1. firestone F560 voor en achter bridgestone
2. augustus 2012 een ander stuurhuis geplaatst ivm lekkage en laten uitlijnen. ik weet het niet meer zeker maar als ik me goed herinnder moest hij toen in z’n hoogste stand daar anders de uitlijn app.
niet paste op de achterbanden (afstelling dmv laser). wellicht geeft dit niet een correcte uitlijning ?
3. Tja, op zo’n 80km max. weggetje is het heel goed mogelijk dat hij dan steeds heen en weer,
zoekende is…..
4. zou ook heel goed kunnen dat dit het is. (is ook de goedkoopste ) indien ik het stuur los in
de handen hou blijft hij wel rechtuit rijden (maar het blijft “scarry” bij die snelheid).
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Ik zou die Bridgestone’s eens voor leggen, die zijn een stuk strakker als de firestones denk ik zo, die Firestone’s zijn toch in eerste instantie ontworpen voor de USA markt, en daar zweeft alles nog steeds
Uitlijnen bij hoogste stand is misschien goed voor de achter-voor uitlijning, maar voor het toespoor geeft dit geen goede gegevens.
Ik zou alleen het toespoor laten controleren ( alleen de voorwielen), de achterwielen “volgen wel”, en de rechtuit stand stel je zelf in met het stuurhuis, dat is anders dan andere auto’s die “scheef” kunnen lopen). op uitspoor/toespoor in de rijstand.
Een 80 kmh weg is “bol” gelegd voor de waterafvoer, dat wekt nooit voor hoge snelheden..en ik begrijp goed dat je de zaak dan bij 170 vast in de hand wilt houden. Gewoon niet doen dus !. Je kunt beter eens op een 3-baans snelweg bij +/- 130 kmh van baan wisselen: Dan moet je voelen dat een SM zich messcherp laat “leiden” met een hele kleine stuuruitwijking van de ene naar de ander baan. De 2 linkse banen zijn meestal redelijk vrij van spoorvorming, en als er sporen zijn dan weet je ook hoe dat aanvoelt. Dat is niet scary en zo krijg je ervaring met het weggedrag.
Als je daar voldoende vertrouwen in hebt, dan kun je eens een keertje in Duitsland gaan rijden. ( Kom op 21 september naar de Citroen Sm Club Nederland meeting, dan gaan we met z’n allen over de Duitse Autobahn, en kun je vergelijken met andere rijders, kijk eens op hun web-site).
Een Sm vraagt veel gewenning, met name bij hogere snelheden, met name door de typische “zachte” weglegging, de Diravi en het blijft een auto’s uit de 70’er jaren. Zelfs ‘het beste” uit die tijd voelt tegenwoordig een beetje “outdated”.
To err is human, not to err is divine.
Bedankt: die bandjes (voor/achter) omwisselen zal ik eens proberen.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
En sowieso geldt dat uitlijnen altijd in de rijstand moet worden gedaan, bij voorkeur met een draaiende motor
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Kan het ook komen door lucht in het stuurhuis ???
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 3194
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Neen , dat is er na twee bochten al uit !!
Of je moet een gebartsen aanzuigslang hebben , dan maak je de hele tijd een mooie LHM mousse .
Zie je onmiddelijk als je een keer de vooremmen ontlucht , dan bekom je geen mooie groene stroom .
Waar je ook een keer moet naar kijken is of de M12 bouten door de hulpstuurarmen nog goed vast staan .
En uitlijnen MOET in de rijstand gebeuren , met een simpele meetstaaf is al voldoende .
Camber , caster en al die rest kan en moet je toch niet afstellen .
Walter
Meten is weten , gissen is missen
Ik heb bij rond de 140km/h een trilling in het vooronder alsof de banden gebalanceerd dienen te worden. Ik vond dat niet zo’n probleem daar ik 130 prima vond maar…. afgelopen dinsdag nacht toch maar eens doorgetrokken om te zien of het erger werd en wat bleek naarmate ik de snelheid opvoerde
werd het steeds minder en was het weg bij rond de 150. Ook de bij hogere snelheden niks meer te bespeuren (vond het bij 210 welletjes…. ). waar kan dit aan liggen (behalve balanceren) ???
de stuurstangen zit geen speling op, nieuwe fusees van citrotech, geen trillingen bij optrekken/remmen.
p.s. die “stuurspeling” zal ‘m wel gezeten hebben in dat 80 km weggetje en z’n bolling vanwege de afwatering. Op zo’n 3 baansweg had ik het niet. @Citroensmgz: bedankt. Ook de (te) lage bandenspanning van 1.7 bar zou wel een eens een rolletje kunnen hebben meegespeelt…..
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
dat heb ik ook.. Nog geen idee wat het kan zijn..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Eerst goed balanceren hoor
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ik zou ‘ns langs gaan bij iemand die kan meten of je velgen rond zijn en geen slag hebben. Dat heb ik laatst ook gedaan met de velgen van mijn Volvo en die bleken een beetje te hobbelen, terwijl ik het op de auto nog niet eens had gevoeld.
Mijn Delta Mics zijn pas geleden gericht tezamen met de Delta Mics van een clubgenoot. Bij die van de clubgenoot bleek het trillen inderdaad te liggen aan het niet perfect rond zijn van de velgen. De Delta Mics van mij en mijn clubgenoot zijn gedaan bij Wheeltrim in Nijkerk http://www.wheeltrim.nl/. Met mijn Volvo-velgen ben ik bij Velgenservice in Oss geweest http://www.velgenservice.com/adres/.
Een dag niet gezweefd, is een dag niet geleefd.
Kijk ook ‘ns op de site van de Citroën SM-club! http://www.citroensmclub.nl
Je kunt proberen je voorbanden aan de auto te balanceren, sommige bedrijven kunnen dat nog, in het balanceren met adapters wat een SM velg nodig heeft is ook niet iedereen even bedreven.
Daarnaast moet je kijken of je banden en velgen geen hoogteslag hebben: De SM velgen centreren niet zoals “moderne” velgen op een centrale centeer ring, maar op de velgbouten. De velgen/banden kun je dus het beste als je de wielen monteerd zo strak mogelijk aantrekken zonder belasting ( d.w.z. vrijhangend) en dan natrekken als je SM weer op de grond staat, anders heb je al een mm hoogteslag omdat de velgen op de tapeinden zakken.
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Maar…waarom kunnen SM velgen niet gecentreerd worden op het centrale gat? Ik doe dat namelijk wel krijg als ik ze middels een adapter op hetzelfde balanceerapparaat zet geen andere waardes te zien. Mijn ervaring is dus dat ze met een centrale centreer-ring net zo goed te balanceren zijn als met een adapterplaat. Ik ben dus benieuwd wat er op tegen is?
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Je kunt ze wel centreren voor het balanceren op het centrale gat, maar dat gebruik je een conus neem ik aan? Ik zeg niet dat dat niet goed kan gaan, maar het werkt niet altijd is mijn ervaring, soms is dat gat niet goed gecentreerd. Maar… als het werkt is het O.K..
To err is human, not to err is divine.
Totaal aantal Berichten: 43272
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ja, een conus. Die centreert de boel waarna ie klem tegen de achterschijf komt te zitten. Werkt prima, in mij geval dan.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Totaal aantal Berichten: 25574
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
mijn wielen zijn geballanceerd op een apparaat met 5 tapeinden die ingesteld kunnen worden voor SM en DS! velgen.
Dat monteren met hangende wielen zal ik eens checken.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>