Citroen berlingo DW8 2003 koelventilator problemen
duuzend
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 29-07-2014

Gepost: 30 juli 2014 03:58 PM

Beste liefhebbers,
Ik ben rob 25 jaar oud en heb me aangemeld op dit forum met de gedachte dat ik hier wel kan geholpen worden.

Ik ben aan het werken aan een Citroen berlingo van 2003 een 1.9d 51kw 70pk
en deze loopt warm als hij in de file staat dus de koelventilator springt niet aan,
nu heb ik alles al doorgemeten en op de koelventilator meet ik 10.8volt heb deze ook al extern geprobeerd met een batterij en deze werkt dus.

Nu dacht ik het zal de relais wel zijn aan de koplamp rv in het doosje (de 2 groene)
deze allebij vervangen wagen laten warm draaien en gewacht maar ventilator springt nog steeds niet aan..

Nu heb ik al veel gelezen over de temperatuurschakelaar die de koelvin moet laten inschakelen en dat deze op de radiator geschroefd zit, ik gekeken nergens iets te zien op de radiator weet iemand misschien deze zitten zodat ik deze kan doorverbinden en als dan mijn koelventilator gaat de temperatuurschakelaar kan vervangen zodat mn probleem opgelost is!

Alvast dank bij voorbaat..

Mvg Rob

Profiel  
 
Thijs
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4959
Geregistreerd: 18-09-2004

Gepost: 30 juli 2014 04:18 PM
  [ # 1 ]

Nummertje 13 op dit plaatje, onder de slang van de radiator dus.

Heb je trouwens een airco? Airco of niet-airco zijn verschillende koelsystemen.

It’s nice to be important but it is more important to be nice.

http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!

Profiel  
 
duuzend
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 29-07-2014

Gepost: 30 juli 2014 04:45 PM
  [ # 2 ]

Ik heb er 1 zonder airco en bij mij zit dit echt niet in de radiator..

Nog andere plaatsen waar deze kan zitten in het blok geschroefd ofzo?

mvg

Profiel  
 
Thijs
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4959
Geregistreerd: 18-09-2004

Gepost: 31 juli 2014 02:04 PM
  [ # 3 ]

Even de goede plaatjes opgezocht:


Er zit inderdaad geen thermocontact in je radiateur, er zit wel een temperatuursensor in het thermostaathuis en een relais en een aantal weerstanden in een plaatje achter de fan.

It’s nice to be important but it is more important to be nice.

http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!

Profiel  
 
duuzend
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 29-07-2014

Gepost: 31 juli 2014 05:15 PM
  [ # 4 ]

Ja nr 6 heb ik er ook al uit gehad deze weerstand heeft deze ook te maken met de koelventilator??

alvast bedankt !

Profiel  
 
Thijs
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4959
Geregistreerd: 18-09-2004

Gepost: 31 juli 2014 05:22 PM
  [ # 5 ]

Aan de tekening te zien wel, maar ik durf niet te zeggen wat helaas Sad

It’s nice to be important but it is more important to be nice.

http://www.explosionsandboobs.com/
Doneer, zo blijven we braaien!

Profiel  
 
duuzend
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 29-07-2014

Gepost: 31 juli 2014 05:44 PM
  [ # 6 ]

dus als ik het goed begrijp heeft deze geen thermoschakelaar?

Iemand die weet wat die weerstand juist doet?

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 07 augustus 2014 03:13 PM
  [ # 7 ]

De weerstand zit er in om de ventilator langzaam te kunnen laten lopen. Als de motor (te) warm wordt gaat de fan eerst langzaam lopen, neemt de temperatuur dan nog steeds toe, gaat de fan snel draaien (dus zonder de weerstand in serie geschakeld met de motor van de fan)

Bij wagens met twee ventilatoren worden de fans om de lage snelheid te bereiken in serie geschakeld en om hoge snelheid te krijgen worden ze parallel geschakeld.

De weerstanden kunnen kapot gaan door gebruik en door corrosie, je kan hem waarschijnlijk zonder gezeik overbruggen en dan zou de fan bij het bereiken van de vereiste temperatuur meteen op volle snelheid moeten aanslaan.

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
TIjn86
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 11
Geregistreerd: 09-08-2015

Gepost: 10 augustus 2015 10:44 AM
  [ # 8 ]

Is de weerstand ook los te krijgen?? En hoe zou je hem moeten overbruggen??

En wat heeft de koelmiddel temperatuursensor voor functie? Er lopen 4 draden vanaf (2 de ene kant op en 2 de andere kant op)??

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook