YES!!, gefeliciteerd.
Mooi gevalletje van de aanhouder wint…
Ga je nu je Laubtect-ontsteking weer terugplaatsen?
en…. niet vergeten: zelf de slingers ophangen
Dus in de carburateurs zat het euvel? Mooi dat de auto nu goed gaat. Ik kom deze diva graag snel live bewonderen.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
gr Mark
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Goed werk Maarten!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Hoi Maart,
het is hoopgevend stil op je draadje, ben je al op zoek naar een nieuw project?
en…. niet vergeten: zelf de slingers ophangen
Hoi,
Ben inderdaad op zoek naar een volgend project (altijd leuk om te doen).
Geen idee wat het wordt, oude cabriolet?
Maar er zijn ook nog wat afrondende werkzaamheden: airco, koplampbesturing en ventilatiekleppen moeten nog ingebouwd/aangesloten worden.
Gisteren eerste keer de snelweg op -> rijdt heerlijk. Ik kon het niet laten om een morris minor (die aardig z’n best deed) even flink in te halen en te laten genieten van echt motorgeluid…
Korte update: inmiddels ca 300 km gereden na carburateur reparatie (totaal na opbouw ongeveer 800).
Tja, eigenlijk geen grote problemen, auto rijdt lekker!
- De motor houdt nog een heel klein beetje in bij weinig gas en lage toeren (CO = nog niet afgesteld).
- Twee keer wilde de startmotor niet, zeer waarschijnlijk iets in het contactslot.
- Afgelopen vrijdag spetters vet op schutbord, waarschijnlijk zit de hoes van de kruiskoppeling niet goed vast. Heb ik met ligarex vastgemaakt, maar een bevriende DS garage in het zuiden van het land heeft me bredere klemband meegegeven om te proberen.
Iemand tips wat ik zou moeten doen bij de eerste 1000 km beurt?
Koppen natekken, olie, klepspeling, ketting spannen, ???
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Als alles uit elkaar is geweest zou ik olie en filter doen. koppen hoef je niet na te trekken. Idd klepspeling meten en de secundaire kettingen voelen. Dan krijg je een goed beeld of het open moet…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Wanneer ga de volgende beurt doen ? Bij 5.000 km ? Binnen 2 jaar?
Dan zou ik alleen de olie vervangen, en dan eigenlijk nog alleen om te kijken of er vuil etc. in zit, niet omdat de olie niet goed is.
Je filter doe je dan bij 5.000 dat is ook genoeg.
Klepspeling kun je controleren, maar dat zegt weinig over verloop en meer over de montage, maar kan geen kwaad. Secondaire kettingen: Voel maar of ze strak staan, en dan na 5000 km controleren zoals Joris zegt.
Koppen natrekken is niet nodig bij een SM.
Ik kan je dringend aanraden 2 relais extra te plaatsen: Een om je contactslot te ontlasten ( nu schakel je heel veel via het contactslot.. ) en een tweede relais om de bendix te bedienen, dat voorkomt dat je die vele ampere’s via het contactslot laat lopen. Dan is waarschijnlijk je “start niet ” probleem ook over, en zo niet dan kun je eenvoudig op dat relais een draadje doorverbinden.
Op die manier kun je je contactslot nog heel lang goed gebruiken, anders moet je die weer een keer vervangen, en is nog wel NOS, maar dat heeft al een flinke prijs.
Aandrijfassen: Je bedoelt de tripodes ( koppelingen aan de bak-zijde? Als je geen Ligarex tang hebt krijg je die krengen nooit goed vast, dus maar vervangen door een bredere klemband. Niet te veel vet in doen anders slingert het er weer uit.
Motor houdt in: Alleen als je langzaam gas geeft, of ook als je snel gas geeft ? Je kunt de stationair mengsel regelschroeven iets uitdraaien. Een kwart slag, allemaal hetzelfde. Dat zou moeten helpen.
Als het alleen is bij langzaam gasgeven, dan zou je een ietsje grotere stationair sproeier kunnen monteren, maar alleen als je er met de mengselschroeven niet uit komt. Als het alleen is bij snel gasgeven, dan moet je de acceleratiepomp nakijken.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
bogaard77 schreef:koppen hoef je niet na te trekken. ...
Dat hangt volgens mij wel af van welke koppakkingen je hebt gebruikt.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Goed plan, ik ga voor de winter de olie verversen.
Extra relais heb ik al geplaatst tijdens opbouw (is inderdaad een goed idee!),
Zo ook voor: elektrische ramen (4 stuks), cooling fans, benzinepomp, achterruitverwarming en bendix.
Zou ik er nog meer moeten plaatsen (via contactslot wordt inderdaad vrij veel geschakeld zie ik).
Wat zijn de andere grote stroomverbruikers?
Aandrijfassen, je hebt gelijk bij de tripode. Vreemd, hoezen zijn niet stuk en alles zit keurig op z’n plek. Kan het vet er dan toch nog uitslingeren?
Motor houdt inderdaad in als ik langzaam & weinig gas geef (anders gaat ie als een haas).
Dat vind ik nou ook een bron van ergernis: het vet wat onder de tripoidehoes doorslaat, en een vette bende geeft in je schone motorruimte.
Bij DS-sen komt dit ook voor. Nu weten we dat de imitatie kwaliteit wel eens wat minder betrouwbaar is, kwa pasvorm en levensduur… daar kom je pas achter na montage.
Ik ben ook op zoek geweest naar een blijvende oplossing voor dit verschijnsel. Ik wikkel 4 keer linnen isolatietape om het tripoidhuis, klap dan de hoes, die zo zuiver mogelijk, dus zonder lichte verdraaiing ten opzichte van de driepoot, zodat hij maximaal omsluit, op het huis.
Vastmaken zou kunnen mbv ligarex, maar serflex levert mooie slanke slangklemmen in de goede maat.
Ik heb er goede ervaringen mee, maar geef geen garantie op deze methode. Allicht het proberen waard.
De koppakkingen die ik ken hoef je niet na te trekken. ( die oude met ringen en de meillor/payen).
Er zijn inderdaad auto’s waarbij dit wel moet.
Inhouden: Dat noem je “een gat in de carburatie” hij “pakt nier op” vanaf stationnair.
Wat je moet controleren: Acceleratie-pompen: Kijk eens door de carburateur, beweeg het gas met de hand, sproeit het meteen of pas na een bepaalde hoekverdraaiing? Bij alle carbu’s hetzelfde ? Vrijwel meteen is O.K., na een bepaalde hoek bij een paar of allemaal. Kijk eens of de “cams”/excenter aan de gasklep die de hevel van de acceleratiepomp bedient allemaal hetzelfde staan.
Je kunt ook gewoon met stationair mengsel een beetje verrijken, dat helpt ook. Kijk maar eens naar je CO als je dat meten kunt, moet tussen 2.5 en 3.5 % liggen, lager wil zeggen armer mengsel.
Vet uit de hoezen: Je kunt het best bij de tripoide hoezen eerst de banden op het tripoide huis vastzetten en daarna op de as. Zo niet dan kan de hoes een beetje verdraaid staan t.o.v. het huis, en dan kan het makkelijker lekken. Dus bij die nieuwe banden goed kijken of de hoezen niet verdraaid staan, anders sluiten ze niet mooi aan, en wanneer nodig de klemmen op de assen even lossen.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
aangaande tripoides: Vastzetten doe ik als de as recht uit het tripoide huis steekt. Als de as ‘hangt’ gaat ie altijd scheef! ik heb standaard slangeklemmen erom. (ABA)
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik gebruik al zeker 15 jaar geen ligarex-klembanden meer om de ashoes mee vest te zetten op het tripoïdehuis maar een goede slangenklem. Bij mijn auto’s lekt er nooit vet uit de hoes.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste