













































Totaal aantal Berichten: 43343
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik ken de nummers niet uit mijn hoofd dus durf ik dat niet te zeggen zonder schema en boek.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
- B+ gaat naar de pluspool van de accu. Dikke draad gebruiken, dit is de laaddraad.
- D- sluit hierop de draad aan die naar het lampje op het dashbord gaat. Met contact aan staat op deze draad plus (je meet door het lampje heen) maar leg je hem aan massa dan zal het lampje gaan branden. Ik geloof dat het de rood gemerkte draad met het oogje op de oude spanningsregelaar is. Deze draad bekrachtigd via het lampje de dynamo.
- Verder kan je de dynamo zelf nog aan massa leggen met B- als je wilt
- Soms is er nog een W aansluiting, die niet gebruiken.
Gr Nard














































Totaal aantal Berichten: 43343
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Bij het ombouwen van het systeem naar een dynamo met ingebouwde regelaar is dit de enige juiste methode om te volgen:
citroheeze schreef:Deze handleiding lever ik altijd bij mijn Dynamo’s, zal ook wel voor andere modellen met ingebouwde span.reg werken.
Montage instructie dynamo met ingebouwde spanningsregelaar
Verwijder de pluspool van de accu.
Dynamo
1. verwijder de [plus] aansluiting, de [exc] aansluiting en de [R] aansluiting van de dynamo.
2. vervang de originele dynamo door de dynamo met ingebouwde spanningsregelaar.
3. monteer de [plus] aansluiting op het B plus contact.[6mm tapeind]
4. monteer de [exc] aansluiting op het d+ contact [schuifcontact]
5. isoleer de “R” aansluiting.
Spanningsregelaar
1. haal van de spanningsregelaar de gele [exc] en de rode [L] aansluiting los en verbind deze draden met elkaar door. [beide buitenste aansluitingen van de drie met schroefverbinding]
2. verwijder de paarse schuifstekker van de spanningsregelaar en isoleer deze
3. verwijder de witte [R] aansluiting van de spanningsregelaar en isoleer deze.
4. de spanningsregelaar kan eventueel verwijderd worden.Monteer de pluspool van de accu
Opmerking:
Bij sommige modellen is het mogelijk dat het aan de accu geplaatste startrelais zijn massa krijgt via de spanningsregelaar. [deze auto,s hebben een beveiliging zodat deze niet meer gestart kunnen worden als de motor loopt en de dynamo dus laad].Bij deze modellen [o.a. halfautomaten van na 9/69 en IE modellen] moet de via de spanningsregelaar geschakelde massa aansluiting vervangen worden door een vaste massa aansluiting. Om dit te bereiken moet in het dashbord de bruin gemerkte massa draad van het startcontact losgenomen worden[ boek I bis schema dx 510-00f (32) of (47)]en een rechtstreekse massa op het startcontact aangesloten worden.
Groeten Geert Bukkems
o.a. Dynamofabricage
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Dus de gele exc draad wordt de rode L aansluiting omdat je ze doorverbind bij de spanningsregelaar. Sorry D- moet D+ zijn, foutje zo uit het hoofd. Prima.
Maar dus hetzelfde als wat ik schreef. De bekrachtiging van de dynamo loopt via (door) het lampje in het dashbord.
“De enige juiste methode” beschreef ik dus ook.














































Totaal aantal Berichten: 43343
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
hlooman schreef:Hallo Waterman,
dank voor de snelle reactie,
Begrijp ik de tekst goed als pootje 7 van de contactslot aansluiting (7-8 = accu-startmotor)in de oude situatie een massa draad was geschakeld door de spanningsregelaar, en in de nieuwe situatie continu aan de massa is verbonden?
Ik ben even gaan zoeken voor je.
Poot 7 wordt dus doorverbonden met poot 8 als je gaat starten. Poot 7 moet dus aan een nieuwe massa worden gelegd inderdaad.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Hallo Waterman,
dit was ook het schema dat ik voor ogen had, echter ik heb een halfautomaat
deze is voorzien van 6 pootjes op het sleutelcontact.
het startcontact wordt gemaakt door de versnellingshandel.
De kleuren van dit contact zijn : groene draad dun, met “rood-bruine” kleurcodering.
zwarte draad wat dikker, met wit-roze kleurcodering.
moet de draden nog doormeten, de kleur van de draad van het startrelais is zwart, dan zou de groene aan de massa moeten komen.
23ie














































Totaal aantal Berichten: 43343
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
In dat geval moet er inderdaad één aansluiting van het contact achter de versnellingspook aan massa worden gelegd.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Is er niet wat makkelijkers te bedenken dan in het dashbord te rommelen? Ergens een rechtstreekse nieuwe draad trekken onder de motorkap?














































Totaal aantal Berichten: 43343
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Nee.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste