgebroken en dus schuin gesleten.
Ik ben van plan om het met twee man in enkele dagen te doen.
Ik wil alles in een keer bestellen, zodat ik ook op zondag kan werken zonder erachter te komen dat ik een rubbertje mis en moet wachten tot maandag de deuren weer open gaan.
Mijn vraag is dus eigenlijk: wat heb ik precies nodig?
Drukgroep, koppelingsplaat, druklager en motorsteun natuurlijk.
Toplager? Speciale rubbertjes? Speciale veertjes?
Welke goedkope onderdelen vervang ik verder het beste als ik de bak eraf heb liggen?
Oh ja, het is een dsuper uit april 1971, dus met normale handgeschakelde 4-bak
Alvast hartelijk dank.
Totaal aantal Berichten: 1532
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Het kan ook zijn dat er een bovenste moer van een motorsteun los zit.
been there….
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
Totaal aantal Berichten: 10256
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Of KVS in de koppeling gekomen…
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Inderdaad ook toplager vervangen,
En
Lager + keerring nokkenas
Kleine keerring in ontstekings huis voet, bestaan 2 maten, allebij kopen.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
En dan maar gelijk de “treiterslang ” vervangen nu je er een beetje beter bij kan
Succes , Walter
Meten is weten , gissen is missen
Rubbertjes voor de aansluiting op het stuurhuis (van die kleine ronde)+ leidingrubbers.
Veerbol ringen (sleutelt makkelijker als je de bollen eraf schroeft).
Inderdaad retourslang.
Uitlaatpakking voor het spruitstuk?
En ik zou inderdaad een nieuwe motorsteun aan de uitlaatkant zetten (of reviseren) en deze afstellen met een blok hout zoals beschreven in de wph. Ik heb er bij mij een iets groter hitteschildje overheen gezet.
Verder kan je overwegen om de distributieketting met tandwielen te vervangen. Niet dat ze gauw kapot gaan, maar na 100K gaat de ketting vaak wat rammelen
Borstels van de startmotor misschien ook nog.
En toch kom je altijd nog wat tegen….
krukaskeerring. Is al veel over geschreven.
gr r
Rinus
oeps, ben in de war met mn CX
gr ri
Rinus
H@ns schreef:
Veerbol ringen (sleutelt makkelijker als je de bollen eraf schroeft).
Uitlaatpakking voor het spruitstuk?
Verder kan je overwegen om de distributieketting met tandwielen te vervangen. Niet dat ze gauw kapot gaan, maar na 100K gaat de ketting vaak wat rammelen
Hier komt de keuze: laat je de motor zitten of niet. Motor er uit is duidelijk meer werk, maar dan kan je inderdaad extras zoals distributie aanpakken. (Dan ook distr deksel pakking en vlampijp pakkingen).
Als de motor er uit gaat, overweeg dan ook een moer voor een evt lambdasonde in de vlampijp te zetten. Nuttig zowel voor de benzine als de lpg rijder!
Ikzelf zou de motor gewoon laten zitten. Is extra werk en je hebt dan een motor takel nodig. Risico afbreken tapeinden vlampijp…..Als je motor er uit haalt en ook distr vervangt, haal je het zeker niet in 2 dagen.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Aan de andere kant is het demonteren van de motor relatief niet zo heel veel meerwerk…
Als je de tijd hebt zou ik het wel doen.
Heb je de verwarmingskraan op het schutbord zitten? Dan kan je daar ook onderhoud aan plegen als de motor er uit is.
2 dagen is alleen voor professionals… maar je schrijft enkele dagen, dus kennelijk heb je wat ruimte.
Misschien ook nog hoezen van de aandrijfassen?
Heb je vaker al eens koppeling vervangen?
Stuurhuis effe goed de harmonica rubbers nakijken en de handremblokjes goed bekijken. En als deze laatste bijv. 20% zijn zou ik ze alvast vervangen. Zijn de kosten niet en scheelt een hoop werk.
-loctite.
-Als je de bak er net op hebt, effe met de slinger draaien en een hulpje of alles goed werkt.
Geweldig dit, je begint aan de koppeling en je hele motor compartiment is zo ongeveer gerenoveerd!
Maar goed dan kan je er wel weer een hele tijd tegen aan.
http://www.mijnalbum.nl/Album=TVQZNGCK
http://www.mijnalbum.nl/Album=QEOLXD3E
http://www.mijnalbum.nl/Album=ZDJPI4T4
http://www.facebook.com/profile.php?id=100000817440551
citroen ds 23 inj pallas 1973
DS special 1972
Mercedes ML320
Volkswagen krafter Polygon Nederland
Alvast allemaal bedankt,
Ik ga een paar dagen naar Frankrijk en het plan ontstaat om mijn hele auto te ontmantelen
Ik snap dat het verstandiger is om de motor te verwijderen, maar ik wil het enkel op de versnellingsbak houden.
Dus om het lijstje te maken:
Koppelingsplaat
Drukgroep
Druklager
Toplager
Nokkenaskeering
Nokkenaslager
Keering ontstekingshuis (2 maten)
Treiterslang
Stuurhuis/versnellingsbak o ring (aantal?)
Motorsteun
Eventueel
Harmonica rubbers stuurhuis
Handremblokken
Hoezen aandrijfassen
Klopt dit zo’n beetje?
Het zal mijn eerste ds bak wissel worden. Ik heb het wel bij andere auto’s gedaan, maar toch….. Wel spannend.
Ik heb er al redelijk wat over gelezen op het forum. Nu het wph nog doorspitten.
Alle verdere tips en trics zijn natuurlijk welkom.
Nogmaals bedankt
Als je bak er toch af hebt, kun je eventueel ook meteen je remklauwen nakijken en eventueel voorzien van nieuwe afdichtingen. En als je remblokken niet helemaal fris meer zijn kan je deze ook meteen meenemen.
Je boodschappen lijst is correct.
Laat je niet opjutten om er van alles bij te doen, en los gewoon het probleem op waar het om gaat.
De ware vakman toont zich niet doordat die heel veel kan repareren en vervangen, maar juist door zich te beperken tot de essentie waar het om gaat. In de gezondheidszorg noemen wij dat het stepped care principe.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper
Opjutten, stepped care, een ware vakman? ‘wij’ noemen gezondsheidszorg “gewoon je gezonde verstand gebruiken” Doe het goed of doe het niet. Het prutsen komt wel als je onder de tremoren zit, gras zit te grazen nadat je voeten zijn ingebalsemed omdat er een nieuw “care” programma is bedacht.
Je moet echt geen 2 tientjes uitsparen om bij de volgende APK de boel weer los te moeten schroeven.