Hoi mensen,
Ik rij nu sinds november met een xm 2.0i uit 90, en sindsdien zijn er een paar kleine defecten de revue gepasseerd… zoals de uitlaat die los komt te zitten, de behuizing van de servomotor op het stuur dat los kwam te zitten, de hoge drukpomp die vervangen is, de knipperlichten die niet niet meer knipperden… maar nu zit ik al geruime tijd met een reinigingsvloeistof in mijn hydrauliek. het is zo dat de wagen te onpas “overschakelde” naar een hardere afvering en op die manier erg begon te hobbelen… heel vervelend en zeer oncomfortabel. sinds die vloeistof haar werk doet, is het hobbelen wat afgenomen, maar niet genoeg. hij durft nog steeds een hele dag als een kermispaardje rond te rijden, en bij iedere (koude) start doet hij het ook voor een km of zo.
zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? is de computer defect? of zijn de sensoren kapot? in de war? zijn er dingen die ik gemakkelijk kan vervangen?
ik hoop dat jullie experts mij wat de goede richting uit kunnen duwen
reinigingsvloeistof omwisselen voor gewone LHM.
filters reinigen.
de auto op bokken zetten en zonder wielen in de hoogste stand zetten.
dan elke remklauw ontluchten tot je zuivere LHM ziet.
vergeet ook niet je stuur van links naar rechts te draaien2x.
dan opnieuw de LHM verversen.
dit omdat er uit je stuurinrichting die reinigingsolie is gekomen wat zich mengt met je LHM.iets wat je liever niet hebt.
ikzelf zou daarna de hoogte regelaars op de auto reinigen,de scharnierpunten van hoogteregelstangen smeren.
vervolgens alle bollen testen en eventueel vullen of vervangen.
de stekkers op de hydrokleppen schoonmaken.
als je dan nog hobbelt (wat me sterk lijkt) begint het meetwerk of alle kleppen goed werken, en de sensoren wel hun best doen..
die je stuursnelheid meet is een verdachte oa.
maar eerst moet je zorgen dat de mechanica in orde is voor je een storing in de elctronica gaat zoeken..
mvgr wupke:die vermoed dat de vervuiling in je systeem de oorzaak is.
wow, wat een lijst daar zal ik wat hulp mogen voor inroepen van iemand die wat tijd heeft (spijtig genoeg). als hij terug bolt zoals ie hoort te bollen, ben ik terug een gelukkig man, en daar heb ik wat voor over…
tnx
bibberlam schreef:wow, wat een lijst daar zal ik wat hulp mogen voor inroepen van iemand die wat tijd heeft (spijtig genoeg). als hij terug bolt zoals ie hoort te bollen, ben ik terug een gelukkig man, en daar heb ik wat voor over…
tnx
ik heb alleen tijd op zaterdag ...
maar dat LHM verhaal + ontluchten kan je zelf toch wel?
de rest zou ik uitbesteden als je niet in de gelegenheid bent om het zelf te doen.
mvgr wupke
Totaal aantal Berichten: 1724
Geregistreerd: 01-05-2005
- C6 (2005-2012) V6 3.0 24V
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C8 3.0 V6
en even het schakelaartje van de kofferbak verlichting controleren, deze gaan vaak kapot en geven bij de eerste XM’s een signaal aan de computer dat ie op “hard” moet.
zwarte kapje in de dorpel van de achterbak.
Citroen U23.35 1964, Citroen Ami 6 Break 1965, Citroen Acadyana 1984, Citroen 2Cv6 Club 1987,Citroen AX 1,4 4x41996, Citroen C8 V6 Exclusive 2003, Citroen Mehari 1978, Citroen 2CV 1959, Citroen Visa GTi 115
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Ik vrees dat dit een verhaal zonder einde is mbt de harde vering.
Dit is een algemeen bekend fenomeen bij de xm van de eerste generatie.
Misschien niet de charmantste maar wel de minste frustraties opleverende oplossing is het uitschakelen van het hydractief deel. Hier zijn verschillende methodieken te volgen.
gr
R
oldenhage schreef:en even het schakelaartje van de kofferbak verlichting controleren, deze gaan vaak kapot en geven bij de eerste XM’s een signaal aan de computer dat ie op “hard” moet.
zwarte kapje in de dorpel van de achterbak.
“Schakelaar” is wel een erg mooi woord hiervoor, echt een zeldzaam simpele constructie…..
Bij mij had het draadje het ook begeven, ff de soldeerbout erop en klaar..
Martin.
dat zal ik toch even snel moeten gaan controleren… ik weet dat mijn kofferverlichting het niet deed toen ik de wagen voor het eerst had, maar dat het lampje intact was… het lampje heeft dan weer een tijd gewerkt, om nu weer in alle inactiviteit uit te blinken… eventjes controleren.
maar hoe die schakelaar kan interfereren met de hydraulica, bizar…
nu, ik heb die schakelaar gecontroleerd:
- ze “werkt” nog, alleen is denk ik de veer van het klepje zwak geworden waardoor er niet voldoende contact gemaakt wordt. als ik het klepje omhoog trek, dan brand het lampje…
- als het lampje nog werkt, wil dat zeggen dat er in feite niets mis is… in de uit stand (kofferdicht) zou dit dus geen problemen mogen geven naar interferentie met andere systemen.
- ik hoor wel een getik vooraan in het dashboard bij het inschakelen van het lampje, en het uitschakelen… ook als het lampje niet brandde (dus wanneer de klep niet hoog genoeg komt) klikte er iets als ik het klepje omlaag duwde…
meestal is de hydractiefklep defect en die kun je makkelijk in de stand soepel zetten.
bibberlam schreef:
maar hoe die schakelaar kan interfereren met de hydraulica, bizar…
het schakelaartje interfereerd omdat het systeem dan op staan blijven gaat.
zodat de auto niet of nauwelijks stijgt of daald bij verandering van het gewicht.
mvgr wupke.die zich afvraagt of de rest van de binnenverlichting dan ook een soortgelijke functie zal hebben,of dat dit (deur open) op een andere manier geregistreerd word.
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Zou je niet eerst denken aan het falen der verschillende sensoren (stuur en gaspedaal) en slechte massa?
groet
ik val hier omver van verbazing okee, dan zal ik dat klepje toch eens onder handen moeten nemen… zodat het gesmeerd in en uitklapt.
ik heb geen slechte massa, voor zover ik weet. voor een type I doet ie het goed: bij het gebruik van de knipperlichten is er geen meeknipperren van de achterlichten, noch dashboard verlichting, ook niet met ruitenwissers enz… alles werkt zoals het moet.
Totaal aantal Berichten: 2152
Geregistreerd: 09-05-2005
- C3 1.4 VTi Exclusive
Dat zegt niets.
Maak eerst de massapunten die links en rechts bij de koplampen aan de spatborden zijn vastgeschroeft maar eens los en schoon.
Ik had ook geen last van meeknipperende lampen oid maar wel een slecht werkend hydractief systeem.
Het schoonmaken van die massapunten heeft wel ff geholpen, half jaartje of zo…
...en anders, overbruggen dat spul, werkt toch bijna nooit storingsvrij.
groet
indien ik idd die overbrugging maak, doe ik dan geen domme dingen met de veiligheid van die wagen? ik bedoel maar, de wagen is ontworpen met dat systeem… neem het weg, wat is dan het resultaat?
ik moet zeggen dat het hydractief systeem eigenlijk soms wat te laat werkt. bijvoorbeeld: hevig optrekken om veilig een baan te kruisen, daar komt die stugge vering van pas zodat het kontje niet tegen de grond plakt (wat nu wel gebeurt).
in een bocht (rondpunt) gaat ie ook altijd in harde vering, en dat is wel hobbelen geblazen…
bij het afremmen begint hij ook te hobbelen…
ik heb nu die massa gecleaned, maar dat werkt niet merkbaar beter. ik heb een afspraak bij m’n garage, we zullen wel zien…