Aangezien deel 1 op slot staat komt bij deze deel 2. Het beste zou natuurlijk zijn als een mod deel 1 weer zou openen, en de hele inhoud van deel 2 in deel 1 zou zetten.
Goed, ik kom net onder de BX vandaan, ‘t was vandaag niet zo extreem koud, en ik had even tijd, dus waarom niet… even puntsgewijs m’n bevindingen:
- Sensor achterzijde blok (olieniveausensor ofzo), deze sensor zat zo vast als gezond is, maar toch lijkt er een spoortje olie vandaan te komen.
- Slang die aan olievuldop zit, en aftakking aan onderzijde slang (nabij carter). De afgetakte slang lijkt een beetje te zweten, het is redelijk vochtig. Nader onderzoek wees uit dat de slangklem waar deze mee vast zit (aan de grote slang) een beetje ERG vast zat, en heeft zich in de slang gesneden. Waarschijnlijk lekt het daar (scheurtje), maar het lekt niet extreem.
- Slang boven op het kleppendeksel zit los, maar lekt niet.
- afdekplaatje vliegwiel onderzijde motorblok, in 2 woord drijfnat. Ik had de BX op bokken staan, maar de ruimte was te klein om fatsoenlijk eraan te komen, het leek me dus beter dit niet eraf te slopen. Alles in die regio is zeiknat. Overal waar het vliegwiel zichtbaar is (en soms ook niet) is het erg nat. Onder de versnellingsbak hingen ook diverse druppels, en deze was gewoon nat van de olie.
- carter.. foto . Zichtbare schroeven zaten los.
Trouwens, wat is nou eigenlijk de carterontluchting? ik hoor die term vaak voorbij vliegen, maar welke slang is dat nou eigenlijk?
Marten zei dat de dikke slang vastzit met een originele Citroen slangklem, en dat deze slang waarschijnlijk nog origineel is. Nabij de slangklem (onderzijde slang) voelt het nat aan. Helaas zit de overgang kop - motorblok daar nog geen 5 centimeter vanaf.
Wat is de functie van het zwarte ‘ventiel’dopje? ik had dat doppie losgedraaid, en kvs kwam me tegemoed.
—————-
Graag alleen antwoord geven op de vragen die hierboven gesteld zijn. aub geen discussies. Indien toch opmerkingen: graag per PB
het ventieldopje is voor het ontluchten van je kvs systeem.
de carterontluchting>is een buizen systeem wat de overdruk + de dampen afvoert zonder het milieu extra te belasten.
de dampen uit je carter gaan door een (mio)filter heen, en die condenseert de olie eruit, en laat de rest van de dampen door de inlaat van de motor mee verbranden in de motor.
carterontluchting is van essentieëel belang, want als die niet goed werkt, zal er overdruk in je carter ontstaan, en dan krijg je net zo’n vette bende zo niet nog erger als wat jij aan olielekkage hebt.
zolang je dat plaatje niet weghaald bij je versnellingsbak, is er nog niks definitiefs te melden over je lekkage.
zet je auto in de hoogste stand,duik ff met sleutel of dopje 10 mm onder je auto, en haal die 3 boutjes los,,,max 5 minuten werk.!
mvgr wupke
haha, dankje voor de uitleg
Maar, kan je me de caterontluchting aanwijzen? Er loopt een slang (oliesysteem) naar het gasklephuis, is dat de slang in kwestie?
Ik heb dat ding eens verstopt gehad, en dat was inderdaad een enorme bende.
ik schroef morgen dat kappie eraf.
deur63 schreef:haha, dankje voor de uitleg
Maar, kan je me de caterontluchting aanwijzen? Er loopt een slang (oliesysteem) naar het gasklephuis, is dat de slang in kwestie?
Ik heb dat ding eens verstopt gehad, en dat was inderdaad een enorme bende.
ik schroef morgen dat kappie eraf.
middels foto niet, echter het is vrij eenvoudig.
in het midden van je motor komt de buis omhoog waar je ook je olie in doet bij de BX type’s (Xantia’s enzo is ietwat anders), maar daar begint de buis ook in het midden onder aan het blok, net boven het carter.
die buis lekt bij de bx type’s heel vaak bij de bevestiging op je blok.
alle andere slangen die op die buis zijn aangesloten zijn van je Carter ontluchting.
eigenlijk heel simpel dus.
mvgr wupke.
Hey MarK, ook bezig geweest aan de bix vandaag?? hier nog zo eentje…
Het viel me op dat toen ik de kap open trok de vuldop van de olie niet helemaal meer op zijn plaats zat maar 1 cm hoger
Een tijdje terug heb ik eens een topic geopend over sludge. Toen kwam die carterontluchting ook ter sprake want ik heb het idee dat ie een beetje verstopt zit zodat de motor teveel druk opbouwt binnenin. Dit heeft gelukkig nog niet geleid tot lekkages.
Dus ik ben ook wel benieuwd welke slang ik nou precies moet hebben. Daarbij zitten ze allemaal vast met die kl*te slangenklemmen die je van zijn lang zal zijn leven niet meet goed krijgt. Daarom wil ik eerst weten hoe en wat voor ik iets losschroef.
ex-bx gt
ex-bx tri
ex-saxo
ex-xantia
ex-bx progress
ex-C4 Picasso
2012 C5 Tourer
Dus, aan de onderzijde van die grote slang (nabij het blok) 1 slang dus (zoals ik hierboven beschreef, die lichtelijk gescheurd is), en ook de 2 slangen die aan de vuldop zitten? 1 gaat naar het luchtfilter, 1 gaat ergens anders naartoe.
marx-7 schreef:Het viel me op dat toen ik de kap open trok de vuldop van de olie niet helemaal meer op zijn plaats zat maar 1 cm hoger
Heej MarC!
Dat probleem had ik eerst ook, bleek dat de rubberen ring die normaal om de vuldop zat ineens foetsie was, dus die dop hing er een beetje los op. Milieutechnisch natuurlijk niet goed, want het rookte altijd behoorlijk langs die dop Misschien is dat bij jou ook wel het probleem…
Toen bij mij de carterontluchting verstopt was (die was overigens bevroren) lekte het wel als een tierelier. ‘t was drijfnat.
Maar, je kan alle (olie)slangen gewoon losdraaien (toch?) en gewoon checken of ze verstopt zijn…
Toen bij mijn auto het rond het vliegwiel een natte oliezooi was, lekte de krukaskeerring aan de versnellingsbak zijde. Door de draaiende onderdelen aldaar was het een natte bende. Het begon ermee dat ik steeds een grote drup olie onderaan het carter zag hangen.
Je zag ook oliezooi bovenop de behuizing van de koppeling en de versnellingsbak.
De versnellingsbak moest er dus “even” af, dus gelijk de versleten koppeling maar even vervangen, de aandrijfas keerringen bleken ook te lekken, en de olievulbuis was poreus door ouderdom en zweette nogal. (dus ook vervangen)
Waarschijnlijk heb ik dat probleem dus ook (morgen haal ik dat kappie eraf en ga ik even kijken hoe nat het vliegwiel is). Nadeel bij mij is dat de koppeling NET is vervangen, maar ik ben aan het peinzen over wat ik ga doen.. M’n synchromesh ringen (1 en 2) zijn nogal versleten, en de koppeling ben ik ook zeer niet te spreken over (zal wel olie op de koppelingsplaten zijn gekomen)...
BX16TGI schreef:Toen bij mijn auto het rond het vliegwiel een natte oliezooi was, lekte de krukaskeerring aan de versnellingsbak zijde. Door de draaiende onderdelen aldaar was het een natte bende. Het begon ermee dat ik steeds een grote drup olie onderaan het carter zag hangen.
