Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Dat komt prima uit dan
Voor elke auto of afhankelijk van het bouwjaar?
Als oranje/amber in Frankrijk goed gekeurd was, dan mag je het hier toch ook voeren als de auto zo origineel afgeleverd is?
Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Stel je tankt E10 in een DS. Geeft dat direct problemen of alleen bij langdurig gebruik/stilstand?
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dat kan heel snel gaan maar ook niet. Je weet het niet. Gewoon niet doen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Tja het is meer dat als je leeg ben er niets anders kunt vinden. Anders probeer ik het natuurlijk te voorkomen.
Goed, anders een litertje of 10 kan weinig kwaad lijkt me?
Het gezeik krijg je in de leidingen/afdichtingen toch? Het blok zelf blijft heel, of krijg je daar ook problemen?
5 liter in de achterbak is misschien nog wel de beste oplossing.
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
De motor kan ook stuk gaan door E10 gebruik.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Of je gooit water in de benzinetank, zoals ik ooit als klein manneke gedaan heb bij vaders Mitsubishi Celeste. Vond ie niet zo leuk, de auto en papa niet
CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand
Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Goeie tip, ik hoor wel hoe dat bevalt bij jouw DS!
Nou hij heeft er toch nog een kilometer of 5 op gereden voordat ie met horten en stoten nog net van de weg af rolde. En natuurlijk blijf je dan braaf op de achterbank zitten wanneer hij die 5km terug loopt voor een kruikje benzine.
Heb het kunnen verzwijgen totdat de garagist de tank liet leeg lopen. Ik zweer het je, dat was niet mijn beste dag
CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand
Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Er zit natuurlijk wat brandstof in de leidingen e.d. Daarom zal die nog wel een stukje gereden hebben.
Vul je de tank lekker goedkoop is het nog niet goed
De rekening van de garagist was het nog thans niet. Ik weet het niet zo heel juist meer, het is ook al 25jaar geleden, maar ik meen me te herinneren dat de nota een 200€ bedroeg (dat was toen nog veel geld).
CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand
Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Zo de DS net opgehaald met verse APK.
Gekeurd met oranje achteruitrijdlichten en zonder enige opmerking
Wel nog even wat onderhoud gedaan. Zo is de rechter motorsteun vervangen.
Ook een uitlaatspruitstukpakking, vreemd want die waren dacht ik vorig jaar ook gedaan. En er is een net hitteschild geplaatst. Die oude zag er niet uit.
De linker motorsteun is afgesteld, maar vervangen was nog niet nodig.
Ook de rubbertjes in de schakelstangen zijn vervangen want dat was zo’n beetje weg.
De pook had ook last een irritante resonantie, even aan de pook rommelen dan werd het vaak minder.
De injectie luchtschuif is ook vervangen met KVS sensor erop. Dus eindelijk een werkende tempmeter in het dash.
Verder is er nog met speciale slijtblokken gereden om het trillen tijdens het remmen weg te halen.
Nu dus een stille DS die meer power lijkt te leveren, die strak schakelt en goed remt!
Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Nog even een foto opgezocht van het oude hitteschild.
De slechte kant staat er niet op, maar was al eens gescheurd en aan elkaar gebakken.
Dit staat een stukje frisser, en doet misschien zijn werk nog wel beter ook.
Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Vorige week donderdag met de DS de koers gezet naar Frankrijk met als uiteindelijke bestemming EuroCitro in Le Mans op het circuit.
De heenweg eerst naar noord FR gereden daarna zijn we de snelweg af gegaan en binnendoor gaan rijden.
Dan zie je toch veel meer van het mooi Frankrijk.
2 heilige?
sAvonds bij ons eerste hotel aangekomen, een klein Chateau met een zeer grote tuin.
De volgende dag door gereden naar Le Mans en savonds nog even kort EuroCitro bezocht.
Zaterdag weer terug naar EuroCitro, bij al het moois trok de DS af en toe nog wat bekijks
In de middag mochten de DSen SM’s en de CXen het Bugatti circuit op. Het opstellen van honderden auto’s duurt wel een uur.
Daarna 2 rondes over het circuit, een erg leuke ervaring!
Gister vanuit Le Mans weer terug naar huis gereden. Eerst een deel péage daarna weer een stuk binnendoor.
Na 2587 probleemloze kms kon de DS thuis de garage weer in!
Welgeteld 1x de motorkap open gehad om het oliepeil te checken, maar bijvullen was niet nodig.
En wat een geweldige reisgenoot
Blijft onder alle omstandigheden comfortabel. Levert verdoende vermogen voor de hellingen.
Sturen in zowel droge als natte omstandigheden gaat met veel vertrouwen op de XVSen.
Nu de remmen niet meer trillen geeft dat ook extra rust bij het remmen.
Het verbruik lag meestal tussen de 1 op 8 en 1 op 10.
En dan natuurlijk nog de reacties in Frankrijk.
Eigenlijk kijken ze je overal wel na, vaak met een glimlach.
Andere die wijzen en steken een duim op. Ander verkeer seint en steken een duim op. Op drukke snelwegen rond Parijs was het helemaal vaak prijs
Ook een paar keer aangesproken, er werd me zelfs een keer verteld dat die in concours staat was
Totaal aantal Berichten: 27884
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Goed voor de vakantie had ik natuurlijk mijn luchtklep laten vervangen voor een getest exemplaar in de hoop dat de DS nu wel goed kon starten.
Niets bleek minder waar, met de nieuwe klep start die ook niet goed
Het is gelukkig niet voor niets geweest, want ik heb nu wel een werkende watertempmeter in het dash, gezien hier een sensor op zat.
De oude luchtklep heb ik ook in heet water gedaan, en die gaat dus ook gewoon open en dicht, was dus gewoon goed.
Daarna op de auto met koude motor nog even de slangen die naar de klep gaan los gehaald en in geblazen, dat werkt prima dus de klep staat zeker weten open.
Toen had ik het idee dat er iets niet klopte bij alle slangen rond de gasklep.
Na wat zoekwerk kwam ik in documentatie 639 (23 IE beschrijving) een schema tegen van hoe de slangen horen te lopen.
Ter vergelijking gistermiddag nog even bij een andere DS 23 IE gekeken die bij Konijnendijk stond en die komt overeen met het schema.
Er bleek bij mij 2 slangen omgewisseld te zitten, o.a. die naar de decel klep gaat.
Na het wisselen van de slangen liep de warme motor niet meer stationair, dus heb ik de stationairstelschroef een heel stuk uit gedraaid.
Hier zitten ze nog verkeerd, de slang voor het gasklephuis gaat naar de decel klep.
Terwijl de slang vanaf het luchthuis naar de aansluiting achter het gasklephuis gaat, die moesten dus omgedraaid worden.
Helaas is dat ook niet de oplossing, vanmorgen een koude start en het probleem blijft.
Al heb ik wel het idee dat die iets beter rijdt, maar daar heb ik nu even te kort voor gereden om dat echt uit te sluiten.
Tja wat is de volgende stap?