Goed, vandaag even bij Pugfix geweest in Barneveld en hij was er al vrij snel achter dat de sleepring kadoek is. Ik hoorde hem de laatste tijd al wat gieren bij het sturen, dus dat verklaard een hoop. Volgens het bedrijf zijn ze van de Xsara zonder COM2000 ongeacht het bouwjaar hetzelfde..
Bij de lokale autosloop voor 25 euro een nieuwe gehaald maar deze blijkt helaas toch anders te zijn.. Of zijn die draadjes om te zetten ofzo? Ik zit natuurlijk ook nog met die stuurbediening van de radio..
Ik snap die ring met enkel kabeltje überhaupt niet aangezien de airbag al 2 stekkertjes heeft…
Ik zie het al wel, morgen maar wat sloopjes in de buurt afbellen en hopen dat iemand er een heeft. Zo niet, zal er niks anders opzitten dat een nieuwe te bestellen bij de dealer. Weet je toevallig of dezelfde ook in een 306 zit?
En dan maar hopen dat Pugfix het juist heeft met de ring…
En de garage had het juist! Bij Mark Xsaraparts een vervangende ring gevonden en vanochtend ingebouwd. Het lampje is uit, en zodoende werkt hopelijk de airbag weer
Ik hoop in ieder geval dat ik er niet achterkom
Zo, de Xsara heeft de vakantie (3030km) prima doorstaan! Gemiddeld verbruik zo ongeveer 1 op 13,5. Dit is dan met volle bepakking en op de snelweg zo’n beetje 140 de hele weg op de klok. Niet slecht denk ik, voor een benzine! Veel water, zon en stof heeft hij getrotseerd waar het leek alsof de hitte hem even ging stoppen..
Ik had de airco al een poosje vol aan, wil afslaan schakel van 3 naar 2 en de hele auto valt zo uit. Moet zeggen dat ik daarvoor wat liep te klooien met de airco (aan uit aan uit). Gelukkig startte hij zo weer en verder niks meer aan de hand geweest.
Het valt somiezo op dat met de airco vol aan het toerental even terugvalt naar zo’n 600 toeren en dan weer omhoog schiet naar 900. Alsof hij het zo snel even niet op kan vangen.
Met de koeling geen problemen gehad bleef keurig in de buurt van de 90 graden. Soms iets er boven zoals bij een flinke col in de bloedhitte. Man, ik wist niet dat die koelfan zo hard kon blazen!
Wat me wel opvalt en dat was eerder ook al zo voor ik op vakantie ging. Soms hoor je een ‘‘piepje/kloenk’’ bij bijvoorbeeld het starten, schakelen in lage versnellingen en plots gas geven. Op het moment dat de motor beweegt dus. Zie filmpje (dus niet het irritante gepiep).
https://www.youtube.com/watch?v=5DlrIX9waGI&list=UUo_4Ezb5PFZRkb2Fk4eAQyA
Verder vindt ik dat de Xsara uitstekend rijd met bepakking op langere afstand. Hij is niet zweverig, hij blijft keurig rechtdoor gaan en in lange bochten wijkt hij niks van zijn spoor af. Ook niet in de zeikende regen met van die irritante dwarsliggers waar bruggen aan elkaar liggen. Onder de motorkap zit trouwens alles onder de smerigheid van de vele regen wat we tegenkwamen
Motorsteun.??
Dat zou nog wel eens kunnen. De auto gaat op korte termijn even een bezoekje brengen aan de garage..
Wat me gisteren opviel toen ik er naast stond na een rit van de snelweg is dat de kleppen er behoorlijk op los tikken met goed warme motor. Geef je iets gas is het al weg, met koude motor tikken ze niet.. En na een klein stukje ook niet, het is echt alleen met goed warme motor.
Klepstoters…?
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Wanneer voor het laatst een beurt gehad?
Afslaan zal wel de stappenmotor zijn trouwens.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
6000 kilometer geleden is er nieuwe Coldax 5w40 ingekomen en nieuwe filter
zo’n 10000 kilometer geleden nieuwe bougies en laatst een ander luchtfilter.
Verder is er niks aan gebeurd nog sinds ik hem heb.
Totaal aantal Berichten: 43264
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Coldax? Koop je dat bij de Action of de Gamma?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
USN centuri..
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Volgende keer natuurlijk gewoon weer merk-olie kopen. Voor dat tientje meer zou ik lekker Total ofzo erin gieten
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Zou daar het tikken vandaan kunnen komen van die olie?
Totaal aantal Berichten: 7774
Geregistreerd: 30-11-2005
- C4 (2004-heden) Cactus PureTech 110 Shine EAT6
Het kán, maar dat is niet zeker. Heb met mijn diesel wel gehad dat hij meer tikte op goedkope Norauto 5W40. Kroon Specialsynth MSP erin en het klonk direct een stuk smeuïger.
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Totaal aantal Berichten: 27883
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
2d schreef:Afslaan zal wel de stappenmotor zijn trouwens.
Zit die er nog op?
Ik dacht dat dat er niet op zat bij zo’n systeem met elektronische gasklep.