Je zag ook oliezooi bovenop de behuizing van de koppeling en de versnellingsbak.De versnellingsbak moest er dus “even” af, dus gelijk de versleten koppeling maar even vervangen, de aandrijfas keerringen bleken ook te lekken, en de olievulbuis was poreus door ouderdom en zweette nogal. (dus ook vervangen)
da’s hier ook aan de hand,, meerdere lekkage’s samen maken 1 vette boel.
ik heb verschillende auto’s de krukaskeerring moeten vervangen.
maar gein was wel dat geheel in tegenstelling van deze bix, de olie van voor af, over de traverse balk heen tot aan het achtersubframe zat.
en dat zie ik dus niet op de foto’s hier.
en dus heb ik mn twijfels bij de diagnose krukaskeerring.
maar dan nog,, wederom mn oude verhaal,, eerst poetsen dan lullen.
mvgr wupke
Mark, even één berichtje offtopic—> wat is dat voor een schadebak in je avatar?
Bijkomend voordeel aan poetsen: je sleutelt lekker schoon en de olieprut loopt niet je mouwen in.
Schijt aan originaliteit.
Ja, ben ik het mee eens. toen ik vanmiddag onder de BX vandaan kroop was ik zart, trui zwart, handen zwart, gezicht zelfs ook
kreazyV8wuppo schreef:BX16TGI schreef:Toen bij mijn auto het rond het vliegwiel een natte oliezooi was, lekte de krukaskeerring aan de versnellingsbak zijde. Door de draaiende onderdelen aldaar was het een natte bende. Het begon ermee dat ik steeds een grote drup olie onderaan het carter zag hangen.
Je zag ook oliezooi bovenop de behuizing van de koppeling en de versnellingsbak.De versnellingsbak moest er dus “even” af, dus gelijk de versleten koppeling maar even vervangen, de aandrijfas keerringen bleken ook te lekken, en de olievulbuis was poreus door ouderdom en zweette nogal. (dus ook vervangen)
da’s hier ook aan de hand,, meerdere lekkage’s samen maken 1 vette boel.
ik heb verschillende auto’s de krukaskeerring moeten vervangen.
maar gein was wel dat geheel in tegenstelling van deze bix, de olie van voor af, over de traverse balk heen tot aan het achtersubframe zat.
en dat zie ik dus niet op de foto’s hier.
en dus heb ik mn twijfels bij de diagnose krukaskeerring.maar dan nog,, wederom mn oude verhaal,, eerst poetsen dan lullen.
mvgr wupke
De monteur heeft inderdaad eerst de regio rond het probleem schoongemaakt. Voordeel van zo’n lekkage is wél dat de boel goed “in het vet” zit
Wat betreft die koelwaterlekkage. Ik had de indruk op die foto dat er wat bruine aanslag op die plastic slang zat waar die dikke rubberslang opzit. Bruine aanslag ontstaat door verdamping. Ik denk dat je thermostaat eronder zit, maar hang me er niet aan op (tís geen diesel he). Slang losmaken (houd rekening met koevloeistofverlies), aanslang wegpooetsen (ook in de slang kalkresten welhalen als ze er zitten) en de slang monteren met een nieuwe klem.
Als er sprake is van lekkage van carterventilatieslangen zou ik dat wel aanpakken, maar gezien de drijnatte zooi onder het plaatje vrees ik toch het ergste (En dat het achter je vliegwiel wegkomt). Ik heb zelf met mijn Turbo D12 ook last gehad van olielekkage door lekke carterventilatieslangen. DAt gaf best een hoop smerigheid, maar geen continue lekkage. Gevoelsmatig denk ik dus dat het niet uit je carterventilatie komt in die mate. Meja, het is sowieso geen slecht plan om die slangen te vervangen. Geen flauw idee wat t kost bij een benzine blok (bij mij was ik ong 45 EUR kwijt voor alle rubber slangen vorop het blok exclusief de vulbuis waar niks mis mee was).
tsja, je subframe zal niet meer gaan roesten. Maar het lijkt me altijd de manier om te ontdekken waar er iets lekt. Eerst goed vetvrij maken met remmenreiniger en wat lappen o.i.d. en daarna starten en kijken…