De beruchte waterpijp
Benny K.
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 15-04-2012

Gepost: 11 juli 2014 06:50 PM

Tis gebeurd, te lang gewacht en bijgevolg een dikke water lek langs de beruchte waterpijp, tijdens het rijden…staat nu in de garage voor herstelling, ik ga de garage wel aanspreken om de nieuwe pijp eventueel te behandelen tegen roesten.

b.

Profiel  
 
Ronald_Xantia
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 459
Geregistreerd: 16-08-2005

- C6 (2005-2012) 2.7 HDI BVA6 Exclusive
Gepost: 11 juli 2014 07:21 PM
  [ # 1 ]

Ik denk dat het forum meeleeft, pech is altijd rot, maar een beetje eigen schuld dikke b…. is het toch wel.
Belangrijker is of er wel of geen gevolgscahde is. Stond de auto snel genoeg aan de kant om kopschade voor te zijn?
Dat hoop ik van harte.

gr. Ronald

C6 2.7 V6 HDI Exclusive, BVA6, 10/2006, 180.000 km, Blue Mauritius Nacre, ORGA 10914CJ
Jinba Ittai Mazda ‘92 Black Miata, 180.000 mijl, ‘04 Mazdaspeed Miata, 42.000 mijl
(Voorheen 3x BX, 4x Xantia en 3x C5)

http://images.spritmonitor.de/477229_5.png

Profiel  
 
Benny K.
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 15-04-2012

Gepost: 11 juli 2014 07:27 PM
  [ # 2 ]

normaal wel, was redelijk traag aan het rijden en stond direct stil, ventilatoren hebben zeker nog 5 min gedraaid en zijn dan gestopt, dus ik denk dat het nog meevalt.
Maar we zullen afwachten hé.

b.

Profiel  
 
Benny K.
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 13
Geregistreerd: 15-04-2012

Gepost: 23 juli 2014 11:05 PM
  [ # 3 ]

Herstelling : 403 €
is dat ongeveer de zelfde prijs als in Nederland?

b.

Profiel  
 
Niek Hoogendoorn
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 77
Geregistreerd: 07-02-2012

- DS 3 SoChic
Gepost: 26 juli 2014 05:12 PM
  [ # 4 ]

Misschien een wat onnozele vraag: is er niet een handige liefhebber die een kleine serie waterpijpen heeft gemaakt van roestvast staal (inox)? Lijkt me dat dit wel een nuttige modificatie is. Iets voor de C6-specialisten om hier iets mee te doen?

Het is pas een bocht als je banden gieren.

FF-PV-96 1992 BX 1.4 Deauville (verkocht)
FF-PX-51 1992 BX 1.4 Deauville (verkocht)
12-XJX-2 2012 DS3 1.6 eHDi met bloemetjesdak, nu met chiptuning!

C6 staat hoog op de verlanglijst. Eens komt de dag…

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 30 juli 2014 09:07 AM
  [ # 5 ]
Benny K. schreef:

Herstelling : 403 €
is dat ongeveer de zelfde prijs als in Nederland?
b.

Wel als een dealer dat doet. Het kost nogal wat uren om het ding te demonteren en monteren.

Zie http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/221177/

“....kwam ik bij Lijzenga terecht, die verving de koelwaterleiding voor ca € 150 door de oude bij de bochtjes door te zagen en er een flexibel stuk tussen te zetten.”

Gek genoeg roest de pijp alleen in het gedeelte tussen de bochtjes.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Geo
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 445
Geregistreerd: 17-06-2005

Gepost: 16 april 2015 12:03 PM
  [ # 6 ]

Vorige week bij onderhoudsbeurt bleek dat de beruchte waterpijp wel wat begon te zweten. Ik had die al wel eens laten behandelen, maar toen zat er al wat roest op. Om erger te voorkomen maar meteen een nieuwe besteld en die zou gisteren worden gemonteerd. Volgens Citroën moet dat in 1,2 uur kunnen, maar na een halve dag lag de halve auto nog uit elkaar… Maar… zojuist gebeld dat-ie klaar is. Smile Uiteraard heb ik wel gevraagd om het pijpje preventief te behandelen tegen roest. Kunnen we dus we weer een jaar of 6 mee vooruit. Smile
Kilometerstand, ongeveer 160.000, auto is uit 2009.

