1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Voorgloeien ( HDi ) diesel
smitssan
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 64
Geregistreerd: 19-02-2004

Gepost: 15 juli 2004 03:14 PM

Hoe lang moet je voorgloeien bij de C5 HDi? Wanneer ik ‘s morgens mijn auto wil starten brand het voorgloeilampje circa 1 seconde en dan gaat ie al uit. Is dat normaal Confused:

C5 HDi 110pk Break Ligne Prestige Automaat 293.000km + DS21 Pallas 1968

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 15 juli 2004 03:37 PM
  [ # 1 ]

Hoe dat precies zit bij een HDI…weet ik niet….WEL weet ik dat ik bij mijn oudere diesels altijd even een paar tellen wachtte, nadat het voorgloei-lampje uit was gegaan voordat ik hem ging starten.
(of 2X voorgloeien…zeker in de winter)

Ik neem aan dat er bij een HDI ook een relais zit…die de voorgloeitijd regelt ?
Bij de oudere PSA-diesels hoor je dan altijd een *tik* onder de motorkap…en dan pas word het voorgloeien gestopt.

Profiel  
 
smitssan
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 64
Geregistreerd: 19-02-2004

Gepost: 15 juli 2004 03:56 PM
  [ # 2 ]

Zijn er nog meer C5 HDi-rijders op dit forum, die mij kunnen vertellen hoelang hun voorgloeilampje brand?

C5 HDi 110pk Break Ligne Prestige Automaat 293.000km + DS21 Pallas 1968

Profiel  
 
ZX1.4i
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12522
Geregistreerd: 15-04-2004

- C5 1.6 HDIF
Gepost: 15 juli 2004 04:09 PM
  [ # 3 ]

En de HDi v/d C5 is nog wat nieuwer dus ...

Is dat dan ook zo een commonrail Diesel, waarbij de brandstof in meerdere stappen en hogere drukken word ingespoten. Fiat noemt deze techniek Multijet.

Profiel  
 
jos
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 26
Geregistreerd: 02-03-2004

Gepost: 15 juli 2004 05:43 PM
  [ # 4 ]

Ik start altijd direct door, het voorgloeilampje gaat nauwelijks aan. Alleen in de winter, als het koud is, merk ik een korte voorgloeitijd. Bij mijn vorige auto een Xantia HDI hoefde ik ook niet voor te gloeien

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 15 juli 2004 10:34 PM
  [ # 5 ]
jos schreef:

Ik start altijd direct door, het voorgloeilampje gaat nauwelijks aan. Alleen in de winter, als het koud is, merk ik een korte voorgloeitijd. Bij mijn vorige auto een Xantia HDI hoefde ik ook niet voor te gloeien

Logisch. HDI diesels zijn direct ingespoten. Door het ontbreken van een wervelkamer vind er minder afkoeling plaats tijdens de compressieslag (ofwel: na de compressie is de lucht nog heter) waardoor er minderof niet hoeft te worden voorgegloeid bij een koude start. BIj een koude start in de zomer is voorlgloeien overbodig. Pas in de winter heb je het echt nodig.

Bij oudere diesels met wervelkamer moet er idd wel gegloeid worden met een koude start. Met warme motor kun je wel zonder meer het gloeien overslaan.

Trouwens: als je langer moet gloeien dan het indicatielampje aangeeft (@Bram) is er toch iets niet helemaal goed met het voorgloeicircuit of met de gloeispiralen. Al is het wel zo dat je op zo’n manier he vervangen van de gloeispiralen nog wel even kan uitstellen.

Groet,
Marten

Profiel  
 
Bas
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1003
Geregistreerd: 13-07-2004

Gepost: 16 juli 2004 11:54 AM
  [ # 6 ]

Nog nooit gezien

Heb haar gisteren opgehaald, ik verbaasde me ook al over het niet branden van het voorgloeilampje. Vanochtend, na een nacht buiten gestaan te hebben, brande het ook niet.

Voortgang = goed.

“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”

Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat

Profiel  
 
smitssan
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 64
Geregistreerd: 19-02-2004

Gepost: 16 juli 2004 12:03 PM
  [ # 7 ]

Bedankt allemaal voor de info. Niks mis met mijn C5 dus.

Bas, ik zie dat jij een DS hebt. Heb je al eens op mijn website gekeken? Ik ben bezig met het maken van een database van Snoeken die in Nederland rond rijden.  

C5 HDi 110pk Break Ligne Prestige Automaat 293.000km + DS21 Pallas 1968

Profiel  
 
Bas
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1003
Geregistreerd: 13-07-2004

Gepost: 16 juli 2004 01:05 PM
  [ # 8 ]

Snoek

Snik, ik had een snoek. Heb haar weggedaan afgelopen jaar. Versnellingsbak zat vast en bodem begon slecht te worden. Was een hele mooie DS20 in de kleur Bleu Andalou (AC623), halfautomaat.

