oeh, wat een reacties opeens…
eerst even kvs: de koelvloeistof lekt duidelijk op die plaats, dus de slang die jij aanwees (Marten). Bij het plastic deel wat zo bruin uitziet is het vochtig… Maar, waar zit de thermostaat, en vooral: waar dient ie voor? Die slang is ietwat aan de lange kant, dus ik kan er een stukje afsnijden om het lekke deel te omzeilen, maar dat is natuurlijk niet de meest fatsoenlijke oplossing. De slang zit aan een kant aan de radiateur (bovenzijde), en de andere kant zit aan het zwart plastic deel met dat ventieldoppie (zie foto in de openingspost). dat zwarte plastic ding zit met 2 schroeven vast, dus is het een optie dat eraf te slopen en schoon te maken? ik weet dat er dan veel kvs uit komt, maar misschien moet ik dat gewoon verversen dan… wel jammer dat als het blok eruit moet (krukaskeerring…) moet alles WEER ververst worden.
Voor wat betreft de olie: Schoonmaken is een optie, dat klopt. Ik moet de BX gewoon eens HOOG op bokken zetten, zodat ik fatsoenlijk eronder kan liggen. ik vind het gewoon enorm vervelend om het op de oprit te doen, vooral omdat ik niet wil knoeien (m’n moeder wordt er nogal pissig door, geen excuus, ik weet).
Ik kan wel eens alle slangen betreffende olie losmaken en schoonmaken / checken voor lekkages. Zo kan ik in ieder geval wel uitsluiten dat de zooi verstopt zit, maar m.i. is het niet verstopt. Wanneer de motor uitstaat, zit dan alle olie in het carter? of ook nog in de slangen, zoals bij het koelsysteem?
Wel nog even een opmerking, de oliedruppels vormen bij het carterpakking, dus overgang carter <-> motorblok, maar die locatie is een stukje weg van het vliegwiel, en je ZIET ook daadwerkelijk druppels vormen bij die pakking. ik had vandaag dus eens gechecked of de schroeven van het carter vast zaten, en de (2) schroeven bij de plaats waar de druppels vormen zaten niet 100% vast. je kon ze nog een halve slag aandraaien, terwijl de anderen muurvast zaten.
veel txt en geen oplossing.
sla nu eens de knoop door joh…
ga die zaak ff reinigen in een wasstraat,,, maak het aan de onderkant schoon met de hete stoomreiniger, en de bovenkant met remmenreiniger..
heeft je moeder ook geen smurrie op de stoep.
je krukaskeerring betwijfel ik al vanaf dag 1,,, immers je hebt geen olie tot aan je achteras.
ik gooi het dik op je vulbuis en wat andere kleinere lekkage’s mogenlijk idd je carterpan pakking.
maar zolang jij de zaak in nu al draad 2 niet poetst en AANVALT, zal je de oplossing nooit weten.
DUS eerst poetsen en dan sleutelen,, en niet eerst de waterlekkage en dan het blok, maar BEIDE in 1 ruk…
mvgr wupke:
wuppo heeft een punt
zo, dus het werkt nog wel, dat valt dan weer mee
dat heb je met franse auto’s nietwaar
Koelwaterlekkage: achter dat plastic ding zit volgens mij gewoon je thermostaat. Die zorgt ervoor dat er alleen koelwater naar de radiateur gaat stromen als de motor genoeg is opgewarmd (rond de 80 graden). Ik denk gewoon die slangklem vervangen op die plek, als het tussen slang en buis doorkomt
Voor de krukaskeerring of die “veter” waar over werd gesproken hoeft het blok er niet uit. Wel de bak.
Als de olie uit de carterventilatie komt zou je het wel aan de voorkant moeten kunnen zien wegdruipen. Immers, bij draaiende motor begint het te lekken. Het “kan” best van de voorkant wegkomen en dan naar achteren verspreid worden, maar dan moet de nattigheid wel oder de vulbuis te zien zijn. Dit is wel weer achter de startmotor, dus ook weer niet zo gek eenvoudig te zien.
Sja, als je er niet uitkomt kun je nauurlijk ook naar een garage gaan. Je zou niet de eerste zijn
Ik ben het volledig eens met wupke en ook met Marten, die twee dingen moeten gecombineerd worden tot een duidelijke uitleg voor de topic-starter om er zelf uit te komen.
Er lekken meerdere dingen, koelvloeistof en olie.
Er is maar een duidelijke en heldere oplossing om diagnose te stellen over de olie lekkage, ik zie absoluut geen andere optie dan eerst de motor van boven en onder schoon en olievrij te maken op de manier die wupke beschrijft, dan kun je pas echt zien waar de motor olie lekt, naar mijn mening geen lange discussies meer over hoe en wat en waar maar op een simpele manier uitgelegd: motor van boven en onder geheel olievrij maken en daarna een proefrit maken van ongeveer een half uuur, dan de auto op de hoogste stand zetten, of op bokjes en goed kijken waar de verse oliesporen lopen.
Als je precies weet waar de motor lekt kunnen we pas de discussie starten over hoe te repareren, eerder niet.
De waterlekkage kun je het beste opsporen na de hierboven genoemde oplossing.
De meest betrouwbare diagnose kun je stellen op het moment dat het koelsysteem onder druk staat, bij een garage hebben ze vaak een druktester voor het koelsysteem, deze wordt op 1 bar overdruk gezet voor een daar te bepalen tijd en dan pas kan je zien waar hij koelvloeistof lekt, als hij bij een slangaansluiting lekt b.v. bij de thermostaat (waar de uitleg reeds over gegeven is) dan kan dat op een eenvoudige manier opgelost worden door het reinigen van de aansluiting of het vervangen van de slang, echter dit kan ook pas na het vaststellen van de diagnose van de lekkage.
Ik hoop hiermee duidelijk geweest te zijn, zo niet dan graag reactie via PB of mail, dan houden we het topic schoon.
Emiel
En toch heb ik nog een sleuteltipje:
Koop bij de Action of andere ‘goedkope’ winkel een wegwerpzeiltje, leg dat op de grond en rij je BX er op. Ga lekker sleutelen en na het sleutelen gooi je het zeiltje van 80 cent (volgens mij kost een wegwerpzeil bij de action echt maar 80 cent!) weg. Op die manier heb jij geen mot met je moeder.
Schijt aan originaliteit.
nou, dat plaatje draai je er dus NIET zo af. 2 schroeven zijn ‘prima’ bereikbaar, voor schroef nummer 3 zit een hele mooie groene bol GRANDIOOS in de weg. ‘k krijg em er dus niet af.
deur63 schreef:nou, dat plaatje draai je er dus NIET zo af. 2 schroeven zijn ‘prima’ bereikbaar, voor schroef nummer 3 zit een hele mooie groene bol GRANDIOOS in de weg. ‘k krijg em er dus niet af.
Dan schroef je die er toch even af. Kijk, als je tips en info wilt, geen probleem, maar we verwachten ook dat als je dingen zelf wilt oplossen een zekere sleutelvaardigheid.
Zorg dat de auto op bokken staat.
Maak em drukloos door op de druregelaar bout met maat 12 1 slag los te draaien
Draai de bol eraf. Gebruik evt. koudbeitel en moker of passende subtielere bollentoolie om een los te krijgen. Is genoeg over geschreven op het forum. Let bij het monteren op het rubber ringetje. Deze in de inkeping in de drukregelaar leggen voordat je de bol er weer opschroeft.
HEt gereedschap heb je alleen nodig om de bol los te krijgen. Als ie eenmaal draait meot je hem er met de hand af kunnen draaien, zoniet dan staat er druk op de bol.
Nu kun je er makkelijk bij.
Lukt dit je niet of zie je het niet zitten dan zou ik de algehele problematiek liever met een garage bespreken. Het is niet doenlijk om allerlei tips en adviezen te geven als je er toch niks mee kan.
Succes.