Current:
Citroën C5 Aircross Shine 181 pk Puretech EAT 8

Predecessors:
Citroën C4 Cactus 1.2 110 PK Shine (2015)
Citroën C6 3.0 HDI Exclusive EAT6 (2009)
Citroën C3 1.6 Exclusive (2002)
Citroën C5 II Break Exclusive 2.0 16v HDIF 136 PK (2006)
Citroën C5 I Break Ligne Prestige 2.0 110 PK (2002)
Citroën Xantia 1.8 16v Tentation (1997)
Citroën Saxo 1.0 Ben (2000)
Citroën BX 1.6 Chic (1991)
Citroën BX 1.4 (1988)

Profiel  
 
simplex
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 109
Geregistreerd: 24-10-2010

- C4 (1928-1932) torpedo
- Traction Avant 11B Familiale
- XM 2.1 td break sx
- C6 (2005-2012) 2,7 HDIF V6 EXCLUSIEF
- CX concorde
Gepost: 16 april 2015 07:50 PM
  [ # 7 ]

Gek genoeg roest de pijp alleen in het gedeelte tussen de bochtjes.

dat is ook net het stuk wat bloot ligt in de wielkast dus zo gek is dat dan weer niet (steenslag, strooizout, etc)

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 16 april 2015 08:01 PM
  [ # 8 ]

Daarom is de Lijzenga methode zo gek nog niet.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Geo
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 445
Geregistreerd: 17-06-2005

Gepost: 17 april 2015 11:56 AM
  [ # 9 ]

De waterpijp was niet alleen bijna doorgeroest in het gedeelte tussen de bochtjes, maar zowat over de hele linie, ook het stuk dat niet in de wielkast zichtbaar is dus. Dus tussenstuk vervangen biedt slechts tijdelijk soelaas. Ik heb de hele pijp gezien (geen foto helaas), en die zag er in z’n geheel niet florissant uit. Ik ben dus blij dat de hele pijp is vervangen en preventief behandeld. De garage beaamde dit trouwens ook. Eens kijken hoe lang-ie het nu volhoudt… Smile

Current:
Citroën C5 Aircross Shine 181 pk Puretech EAT 8

Predecessors:
Citroën C4 Cactus 1.2 110 PK Shine (2015)
Citroën C6 3.0 HDI Exclusive EAT6 (2009)
Citroën C3 1.6 Exclusive (2002)
Citroën C5 II Break Exclusive 2.0 16v HDIF 136 PK (2006)
Citroën C5 I Break Ligne Prestige 2.0 110 PK (2002)
Citroën Xantia 1.8 16v Tentation (1997)
Citroën Saxo 1.0 Ben (2000)
Citroën BX 1.6 Chic (1991)
Citroën BX 1.4 (1988)

Profiel  
 
JanSr
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3440
Geregistreerd: 23-06-2006

- C5 2.0i 16V Break automaat Exclusive
Gepost: 17 april 2015 06:07 PM
  [ # 10 ]

Als je toch investeert in uren montagetijd zou ik altijd een RVS leidinkje hebben gemaakt.

Achterstallig onderhoud brengt elke Citroen op de sloop

Profiel  
 
Niek Hoogendoorn
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 77
Geregistreerd: 07-02-2012

- DS 3 SoChic
Gepost: 06 september 2016 06:42 PM
  [ # 11 ]
Niek Hoogendoorn schreef:

Misschien een wat onnozele vraag: is er niet een handige liefhebber die een kleine serie waterpijpen heeft gemaakt van roestvast staal (inox)? Lijkt me dat dit wel een nuttige modificatie is. Iets voor de C6-specialisten om hier iets mee te doen?

JanSr schreef:

Als je toch investeert in uren montagetijd zou ik altijd een RVS leidinkje hebben gemaakt.

Even een oud draadje omhoog schoppen. Is er al iemand met RVS aan de gang gegaan?

Het is pas een bocht als je banden gieren.

FF-PV-96 1992 BX 1.4 Deauville (verkocht)
FF-PX-51 1992 BX 1.4 Deauville (verkocht)
12-XJX-2 2012 DS3 1.6 eHDi met bloemetjesdak, nu met chiptuning!

C6 staat hoog op de verlanglijst. Eens komt de dag…

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook