Zoals je in mijn andere topic ‘Joepie ik heb een snoek’ kunt lezen heb ik net een ‘72-er D Special aangeschaft. Om dingen niet te veel door elkaar te laten lopen maak ik even een andere topic.
Met warme motor loopt ie mooi, maar met koude motor er onregelmatig. Start ook niet er vlot met koude motor.
Ik moet veel prutsen met choke in/uit, meer/minder gas om ‘m aan de praat te houden.
Verdelerkap/rotor en bougies zijn zo goed als nieuw.
Tips?














































Totaal aantal Berichten: 43343
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Het lijkt ons verstandig als je al je vragen over je auto in één topic houdt. Je kunt van het topic dat je al eerder hebt aangemaakt de titel wijzigen als je een nieuwe vraag hebt. Het wijzigen van de titel doe je door in het eerste bericht van het topic op wijzigen te klikken.
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/225717/P30/#1843690
Succes!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Hmm, jij bent de moderator dus mag ik niet tegenspreken ben ik bang
Ik vind namelijk zelf dat een topic moet gaan over wat de titel aangeeft. Ik lees en zoek veel op dit forum en vind het juist heel erg onhandig als dingen allemaal door elkaar lopen. Topics van jaren oud met honderden reacties. Brr…..
Kort en bondig en hup, volgende topic. Maarja, dat ben ik hè.
Je mag ‘m sluiten of verwijderen als je wilt.





























Totaal aantal Berichten: 10414
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
sloop slecht??
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
jantje1948 schreef:sloop slecht??
Oeps, tiepvaudje














































Totaal aantal Berichten: 43343
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Nou, vooruit: ontsteking controleren: punten moeten schoon en niet ingebrand zijn, afstand moet 0,40 mm zijn. Dan tijdstip controleren. Ook klepspeling controleren, en de carburateur goed schoonmaken.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Misschien verrijkt ie niet genoeg met de choke?
Ik neem aan dat de smoorklep wel dicht gaat met het uittrekken van de chokeknop.?
En ik weet niet in hoeverre je bekend bent met oude carburateurtechniek, maar de choke moet je nog wel een tijdje uitgetrokken laten bij koude motor. En dan langzaam indrukken als de motor warmer wordt.
Misschien een open deur, maar de jongere generatie is opgegroeid met alles volautomatisch…














Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Het verbingingsstangetje tussen gasklep en choke wil wel eens verdwijnen na 40 jaar. Als deze er niet meer op zit loopt hij ook slecht wanneer hij koud is.
H@ns schreef:Misschien verrijkt ie niet genoeg met de choke?
Misschien een open deur, maar de jongere generatie is opgegroeid met alles volautomatisch…
Ha, ik was 8 toen deze auto op de weg kwam, hebt daarna nog van alles met een choke gereden
Over het verbindingsstangetje tussen choke en gas, zit die aan de buitenkant? Ik zie m niet zitten.
Waar zou dat moeten zitten dan? Als ik voor de auto sta zit de gas aan de linkerkant van de carburateur en de choke rechts, zou daar een stangetje tussen moeten zitten?
Volgens mij gaat de motor niet sneller lopen als ik de choke uittrek, dat zou wel moeten toch?
Okee, zie het maar als een compliment dat ik je veeeeel jonger inschatte
De enkelpoorts carb heeft naar mijn idee geen extra gasstangetje. (Net even gechecked)
Waarschijnlijk heb je die.
Eerlijk gezegd weet ik niet hoe de verrijking gaat, want ik zie zelfs helemaal geen chokeklep op dat ding.
Ik heb hem bij mijn DSpecial (‘72) vervangen door een dubbelpoorts met het idee dat ik dan meer vermogen zou krijgen.
Maar daar merk je weinig van trouwens.
Die heeft wel een stangetje wat je een beetje kan verbuigen voor het verstellen van toerental bij choke.
Verrijking zal wel gaan door met de choke minder lucht toe te voeren. Maar gaat ie daar sneller van lopen?
Vroeger inderdaad wel auto’s gehad waar er een stangetje van choke naar gas liep waardoor hij door choken wat sneller liep.
Mijn oude motorfietsen hebben dat niet, gewoon schuif in de luchtinlaat, maar die gaan ook niet sneller lopen op de choke.
Zal dus ook wel niet zo horen bij deze carburateur.
Ik zat het ontstekingstraject een nalopen.
Heb je een wph?
Ik zie op een plaatje van de 34 PBIC 3 eigenlijk alleen een extra lucht bypass voor de choke…
Ik weet niet hoe het mengsel dan rijker kan worden…
Specialist in ‘t café misschien?
Met slechte ontsteking zou je ook slechtere loop verwachten bij warme motor…
Kan geen kwaad om alles goed te checken natuurlijk…














































Totaal aantal Berichten: 43343
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Het kanaal wat je ziet geeft extra peut. Geen lucht. Daarom heeft een solex ook geen choke maar een “starter” zoals de fransen dat noemen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Dank Waterman,
Ik geloof dat ik het doorheb.
De extra peut komt binnen via “Gs” op het rechter plaatje en komt in het linker plaatje bij “Ga” terecht in het bypass circuit.
Het lijkt of er toch ook nog een extra lucht “sproeier” bij zit, dit zou een versnelde loop kunnen geven.
Wat mij opvalt is dat er 2 klikstanden in de starter zitten.
Kan het zijn dat het ook echt maar 2 verrijkingsstanden zijn en niet een traploze?
En kan er nog wat doorgeblazen worden wat verstopt kan raken?