Mijn Ds kraakt af en toe aan de rechterkant. Mn bij nemen van een rotonde, als hij inveert en er wordt gestuurd. 1x kraak bij insturen, 1x kraak bij uitsturen/uitveren, naar geluid.
Stuurinrichting nieuw, spoorstangen binnen en buiten en kogels nieuw. Ook hulpstuurhuizen gereviseerde gemonteerd. Fusees niet, want die leken me goed. Halve voortreinen leken me ook goed. Alles werd voor vertrek goed doorgesmeerd via de nippels.
Bij gewoon inveren kraakt hij niet als ik rechtdoor rijd, bij gewoon sturen ook niet. Bij opkomen eigenlijk ook niets vreemds.
Kan je de fusees nog smeren via de hoezen ? ( ds 23 inj 1973) smeernippels zegt men wel zitten er voor de sier, van vroeger, niet te gebruiken?
Wat kan dat zijn, hoe kom ik er achter ?
Totaal aantal Berichten: 43265
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Als jouw auto Fuseekogels heeft volgens origineel model en geen moderne, die je nu kunt kopen, kun je gewoon doorsmeren met de aanwezige nippels. Sterker nog, het doorsmeren moet! Als er moderne kogels in zijn gezet dan kan je niet doorsmeren.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Hoe zie je het verschil zonder demontage ?
Ik herinner me wel dat de nippels niet door te smeren waren : zeer hoge druk
Misschien de stangen voor de hoogteregelaar bij de torsiestang? Moet je blijkbaar vet aan smeren onder de auto, maar ik wist niet waar.
Misschien klinkt dit wel erg klokken en klepels, en vinden de echte techneuten dit vreselijke taal.
De torsie stang voor heb ik aan twee kanten doorgesmeerd. Aan de rechter kant had hij teveel speling, en heb ik de lagerschalen vervangen. Spelingsvrij was hij daarna niet.
Als de nippels niet door te smeren zijn, dan zitten de kogeltjes vastgeroest. Nippel er uit halen en of een paar dagen in de imal oid leggen of nieuwe nippels er in zetten. Als je niet doorsmeerd lopen de kogels droog, en dan gaat het eerst knak-knak en daarna zijn ze snel stuk.
To err is human, not to err is divine.
Hoi Maarten,
ik heb van de week hetzelfde probleem gehad, was weer een klassiek probleem.
Na het uitproberen van wat verkeersdrempels met nieuwe veerbollen ,
had ik rechts ook een vervelende knak die inderdaad bij in- en uitveren bij bochten hoorbaar was. Niet goed vast te stellen of het geluid aan de voorkant of van de achterkant komt.
De auto op de krik en alles gevoeld, nergens ruimte of een tik. Bij de achtervering vond ik wat roest en een gescheurde stofhoes bij de kogel en kom. Alles losgehaald en de kogel bleek roestig en ingelopen en bijna ovaal. Geen tik trouwens bij het omhoogkomen na het starten, wat normaal het symptoom is voor het vervangen van de kogel. Meestal is dan ook de veerstang ingelopen en moet die worden hersteld of vervangen.
De kom van de veerstang was nog netjes, dus alles vervangen en weer ruim in het vet gezet.
Even testrijden…. opgelost.
Waarschijnlijk is met het testen van de drempels eea verdraaid en weer losgekomen.
Ben benieuwd of dit bij jou ook het geval is…
en…. niet vergeten: zelf de slingers ophangen
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Maarten fechner schreef:Mijn Ds kraakt af en toe aan de rechterkant. Mn bij nemen van een rotonde, als hij inveert en er wordt gestuurd. 1x kraak bij insturen, 1x kraak bij uitsturen/uitveren, naar geluid.
Is een herkenbaar probleem :
Dan moet je de bevestiging van je draagarmhuizen aan het chassis een keer natrekken .
Ook moet je dan natuurlijk kijken of er geen bussen uit het chassis aan het scheuren zijn
Succes , Walter
Meten is weten , gissen is missen
Dank voor de racties !
Omdat met normaal sturen en veren geen kraken te horen zijn, denk ik in eerste instantie niet aan de fuseekogels.
De kogels bij de voor en achter veercilinders heb ik vervangen met de cup achter, en voor gecontroleerd : geen afwijkingen. Wat gesmeerd, ondanks dat ze voor altijd in de hydrauliekolie zitten.geen gekraak bij opkomen.
Inderdaad zijn er boutbussen van de halve voortreinen losgekomen . Vastgesteld bij Joep Sanders garage in Mariahout. Deze vond het echter absoluut ongevaarlijk en onbelangrijk omdat de andere bussen goed zaten . Schijnt echt een Ds kwaaltje te zijn, velen rijden ermee rond zonder het te weten. Bij het magazijn van de Dsclub zeiden ze dat het typisch iets van de laatste jaren is, nu de DS sen ouder worden. Zal ik van de winter iets aan doen : motor er uit, halve voortreinen eruit en lassen. Een fiks karweitje, Ging niet meer voor de vakantie.
