De auto remt wel, maar verliest HLM-olie via de HD-pomp in de motor. De HD-pomp is gerepareerd d.m.v. keringen en remde daarna goed en de voorraadpot bleef vol en lekt nergens. Maar nu heb ik weer hetzelfde probleem.
Wat zou het nog meer kunnen zijn? Ik heb gehoord van de bol van de hogedrukregelaar, dat daar iets mee aan de hand zou kunnen zijn? Zou het mogelijk zijn dat de pomp de druk niet kwijt kan zodat het in de motor terecht komt?
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006
- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Als het geen lekke accumulatorbollen zijn (elk 400ml) en geen externe lekkage zichtbaar is ben ik bang dat het weer de HD pomp is.
De originele afdichting is aan de lage druk kant van de LHM door de zeer fijne afwerking van de plunjer in het pomphuis. Die zeer nauwkeurige passing vormt de afdichting en de geleiding van de plunjer.
Als een keerring nodig is om het bij reparatie af te dichten betekent het dat de plunjer waarschijnlijk ook zijdelingse speling heeft en dat zal voor een zeer snelle slijtage van de keerring zorgen.
Je kan de dunne rubberen ventilatie/lek-slang onder de HD pomp vervangen door een transparante slang met daaronder een potje om te zien of er (veel) LHM uitkomt.
succes
waar rook is, is…
LHM only!
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006
- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Mijn complimenten voor de mooie camper!!!
waar rook is, is…
LHM only!
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006
- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
behalve het pomphuis is er geen enkele verbinding tussen het LHM systeem en het smeersysteem van de motor. Dus als er LHM in de olie van de motor terecht komt is het via de pomp.
waar rook is, is…
LHM only!
Diesel Rinus schreef:Als het geen lekke accumulatorbollen zijn (elk 400ml) en geen externe lekkage zichtbaar is ben ik bang dat het weer de HD pomp is.
De originele afdichting is aan de lage druk kant van de LHM door de zeer fijne afwerking van de plunjer in het pomphuis. Die zeer nauwkeurige passing vormt de afdichting en de geleiding van de plunjer.
Als een keerring nodig is om het bij reparatie af te dichten betekent het dat de plunjer waarschijnlijk ook zijdelingse speling heeft en dat zal voor een zeer snelle slijtage van de keerring zorgen.Je kan de dunne rubberen ventilatie/lek-slang onder de HD pomp vervangen door een transparante slang met daaronder een potje om te zien of er (veel) LHM uitkomt.
succes
Bedankt voor je reacties!
Ik zal de pomp demonteren en opnieuw de o-ringen vervangen om te kijken of het dan opgelost is, maar u zult begrijpen dat het dan toch weer terug zal komen.
Mijn vraag is of er een elektrische HD-pomp bestaat. Dan zou ik namelijk van het probleem verlost zijn.
Overigens; toen ik de pomp voor het eerst uit elkaar haalde, was ik niet van mening dat ie zo slecht was. Ik heb de o-ringen toen eigenlijk vervangen omdat ie over was. Maar was toen van mening dat het eigenlijk niet nodig was. Ook omdat de auto pas 163.000 kilometer heeft gelopen, maar goed; het kan natuurlijk ook met de leeftijd te maken hebben. Of zou u denken dat ik hem moet laten reviseren?
Met vriendelijke groet,
J. Nooijens
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006
- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Ik begreep uit je eerste bericht dat je keerringen had (laten) monteren als aanvulling op de falende originele afdichting. Daarop had ik gereageerd. Op basis van wat je verteld lijkt de cilinder/plunjer combinatie versleten te zijn. Die “slijtage” komt vaak niet alleen door de mechanische belasting, maar bij campers vaak ook door corrosie bij langdurige stilstand.
De O-ringen opnieuw vervangen heeft niet veel zin als het eigenlijke pomp element versleten is!
Het enig wat helpt is een nieuw binnenwerk (cilinder en plunjer) of een compleet nieuwe pomp.
Kortom eerst even die transparante slang op de pomp om te zien of er veel LHM uit het pomphuis komt.
waar rook is, is…
LHM only!
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006
- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Zoals in onderstaande schema goed is te zien, vormen de o-ringen slechts de afdichting tussen de verschillende losse onderdelen van de pomp en spelen geen rol bij de afdichting van de bewegende delen!
In het geval van jouw HD pomp lijken de onderdelen “6” versleten te zijn en in dat geval lekt er LHM naar het motor carter als het niet afgevoerd kan worden naar het luchtfilter via de lekslang of ventilatie slangen (afhankelijk van bouwjaar).
Bij een diesel versie loopt dan de oliebak van het oliebad filter over. In het geval van een bezine versie meen ik dat die “lucht/LHM” direct op de luchttoevoerslang op de carburateur wordt geleid en daar een smeerbende maakt (ik heb weinig ervaring met de benzine versies)
waar rook is, is…
LHM only!
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006
- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Ben je al wat verder gekomen?
waar rook is, is…
LHM only!