Zodra ik weer een DS heb ben jij een van de eerste die het hoort. Er komt er vast en zeker weer eentje, zodra ik weer geld heb.

“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”

Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 16 juli 2004 02:49 PM
  [ # 9 ]

Re: Snoek

Bas schreef:

Snik, ik had een snoek.

Niet huilen…..je blijkt ook nog een BX te hebben en dat maakt veel goed….of niet soms. Laughing

Profiel  
 
Bas
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1003
Geregistreerd: 13-07-2004

Gepost: 16 juli 2004 05:09 PM
  [ # 10 ]

tijd, geld en plaats

Niet iedereen heeft de tijd, het geld en de plaats voor 3 auto’s. Mijn eerste eigen Citroën was mijn DS20, daarna kwam als dagelijkse auto mijn BX. Die BX is weer verkocht toen ik een lease auto kreeg en daar ben ik ondertussen zo ver mee dat ik nu een C5 break heb.

Ik woon in Nijmegen in een normale woonwijk met 1 garage waarin de auto van mijn vrouw staat (onze prive auto). En als je net een paar jaar geleden een huis gekocht hebt is het geld ook een beetje op.

Ooit komt die tijd weer dat ik er tijd, geld en plaats voor heb. Tot die tijd geniet ik wel van mijn lease Citroëns.

“Life is what happens to you while you’re busy making other plans”

Citroen C5 SX 2.0 HDI BVA6 Estate Blanc Banguise
Toyota Landcruiser 4.5 GXL automaat

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 16 juli 2004 05:47 PM
  [ # 11 ]

Re: Snoek

M&M schreef:
Bram schreef:

je blijkt ook nog een BX te hebben en dat maakt veel goed….of niet soms. Laughing

Da’s ook geschiedenis , zie onderschrift Wink

Surprisedops:  (niet gezien) Wink

Profiel  
 
winnetou
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2255
Geregistreerd: 20-04-2004

- BX TZD Turbo
- BX 14 TE
- BX 19 GT
Gepost: 30 juli 2004 01:26 PM
  [ # 12 ]
ZX1.4i schreef:

Is dat dan ook zo een commonrail Diesel, waarbij de brandstof in meerdere stappen en hogere drukken word ingespoten. Fiat noemt deze techniek Multijet.

Klopt. Common rail wordt momenteel vrijwel universeel toegepast bij direct ingespoten diesels. Alleen Volkswagen experimenteert (en past deze ook in productie toe) met een alternatief type hogedrukpomp. Nadeel vind ik wel de grotere afhankelijkheid van elektronica. Niet omdat het niet goed zou werken hoor… Maar nadat ik een overstroming in Zuid Duitsland heb doorstaan met mijn trouwe rode dame met ouderwetse diesel zweer ik erbij. En alles wat elektrisch is kan nu eenmaal niet goed tegen vochtigheid. Maar ik heb het nu dan ook wel over een extreem geval.  Wink

Profiel  
 
cocico
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 690
Geregistreerd: 03-12-2003

Gepost: 14 augustus 2004 02:57 PM
  [ # 13 ]

Als ik in onze Picasso HDI stap steek in de sleutel in ‘t slot en draai gelijk de motor aan! Geen enkel probleem mee! Ik heb zelfs geen voorgloeilampje gezien op onze Picasso!

Profiel  
 
Bassman
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1170
Geregistreerd: 12-07-2004

Gepost: 20 augustus 2004 07:34 PM
  [ # 14 ]
smitssan schreef:

Bedankt allemaal voor de info. Niks mis met mijn C5 dus.

Bas, ik zie dat jij een DS hebt. Heb je al eens op mijn website gekeken? Ik ben bezig met het maken van een database van Snoeken die in Nederland rond rijden.  

Smitssan, ik heb je over je site een pb-tje gestuurd met een vraag.

Hans

Xantia 1.8i 1998 Blanc Banquise met originele middenarmsteun
Peugeot 106 1998 Bleu de Chine
Ook gehad: GS Pallas, GSA Spécial, Visa 11RE, BX Leader, DSpécial, Xantia 1.8iX en BX 14 Deauville

Profiel  
 
wijnand 16v
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 128
Geregistreerd: 05-01-2006

- BX SPORT
- DS 3 Sport Chic 1.6 blueHDI 120
Gepost: 05 februari 2006 03:48 PM
  [ # 15 ]

Voorgloeien heb ik alleen tijdens de wintersport gezien. De buitentemperatuur meter gaf toen ook -14 aan. C4 1.6 16v HDI 90pk

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook