Hallo,
met deze tropische temperaturen en met de ervaring van vorige vakantie in het achterhoofd vind ik de airco van de C6 niet overtuigen.
Wie heeft soortgelijke ervaringen? Bedankt voor je reactie.
Marcel.
Totaal aantal Berichten: 17403
Geregistreerd: 15-10-2006
- CX 2400 Super
In de automatische stand komt de airco niet zo snel op gang, maar de koelcapaciteit vind ik dik in orde. Vandaag 450km gereden bij 30°C buiten: de binnentemperatuur was echt minder dan 20°C en dat zonder wild geblaas. Ik ben er heel tevreden mee. Als het je niet snel genoeg gaat, kun je de aanjager toch op volle kracht zetten?
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 764
Geregistreerd: 02-11-2005
- XM 3.0 V6 bvm5 Exclusive 1998
- C6 (2005-2012) 3.0 HDI AUTO Exclusive 2009
- CX 25 GTi bvm5 ABS 1987
- SM 3.0 Carb bvm5 1974
- DS 3 DS 3 Opera
Met zowel de eerste bouwjaar 2005 als mijn tweede van 2009 (met gewijzigde klimaat unit) geen problemen. Heb je misschien de airco vloeistof verloren mogelijk door langdurig niet gebruik ?
Hi,
Dit moet zowat het eerste bericht zijn dat ik hier post. Ik heb nl. een C6 2.7 Hdi Exclusive van jaar 8/2007. Op mijn C3 (ja, ik weet het, een serieuze upgrade maar mijn C3-tje heeft me in redelijk comfort toch overal gebracht) had ik ook automatische airco en als ik die op de koudste stand zette begon de aanjager snelheid naar maximum te gaan en de auto werd echt wel heel koud na verloop van tijd (zeker handig bij temperaturen van 30 ° en 35° buiten (Zuid-Frankrijk en Spanje).Na een minuutje of vijf zette ik de airco dan weer op 20° à 25 ° en dan was het aangenaam in de wagen [je plakte niet van het zweet IYSWIM ]
Nu heb ik gemerkt dat ik in mijn Citroën C6 niet hezelfde effect bereik. Ook al weet ik dat er een zogezegd zachte verspreiding-syseen is ingebouwd in de C6 dateen indruk van hevige luchtblazen en “tocht” moet vermijden, toch zou de airco de auto toch heel koud moeten krijgen na verloop van tijd. Nu is de lucht echt “lauw” van temperatuur en wordt het dus niet “fris” in de wagen.
Waaraan kan dit liggen ? Wat moet nagekeken worden ? Vloeistof… zekering, de airco-installatie zelf (ik las op Planète Citroën dater soms met de airco installatie een probleem kan zijn op sommige C6 voertuigen…) Heeft iemand hier ervaring mee ...?
Bedankt voor alle nuttige reacties en gedeelde ervaringen.
Leve Citroën !!!!
Totaal aantal Berichten: 764
Geregistreerd: 02-11-2005
- XM 3.0 V6 bvm5 Exclusive 1998
- C6 (2005-2012) 3.0 HDI AUTO Exclusive 2009
- CX 25 GTi bvm5 ABS 1987
- SM 3.0 Carb bvm5 1974
- DS 3 DS 3 Opera
Zie mijn vorige reaktie.
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
Ik zou toch de airco laten controleren. Ik heb al een aantal condensoren van C6-en vervangen.
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
Hey Mijnheer Oldenhage,
I know, effe off topic…ik was bij u met mijn C6 een tweetal weken geleden voor een “flushing” van mijn versnellingsbak. Super service en mijn automatische versnellingsbakje kan er weer tegen voor de volgende 80.000 km). Wat kost het vervangen van zo’n condensor op een C6 ? Een richtprijs BTWI als het kan…
Ik kan eerst misschien echter de zekeringen en het niveau van airco-vloeistof eens laten checken vooraleer tot het vervangen van een condensor over te gaan, niet ?
Ik weet dat de pollenfilter werd vervangen dus op dat vlak geen probleem. Ook geen kwalijke geurtjes in het interieur, dus op dat vlak geen probleem.
Ik lees graag uw reacties…
Ook nog effe off-topic (oeps….) maar voor de geïnteresseerden : er staan op de Belgische Autoscout24 site momenteel een paar C6 voertuigen te koop, waarvan 2 à 4 met weinig kilometers (60.000 tot 75.000). Meestal diesels, en een 3.0 Hdi…van 2010 of 2011. Zeker info eens doorgeven aan andere Citrofielen…
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Ook ik ben aan de beurt voor een nieuwe condensor. Ruim €250 voor het ding en dan nog inbouwen. 2 à 3 uur.
Er zijn airco specialisten die een snuffelaar gebruiken om uit te vinden waar het lek zit met een fles stikstof waar een beetje waterstof in zit. Ze brengen daarmee het systeem op druk en de snuffelaar detecteert de sporen waterstof heel precies en trefzeker.
Dat werkt stukken beter en goedkoper dan vullen met koelmiddel met fluoriserende stof.
Met UV kan je het lek zien, maar dat gaat er van uit dat je die plek ook kan zien en dat is alleen al voor een verdamper niet zo.
Bendex in Huizen is zo’n bedrijf. Net zo’n topbedrijf als Oldenhage.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
PassionforTheGodess schreef:... Nu heb ik gemerkt dat ik in mijn Citroën C6 niet hezelfde effect bereik. Ook al weet ik dat er een zogezegd zachte verspreiding-syseen is ingebouwd in de C6 dateen indruk van hevige luchtblazen en “tocht” moet vermijden, toch zou de airco de auto toch heel koud moeten krijgen na verloop van tijd. Nu is de lucht echt “lauw” van temperatuur en wordt het dus niet “fris” in de wagen.
Waaraan kan dit liggen ? Wat moet nagekeken worden ? Vloeistof… zekering, de airco-installatie zelf (ik las op Planète Citroën dater soms met de airco installatie een probleem kan zijn op sommige C6 voertuigen…)
Bij de hoge temperaturen (30-36 graden) van het afgelopen weekend merk ook ik dat de airco in mijn C6 het niet lekker koel kan krijgen. Dat moet toch wel gewoon kunnen bij die temperaturen, lijkt mij. In mijn XM lukte dat i.i.g. prima. Tot 30 graden buiten gaat het goed maar daarboven is er niet genoeg koelcapaciteit, ook niet met de airco op stand LO en de aanjager vol aan.
Tijdens de Cifo voorjaarsmeeting in april is de airco bijgevuld, dus aan de hoeveelheid aircovloeistof kan het niet liggen. Misschien bij de volgende beurt ook maar eens naar de condensor laten kijken.
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Een schoon pollenfilter doet wonderen en die dingen zitten gauw vol.
Als je de condensor vervangt is het heel verstandig om ook het leidinkje van de condensor naar de aircopomp te vervangen.
Dat had ik in maart niet niet gedaan, dus nu weer aan de beurt.
En vergeet de waterstof lektest niet, dan weet je echt wat je doet.
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop
Totaal aantal Berichten: 5019
Geregistreerd: 02-12-2007
- CX 2200 Pallas
- GS/GSA GS X2
- Ami 8 Break
Ik ga eerst maar eens naar het pollenfilter kijken. Het is iig makkelijk te bereiken en er uit te halen, zie ik.
Geen idee of het bij de laatste beurt is vervangen.
Edit: Ja, het staat op de factuur: Interieurfilter vervangen, koolstoffilter
Dus het zit er pas 20.000 km in. Niet echt waarschijnlijk dat dat filter al vol zit.
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006
- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Dat het op de factuur staat zegt lang niet altijd dat het ook gebeurd is…..
Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop