Beste mensen,
Mijn Dsuper5 veerde altijd boterzacht, zoals het hoort dus. Afgelopen vrijdag, op het heetst van de dag ging ik op pad. Naar huis terugrijdend, na +/- 70 km merkte ik dat de voorkant wat hoger stond en dat de vering wat harder was.
Thuisgekomen was het verschil tussen voor en achter helemaal duidelijk: Voorkant nauwelijks in te drukken en achterkant heel zachte vering. Met het handle van de hoogteregeling helemaal omlaag zakte de achterkant op zn kont, de voorkant reageerde niet. Pas aan het eind van de dag, was ook de voorkant helemaal omlaag.
In januari heb ik de voorste hoogteregelaar volledig gedemonteerd, schoongemaakt, lhm vervangen, nieuwe deelbare bollen gemonteerd en daarna 6000 km gereden met goede zachte vering.
Ik sluit een mechanisch probleem zoals vastzittende fusees, draagarmlagers e.d. eigenlijk wel uit. Dan blijft toch over de hoogteregelaar. De reactiestang van de stabilisatorstang naar de regelaar zit vast….
Herkent iemand dit probleem?
gr rinus
Rinus






















Totaal aantal Berichten: 3197
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Klem op de torsiebar losgekomen maar dan zou de hoogteverstelling nog moeten werken ;
of het gat waar die as in zit aan de hoogteregelaar uitgelopen !
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Nog een aanvulling bij het probleem: Zojuist even naar de auto gekeken, merkwaardig gezicht, de achterkant ligt bijna op de grond en de voorkant staat onder een hoek van zowat 20 graden schuin omhoog.
Kan het ook zijn dat de zuigers of een van de zuigers klemmen in de veercylinders, door bijv. kapotte afdichtingsringen oid?
Morgenochtend ligt ook de voorkant plat. Als ik dan start, komt de zaak vlot omhoog, met weliswaar een klein schokje van voren. In het begin veert alles nog lekker en zacht en staat de voorkant nog niet te hoog, maar na een ritje is het van voren stugger en hoger.
Iemand een tip/idee?
gr rinus
Rinus
Lijkt me toch de hoogteregelaar. Zitten minuscule gaatjes in die zo kunnen verstoppen. Juist dat langzame hoger gaan staan na een ritje lijkt me geen mechanisch probleem. Dus schoonmaken en opnieuw proberen





























Totaal aantal Berichten: 10414
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik zou het als eerste in de mechanische onderdelen zoeken.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.





























Totaal aantal Berichten: 10414
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik zou het als eerste in de mechanische onderdelen zoeken.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.






















Totaal aantal Berichten: 3445
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Als je het stangetje naar de HD regelaar loskoppelt moet je met de hand via de hoogteregelaar de auto op elke gewenste stand kunnen zetten.
Let daarbij wel op de vertraging, dus als je het bolletje indrukt of uittrekt duurt het even voor er iets gebeurt.
Als dat zo werkt zit het dus in het mechanische deel.
Er kan nog een andere oorzaak zijn (zelf een keer meegemaakt).
Als je bijvoorbeeld de hoogteregelaar inbouwt en je gebruikt een oud rubbertje, dan kan een stukje daarvan in de leiding naar de veercilinders komen. Dat kan die leiding zodanig verstoppen dat de olie niet meer terug wil, ook als de hoogteregelaar op de laagste stand staat. In die leiding zit soms een pianosnaar om de snelheden wat te beperken. Daar had dat sliertje rubber zich perfect omheen gevleid.
Daar kwam ik achter toen ik de hoogteregelaar uit wanhoop maar weer uitbouwde. Er kwam geen olie uit de leiding naar de veercilinders, terwijl de auto in de hoogste stand stond.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Mijn eerste gok zou zijn dat het moertje wat de stang aan de hoogteregelaar verbind losgelopen is, en daar door de hoogte instelling verlopen is. Eenvoudig te testen maar buiten- en binnenscherm moeten er wel “even” af.
Niels
Hier ligt as, er kwam een vonkje bij het gas
Bedankt voor de eerste reacties. Morgen, dinsdag, demonteer ik het spatbord en afsluitdeksel om e.e.a. te inspecteren. wordt dus vervolgd.
gr
rinus
Rinus




Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 04-05-2011
- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
Mijn geld op de tip van JanSR - denk dat dat het is.





























Totaal aantal Berichten: 10414
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gaan we naar Ladbroke?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
MEA CULPA,
Vandaag, miezerig weer, dus toch maar verder gegaan. De handle van de hoogteregeling stond helemaal laag, de kont van de auto op de grond en de voorkant stond flink hoog. Met een pook tegen de trekstang duwen gaf geen verschil. Op de HD regelaar de druk eraf gehaald. Toen de onderste wartel op de hoogteregelaar(die naar de veercylinders gaat) een aantal slagen los, een bak eronder en in een uur tijd liepen de leidingen naar de voorveercylinders leeg. Ongeveer driekwart liter lhm was er uitgestroomd. En de voorkant was tegelijkertijd omlaag gezakt. Conclusie: de leidingen naar de veercylinders zijn niet verstopt.
Nu de regelaar uit de auto geschroefd. En….... schaamte, schande. De drie leidingrubbers zagen er uit of de ratten er aan hadden geknaagd. Geen nieuwe rubbertjes gemonteerd dus. Toen de hoogteregelaar uit elkaar genomen, ook de dashpot met de dunne ringetjes.
Het bakje met wasbenzine waarin ik alles heb gelegd om schoon te maken was vergeven van zwarte sliertjes, zwarte korreltjes en ontelbare fijne zwarte deeltjes. Bedankt zei ik tegen mezelf.
Morgen nieuwe rubbers kopen en dan ook maar meteen een LHM verversing doen.
Rinus
Rinus