Zou je iets anders op moeten kunnen verzinnen : bv een langere bout met een dunner uiteinde, die iets uitsteekt bij de bussen en dan een paar ringen eronder en aandraaien. (Garage schat het al voor een routinier op 35 uur werk.)
Wat moet je toch smeren bij de stabilisatiestang voor in het midden (de uiteinden zijn doorgesmeerd) ? Schijnt ook, gekraak te geven
Totaal aantal Berichten: 831
Geregistreerd: 11-02-2007
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
vreemd dat iedereen de motor eruit wil/moet halen, bij mijn 32 injectie is dat zaakje op de brug weer vastgelast (rechterkant bij david ds keijser).
Heb ik ook gehoord. Mogelijk dat lassen aan de binnenzijde (motorzijde) nog lukt, alhoewel het met een injectie lastiger is, maar aan de buitenzijde (voortreinzijde) kan je niet lassen zonder demontage van de halve voortreinen. Scheelt wel al een hoop werk. Als je de buitenzijde achter de voortrein niet last, blijft er speling op de losgekomen bus aan die kant en zal de nieuw gelaste motorzijde zeker weer loswerken. Er zitten nl forse krachten op.
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Eérts gewoon een keer alle bouten nalopen of deze wel goed vast staan !!
Panikeren kan altijd nog
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Goed advies , Walter, ga ik eerst proberen zodra ik tijd heb !
Walter, je bent een koning !
Vanochtend toen de familie nog in slaap was, vroeg opgestaan en het rechter spatbord en de beschermplaat rechts voor gedemonteerd. Niets raars te zien.
De achterste/onderste bout zat inderdaad los, en kon flink worden aangedraaid. Omdat ik geen verlengbuis bij de hand had, met de hand, zo hard mogelijk. Daarna de auto nog een keer of wat op laten komen en nog eens aandraaien mogelijk.
Bij inspectie wel misschien wat kleine haarscheurtjes bij de onderste bouten van de halve draagarm, aan de buitenzijde van het chassis. Aan de binnenzijde niets te zien, maar dat is ook moeilijk zo te zien op een parkeerplaats.
De bovenste bout bij de bol kon ik niet aandraaien, omdat ik alleen een steeksleutel had die daar paste, en daar krijg ik geen moment op . Zat in ieder geval niet geheel los.
En een bekijks! ” u hebt zeker problemen met de hydraulique, he? Is dat nou de schokbreker ? Etc etc”
En dan proberen : geen enkel gekraak meer te horen, ook niet in haarspeldbochten ! Geweldig.
Vraag is nu, is het niet zo dat de bouten op een gegeven moment iets los gaan lopen, en dan door wat scheefstand en speling een verkeerd moment gaan geven op de draadbussen, zodat daarom dan scheurtjes in het chassis ontstaan ? Lijkt me in ieder geval een van de mogelijkheden.
Dus heren, als je eens in de buurt ben daar bij die voorarmen , mijn advies is, ook al hoor je geen gekraak : toch even alle bouten natrekken en je voorkomt mogelijk een boel ellende ! Bij mij was voor vertrek eigenlijk weinig te horen , achteraf gezien mogelijk bij rotondes soms een klein kraakje.
Ook als je de voorarmen los hebt gehad : na een paar honderd km opnieuw aantrekken lijkt me raadzaam !
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Neen die dingen komen gewoon een beetje los na 40 jaar dienst ....
Het uitscheuren van die bussen is gewoon te veel ( te lange) mechanische belasting .
Verder ben ik ondertussen ervaringsdeskundige : 57 jaar Citroen virus laat zijn sporen na hé
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Precies hetzelfde geluid gehad en het werd ook steeds luider. Nu ben ik laats door forumlid Repelsteeltje tijdens Pinksteren met een vervangende veer weer op weg geholpen toen ik de boel op de halve voortrein gedeeltelijk had gedemonteerd om te kijken waar dit geluid zich nu exact op de voortrein zich voordeed.
Toen kwam ik er achter dat het onderste gewricht vanaf de stabilisator naar de veercilinder behoorlijk wat speling vertoonde.
Ronde piramidevormige veer in het gewricht bleek hier gebroken te zijn waardoor het ergste gekraak bij mij nu weg is.
Niet al het gekraak is verdwenen helaas. Vooral in bochten naar rechts hoor ik in de verte nog steeds wat knik knak geluid. Wellicht een fusee of dergelijke, I don’t know.
Foto’s van die betreffende gebroken veer > http://www.mijnalbum.nl/Album=XKBWMBMX
C’est une voiture du ministre !